5p

A pontosító paragrafusok mellett új elemek is felfedezhetők a módosító javaslatban a munkahelyvédelmi akcióterv részét képező új adónemekkel és kedvezményekkel kapcsolatban. Így például törölték azt a tételt is, mely a kisadózó vállalkozások versenyképességét rontotta volna. Mfor.hu-háttér.

Csütörtökön jelentek meg a parlament honlapján a költségvetési bizottság által benyújtott végleges módosító javaslatok a munkahelyvédelmi akciótervvel kapcsolatos törvényekhez. Több helyen is lényeges változásokat eszközölt a kormány többségében a szakmai szervezetekkel való megbeszélés nyomán. Arról, hogy az egyes új adónemeket kik vehetik igénybe, egy korábbi cikkünkben írtunk, lásd: Így képzeli a kormány a kedvezményeket és az új adókat.

Versenyképesek maradhatnak a kisadózók

A tételes kisadó részleteinek nyilvánosságra kerülése után több fórumon is aggódó véleményeket fogalmaztak meg azzal kapcsolatban, hogy ezt az adónemet csak azoknak érheti meg választani, akik a lakosság számára szolgáltatnak. A kisadózó vállalatok számláját más gazdasági társaság nem számolhatja el költségként - márpedig azon vállalkozók között, akik választhatnák ezt az adóformát, többen is vannak olyanok, akik más vállalkozások számára nyújtanak szolgáltatást. Mivel a társasági adó 10 százalékos, ezért a versenyképességük megtartása érdekében legalább ilyen arányban mindenképpen csökkenteniük kellett volna a munkájuk díját, hiszen a számlabefogadó vállalkozásnak társasági adót kell fizetni utána.

A kormány ezt a csorbát végül kiköszörülte, hiszen a csütörtökön nyilvánosságra került dokumentum szerint ezt a kitételt megszüntetik. Emellett bekerült egy olyan paragrafus is a törvénytervezetbe, mely megakadályozná a fiktív számlák kiállítását. Ennek jegyében, ha a kisadózó ugyanazon adóalanynak éves szinten együttesen 1 millió forintot meghaladó értékű számlát állít ki, akkor mind a kisadózó, mind az üzleti partner adatszolgáltatásra köteles. Ezen kívül amennyiben a kisadózó vállalkozás ugyanazon adóalany számára éves szinten együttesen 1 millió forintnál nagyobb összegben állít ki számlát, akkor nem az adóhatóságnak, hanem a kisadózónak kell azt bizonyítania, hogy nem színlelt munkaviszonyról van szó.

Kisadózók esetében tisztázatlan volt még a helyi iparűzési adó kérdése is az adminisztráció miatt. Ezzel kapcsolatban a kormány úgy határozott, hogy esetükben egységesen 2,5 millió forintos adóalapot kell figyelembe venni minden egyes érintett település esetében.

Kisvállalati adó: elszámolható veszteségek

A kisvállalati adó alanyát érintően is módosított a kormány, aminek értelmében a várható bevételeket (legfeljebb 500 millió forint) és foglalkoztatotti létszámot (legfeljebb 25 fő) kell figyelembe venni a döntés során. Az adó alapját mint ismert, a pénzügyi vagyon realizált változása és a személyi jellegű kifizetések korrigált értéke jelentette. Kisebb-nagyobb változás ebben is történt, hiszen a pénzügyi vagyon realizált változása helyett a pénzforgalmi eredmény számít, de ez a gyakorlatban mindössze fogalmi szinten jelent változást, annak jelentése nem változott, ugyanúgy a pénzeszközök (házipénztár és bankszámla) egy év alatti változása számít. Beépült az a kitétel is, miszerint, ha a pénzforgalmi eredmény nulla, vagy negatív érték, akkor a társadalombiztosítási járulékalapot képező személyi jellegű kifizetések képezik az adó alapját, így biztosítva azt, hogy az adózó legalább a személyi jellegű kifizetésekkel kapcsolatos adóterheket teljesítse.

A kisvállalati adó hátrányára volt írható, hogy az eredeti törvényjavaslat szerint a vállalkozás veszteségei a későbbi években nem voltak leírhatóak, elszámolhatók. "A módosítás rendelkezik az elhatárolt veszteség későbbi adóévekben történő felhasználásnak kérdéséről is, az elhatárolt veszteséget 10 év alatt, egyenlő részletekben lehet felhasználni. A javaslat az új beruházások támogatása érdekében biztosítja, hogy a kisvállalati adó alanya a veszteségnek azt a részét, amely új beruházással kapcsolatban merült fel, korlátlanul (a 10 éves időtartamra tekintet nélkül, döntése szerinti megoszlásban ) felhasználhatja a későbbi évek adókötelezettségével szemben" - olvasható a törvényjavaslatban.

Járulékkedvezmények a foglalkoztatás növeléséért

Az már szerda este kiderült, hogy a kormány a szakmai szervezetekkel egyeztetve több módosítást is elfogadott a járulékkedvezményekkel kapcsolatban, ám ezek közül a legjelentősebb a 25 év alatti pályakezdők járulékmentessége. Mint ismert, az eredeti elképzelés szerint ugyanis a munkaadók csupán 14,5 százalékos kedvezményt érvényesíthettek a munkavállaló bére után felmerülő teherből, pontosabban 27 százalékos szociális hozzájárulási adóból, ami mellett még a 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulást is fizetniük kellett volna. A kormány döntése értelmében az érintettek után teljes járulékmentességet élvezhet a munkaadó két éven keresztül.

Ugyanakkor pontosításra került néhány fontos tétel is, így például 25 év alatti pályakezdőnek az a munkavállaló számít, aki a korábbi évekből legfeljebb 180 nap munkaviszonnyal rendelkezik. A módosító javaslat indoklása szerint a kormány szeretné azt is, ha a munkahelyvédelmi akcióterv a közfoglalkoztatottakkal azonos esélyt biztosítana a közfoglalkoztatásban nem részesülő álláskeresők számára is. Így indokolt figyelmen kívül hagyni a közfoglalkozatás időtartamát a tartósan álláskereső állapot számítása során, tehát a számítás során összeadódik a közfoglalkozatás előtti és utáni időtartam.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!