5p

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az idén mintegy 230 számvevőszéki jelentést hozott nyilvánosságra, több mint 2500 javaslatot tett a szabályszerűbb, hatékonyabb működés érdekében, és csaknem 1000 helyszíni ellenőrzést folytattak le a számvevők - mondta Domokos László, az ÁSZ elnöke az MTI-nek adott év végi nyilatkozatában.

Kifejtette: ellenőrzéseik és elemzéseik érintették az ország versenyképességére ható, valamint a költségvetési hiány és az államadósság szempontjából kockázatot jelentő területeket, az uniós források felhasználásában és elosztásában kulcsszerepet betöltő intézményeket. A rezsicsökkentéssel érintett gazdálkodó szervezetekhez szintén eljutottak az ÁSZ szakértői - tette hozzá az ÁSZ elnöke.

Az idén számos olyan területet ellenőriztek, ahová korábban nem jutottak el az ÁSZ munkatársai. Ilyen volt például a nemzetiségi önkormányzatok, a gazdasági kamarák vagy az önkormányzati gazdasági társaságok, köztük a színházi társaságok ellenőrzése, valamint az összes állami és egyházi tulajdonú felsőoktatási intézmény ellenőrzése is. Az önkormányzatoknál, az egészségügyi intézményekben és a felsőoktatásban az európai uniós támogatások igénybevétele, a közbeszerzések számának megugrása jó hír, de ezek növelik a korrupciós "veszélyeztetettséget". A felsőoktatási intézményekben helyenként több tízmilliárdos beruházások, fejlesztések is zajlanak vagy zajlottak az elmúlt években, emellett éves szinten milliárdos nagyságrendű beszerzéseket bonyolítanak le - ismertette.

Domokos László elmondta: eddig kilenc felsőoktatási intézmény ellenőrzését zárta le az ÁSZ, és húsz ellenőrzés van folyamatban. Általánosságban elmondható, hogy a beszerzésekkel kapcsolatban szinte minden intézménynél találtak kisebb-nagyobb szabálytalanságokat, több intézménynél a hallgatói költségtérítések beszedése és nyilvántartása területén is törvénysértéseket tártak fel az ÁSZ szakemberei. Számos esetben jelzéssel éltek az illetékes, eljárási jogkörrel rendelkező hatóságokhoz.

2011 júliusától az új számvevőszéki törvény szerint az ÁSZ - a megállapításai alapján - az ellenőrzött szervezetekkel és a felelős személyekkel szemben az illetékes szervezetnél eljárást indíthat, illetve a felelősség tisztázását, érvényesítését kezdeményezheti. A gyakorlatban az látszik, hogy az ellenőrzések számának megnövekedésével együtt nőtt a nyomozó hatóságoknak tett jelzések száma is - jelezte.

Elmondása szerint 2014-ben 49 ügyben küldtek jelzést a nyomozóhatóságoknak. A 49 ügy közül 25 a felsőoktatási intézmények gazdálkodásának ellenőrzéséhez köthető. Önkormányzatok és önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok ellenőrzéséhez 18, központi költségvetési szervekhez 4, egyéb szervezetekhez pedig 2 számvevőszéki jelzés kapcsolódott idén. A nyomozóhatóságok által tett visszajelzések alapján megállapítható, hogy a jelzések nyomán hűtlen kezelés, a számvitel rendjének megsértése és magánokirat-hamisítás elkövetésének gyanúja is felmerült.

Az idén az ÁSZ az ellenőrzések során 40 esetben tárt fel közbeszerzési szabálytalanságot. A 40 eset közül 19-nél már eltelt a jogsértés megtörténtétől számított három év, ezért nem volt lehetőségük eljárás kezdeményezésére. A maradék 21 esetben az ÁSZ közbeszerzési jogorvoslati eljárást kezdeményezett. A 21 eset közül 14 összesen 12 felsőoktatási intézmény gazdálkodásához köthető.

Kifejtette: néhány héttel ezelőtt 62 városi önkormányzat utóellenőrzését zárta le az ÁSZ.

Domokos László rámutatott: a 2011 júliusában hatályba lépett új ÁSZ-törvényben szereplő intézkedésiterv-készítési kötelemmel lezárult a következmények nélküli ellenőrzések korszaka. Így a már ellenőrzött központi szervek, intézmények vagy önkormányzatok számíthatnak a számvevők visszatérésére és tüzetesen értékelésére, hogy a jelentéseik megállapításaira és javaslataira az ÁSZ által is elfogadott intézkedési terveket hogyan hajtották végre. A 62 városi önkormányzat esetében pozitívak a számvevőszék tapasztalatai, az intézkedési tervekben vállalt feladatok 77 százalékát végrehajtották.

Kiemelte: az önkormányzatok adósságának állami átvállalása, a feladatmegosztás és a kapcsolódó finanszírozási rendszer átalakítása szükséges lépés volt, ez pénzügyileg is fenntarthatóvá tette az önkormányzatok működését. Ezzel együtt viszont felmerült egy másik probléma, mégpedig az önkormányzati cégek eladósodása.

Rámutatott: a törvényi lehetőség 2011-es megteremtése után az ÁSZ ellenőrizte a BKV-t, majd három vidéki közlekedési vállalatot. Az ellenőrzések hatására 2013-ban és 2014-ben növelte az ÁSZ az erre a területre irányuló ellenőrzéseinek számát. Ez a tendencia 2015-ben folytatódik, jövőre az önkormányzati vállalatok ellenőrzése lesz az egyik kiemelt számvevőszéki ellenőrzési terület.

Hangsúlyozta: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - feladatköréből adódóan - évről évre az ÁSZ ellenőrzéseinek látókörében van. Az elmúlt tíz évben huszonöt ellenőrzés érintette az adóhatóság tevékenységét.

Kiemelte: a NAV önálló ellenőrzésének megindításáról nem az adóhatósággal kapcsolatos eseményeket, hanem az elmúlt években tapasztalt kockázatokat összegezve döntöttek. A NAV 2009 és 2013 közötti időszakára kiterjedő ellenőrzés fókuszában a korábbi ellenőrzések során magas kockázatúnak ítélt hátralékkezelési, végrehajtási, valamint a kiemelt adózói körben végzett adóztatási és ellenőrzési tevékenység áll - ismertette Domokos László.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!