Az új szolgáltató a Zöőd Kft., amelyet 3 millió forintért vásároltak meg, majd 7 millió forintos tőkeemelést hajtott benne végre a társulás, egyelőre igen csekély eszközparkkal rendelkezik - mondta Schmidt Jenő, Tab Fideszes polgármestere hétfőn az MTI-nek, aki a társulás alapításában vezető szerepet játszott.
A DBHT képes lesz a megfelelő eszközparkot biztosítani, amennyiben a siófoki önkormányzat hajlandó elszámolni velük és kifizetni számukra a közös ISPA projekt lezárta utáni jogos járandóságukat - tette hozzá.
Az elszámolás vita része egy szeptember elsején a Kaposvári Törvényszéken kezdődő per, amely az ISPA projekt révén megvalósult, a földhivatali bejegyzés szerint Siófok tulajdonában lévő három hulladéklerakó tulajdonviszonyait hivatott tisztázni. A társulás önkormányzatai - amelyek többségnél az AVE Zöldfok Zrt. jelenleg a szolgáltató -, az önállósodástól, és a "nem egy multi, hanem önkormányzati érdekeket szolgáló" saját szolgáltató beindításától a lakossági hulladékszolgáltatási díjak jelentős csökkenésére számítanak - fogalmazott a tabi polgármester, aki szerint az AVE konszernnek elkötelezett Siófok elszámolni nem akaró, időhúzó taktikája azt a célt szolgálja, hogy az új szolgáltatót kiszorítsa a piacról.
2002-ben 204 dél-balatoni és Sió menti település konzorciumával, Siófok gesztorságával indult be a közel 14 milliárd forintos költségvetésű dél-balatoni hulladékgazdálkodási ISPA projekt, amely már két éve lezárult, az elszámolás azonban a mai napig nem történt meg a tagok felé. A hajdani konzorciumból, amelynek szolgáltatója az AVE Zöldfok Zrt., először a szekszárdi térség közel száz települése, majd a dél-nyugat balatoni társulás 64 települése vált le, a közös projektben vállalt kötelezettségek megmaradása mellett. A többi településből a Siófok vezetésével megalakult társulásnál maradt a konzorcium több eszköze és jogosultsága, ezért sürgetik a dél-balatoniak az elszámolást. Az ISPA fejlesztésekből és az új eszközbeszerzésekből keletkezett vagyonból a településeknek elvileg lakosságarányosan kell részesülniük.
A dél-balatoni hulladékvitában indul egy másik per is szeptemberben, amelyet az AVE Zöldfok Zrt. indított az átalakulását akadályozó öt dél-balatoni önkormányzat ellen. Azért, hogy az új hulladékgazdálkodási törvénynek megfeleljen, a korábban az AVE konszern többségi tulajdonában volt AVE Zöldfok Zrt. át kívánt alakulni. Az átalakulást ugyan a tagok többsége megszavazta, öt önkormányzat mégsem írta alá, ezzel megakadályozva a cégbírósági bejegyzését. A tervek szerint az AVE Zöldfok utóda egy többségi önkormányzati tulajdonú, valamint egy nagyrészt magántulajdonba kerülő cég lesz. Az előbbi végzi majd a lakossági hulladékszállítást - ezzel eleget téve a hulladékgazdálkodási törvény január elsejétől érvénybelépő feltételeinek -, míg a közületi szemétszállításért, a hulladéklerakók- és átrakók működtetetéséért egy másik, többségében magántulajdonba kerülő társaság lesz felelős.
Azért, hogy az átalakulás akadályozása ellenére a cég piacképes maradhasson január elsejétől, vagyis a jogszabályi változások után is az AVE Zöldfok végezhesse a lakossági hulladékszállítást és önkormányzati többségi tulajdonba kerüljön ez a szolgáltatása, a korábbi többségi tulajdonos AVE Magyarország Kft. ellenérték nélkül adta Siófoknak a részvények 25 százalékát. Azt csak 2015 végéig kell eldönteni, fizet-e érte a város, vagy eláll a tulajdonszerzéstől.
Schmidt Jenő közölte, az "ötök" azért nem írták alá az átalakulást, mert álláspontjuk szerint annak előkészítésébe több eljárási és formai hibát is vétettek, és emiatt a cégbírósághoz fordultak.
Balázs Árpád, Siófok Fideszes polgármester az üggyel kapcsolatban azt nyilatkozta: az átalakulást akadályozó öt önkormányzat célja, hogy ellehetetlenítse a többségi önkormányzati tulajdonú, új társaság létrehozását, egyúttal megpróbálják az AVE Zöldfok Zrt.-t kiszorítani a közszolgáltatási piacról. Közölte, Siófok elszámolt már minden településsel, ami akkor lesz végleges, ha Brüsszelből megjön a zárónyilatkozat. A támogatási szerződés értelmében a projekt vagyonát 5 évig egyben kell tartani.
MTI