3p

A bankadó bevezetése után csak azok a pénzügyi szolgáltatók maradnak életképesek, amelyek nem csak a költségek ügyfelekre hárításában látják az egyetlen megoldási lehetőséget, vélekedik az IFUA Horváth & Partners, Magyarország egyik legnagyobb vezetési tanácsadó cége.

A bankadó kiszámításának módszere ugyan még hivatalosan nem ismert, de a lehetséges vetítési alapoktól függően különböző pénzintézeti reakciók várhatók. Abban az esetben, ha az előző napok piaci találgatásainak megfelelően a mérlegfőösszeg, vagy a bruttó díjbevétel lesz a kalkuláció alapja, akkor a kisebb bankoknak és biztosítóknak kell a jövedelemtermelő képességükhöz képest nagyobb terhet viselniük.

Ez a megoldás valószínűleg a Magyarországon bejegyzett pénzintézetek számának csökkenéséhez vezet, hiszen lesznek olyan pénzintézetek, amelyek tulajdonosai inkább az eladás mellett döntenek, vagy más költség-, illetve tőkekímélő működési modellt választanak, például fiókteleppé alakulnak.  Ha viszont az adó alapjaként mégis az adózás előtti eredményt határozzák meg, akkor a nagy ügyfélállománnyal rendelkező,nyereséges pénzintézetek járhatnak rosszabbul."Habár a hazai pénzintézeti szektor jövedelmezősége az elmúlt évtizedben jóval magasabb volt, mint az uniós átlag, a bankoknak fel kell készülniük arra, hogy saját tőke igényük 2012-ben a Bazel III. szabályozás miatt jelentősen növekszik." - hangsúlyozta Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere. Majd hozzátette:"A plusz saját tőkét a bankok többségének eredményoldalon kell megtermelnie. Ehhez jön még hozzá most a bankadó, amely jelentős nyomás alá helyezi a bankok menedzsmentjét, hogy a társaságuk eredménytermelő képességét javítsák."

A bankok kamateredménye 13%-kal, adózott eredménye pedig 21%-kal nőtt 2010 első negyedévében a korábbi év hasonló időszakához képest. Ugyanakkor az eredménytermelés szempontjából a bankok számára a legkritikusabb pont a kockázati költségek mértéke: 2009 végére a 90 napot meghaladó késedelembe eső vállalati hitelek állománya egy év alatt megduplázódott, elérte az összes kihelyezés 10%-át. A lakossági ügyfeleknél is jelentősen nőtt a 90 napot meghaladó késedelembe kerülő hitelek aránya: egy év alatt duplájára nőtt, és megközelítette a 8 százalékot. A hitelezési veszteség itt is több mint kétszeresére nőtt, 2,5%-ra emelkedett egy év alatt.

A rossz hitelek átstrukturálásával, az ügyfelek kötelezettségeinek időszakos csökkentésével,türelmi időszakok beiktatásával a bankok képesek az ügyfelek fizetőképességét javítani és ezen keresztül a hitelezési veszteségeiket mérsékelni. Ám ez a megoldás csak akkor tud hosszú távon is eredményre vezetni, ha a gazdasági fellendülés gyorsan elkezdődik."A bankok számára a jövedelemtermelő képesség növeléséhez vezető út a kockázati költségek mérséklésén keresztül vezet." - tette hozzá Huba Eörs.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!