5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár óriási összeg, de ha a kormány a beruházás során egyenletesen szét tudja teríteni a hitel lehívását, teljesülni fog az államadósság csökkenő trendje.

Az elmúlt évek egyik, ha nem a legfontosabb döntését hozta az Orbán-kormány a múlt héten, amikor úgy döntött, hogy az oroszoknak adva a feladatot két új blokkal bővíti a paksi atomerőművet. A szakértők szerint 3750 milliárd forintra becsült projekt azóta is a gazdasági sajtó fókuszában van. Rengeteg pro és kontra vélemény hangzott el, amelyhez energetikai vonalon mi biztos nem tudunk plusz információkat hozzátenni. Azt azonban le tudjuk modellezni, hogy a magyar adósságpálya hogyan módosul a beruházás finanszírozásához szükséges, a magyar GDP 12,8 százalékára rugó összeg hitelből történő előteremtésével. Az inkább enyhén pesszimista forgatókönyvet követő számításaink szerint ha a hitelt a kormány megfelelően szétterítve, több részletben veszi fel, akkor a csökkenő államadósságpálya mentén menedzselhető a projekt. Bár a magyar önrész előteremtése során egy kis megszorításra szükség lehet.

Modellünkben az államadósság alakulása szempontjából fontos tényezőket részben a jegybanki prognózisokból kiolvasható értékek, részben a 2013-as tényadatok alapján határoztuk meg. A GDP-növekedés átlagos mértékére például 2,3 százalékot számoltuk, mivel az MNB szerint a magyar gazdaság potenciális növekedése jelenleg 2,5 százalék körül van, de ezt a szintet csak 2015-öt követően érjük el. (A GDP 2013-as év végi értékét a kormány által a 2014-es büdzsében várt 29 200 milliárddal vettük számításba.)

A deflátort, vagyis a GDP esetén használt árindexet 3 százalékkal kalkuláltuk annak ellenére, hogy 2014-ben a költségvetés csak 2,8 százalékkal számol. A rezsicsökkentések hatásának kifutásával, a hazai (illetve a nemzetközi) kereslet erősödésével, illetve a jegybank hitelprogramja mentén a gazdaságba kerülő pénzmennyiség felfutásával azonban az árak emelkedésének üteme nagy valószínűség szerint nőni fog.

Ugyan a tavalyi teljes éves kamategyenleget nem ismerjük, de mivel novemberig összesen 1156 milliárdot fizetett ki kamatokra a büdzsé, és 114 milliárd kamatbevételre tett szert, így valószínűleg itt sem számolunk optimistán, ha a tavalyi kamategyenleget 1200 milliárdra tesszük. Ami a 2012-es év végi 22 393 milliárdos adósságra vetítve 5,3, az általunk számolt 2013-as értékre (lásd később) pedig 5,14 százalékos implikált kamatot jelent. Modellünkben annak ellenére számoltunk végig 5,3 százalékkal, hogy a jegybanki kamatvágások folytatása, illetve a korábbiak átárazódása csökkenti annak mértékét.   

Az 1200 milliárdos kamatkiadás a 929 milliárdos pénzforgalmi hiány mellett 270 milliárdos elsődleges pozitív egyenleget jelent, ami GDP-arányosan 0,92 százalék. Mivel az idei évben egyszeri tételek inkább a kiadási oldalt erősítették, valamint a jegybank tavaly februárban készült adósságkivetítése szerint átmeneti csökkenés után 2 százalékra nőhet az elsődleges egyenleg 15 éves horizonton, így inkább pesszimista becslésnek tűnik az az 1 százalék, amivel számoltunk. Különösen úgy, hogy az MNB által jelzett átmeneti csökkenés még jókora jegybanki veszteséggel számolt, amely végül a kamatvágásoknak köszönhetően úgy tűnik, nem valósul meg.

Végül pedig az államadósság 2013-as év végi adósságszintjét kellett megbecsülnünk, mivel ez az adat még szintén nem ismert. De ha még az is volna, valószínűleg akkor is abból a 23 350 milliárdos értékből indulnánk ki, amit pár hete kiszámoltunk. A kormány ugyanis annak érdekében, hogy a 2012-es év végi 79,8 százaléknál alacsonyabb értéket lehessen kimutatni, a likvid tartalékok leépítésével átmenetileg lejjebb "tornázhatta" az adósságszintet. De ez csak átmeneti csökkenés lehet, hiszen az Államadósság Kezelő Központ januárban ismét begyújtotta a rakétákat, és a terv feletti aukciós értékesítéssel újra növeli a tartalékokat. Ezért a modell kiindulóértékénél 79,98 százalékos GDP-arányos államadósságból indultunk ki.

A paksi beruházáshoz biztosított orosz hitelt modellünkben 10 év alatt 10 egyenlő részletben "vettük fel", míg a 750 milliárdos magyar önrészt, ahogy azt Lázár János sajtótájékoztatóján említette, a beruházás végén, három egyenlő részletben "terítettük".

És végül az ábra

Ahogy az ábrán látszik, a fenti, kissé pesszimista adatok esetén is minimálisan csökken a GDP-re vetített adósság, bár a magyar önrész előteremtése idején három év alatt 78,48 százalékról 78,86-ra nő. Ugyanakkor ezt a minimális növekedést viszonylag könnyedén le tudja dolgozni a kormány, elég ha az elsődleges egyenleget ebben a három évben a GDP 1 százalékról 1,2-re emeli. Márpedig a már többször említett, és még Simor vezetése alatt készített jegybanki adósságkivetítés szerint ez a költségvetési folyamatokban bőven benne van. 

Ugyanakkor az is jól látható, a jelenlegi adósságpályánkkal 2032 környékére elérhetnénk a maastrichti kritériumként is szereplő 60 százalékos GDP-arányos szintet. Ez a cél a paksi hitel felvételével, és enyhe túlzással "fényévekre kerül tőlünk", hiszen az idősík végén, 2033-ban számításaink szerint még mindig 68 százalékon állhatunk. (Persze az olcsó áramnak köszönhetően nőhet a GDP-növekedés üteme, de ezzel már nem számoltunk.)

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!