Elképesztő növekedést produkált a Népszava az elmúlt egy évben, hiszen a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség harmadik negyedévre vonatkozó adatai szerint a piac egyetlen talpon maradt baloldali napilapja 19 986 példányt tudott átlagosan eladni, ami előző év azonos időszakához képest 93,6 százalékos (!!!) növekedést jelent. A trend a tavalyi utolsó negyedévben kezdődött, miután a Népszabadságot az előző negyedévben vitatott körülmények között beszántották. A lap olvasóinak a nyomtatott lappiacon sok alternatívája nem maradt, így minden bizonnyal nagyon sokan pártoltak át a Népszavához, ami az adatokban is megmutatkozott. A növekedés pedig még a mai napig kitart, hiszen még most is képes volt 3 hónap alatt 2,7 százalékot bővülni az értékesítés.
A Magyar Nemzet ellenben továbbra is csak vergődik, hiszen a 14 046 eladott példány 5,2 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél és 13,9-cel múlja alul az egy évvel ezelőtti teljesítményt.
És ezzel lényegében ki is fújt az auditált közéleti-politikai napilapok sora. A Magyar Hírlapot és a Világgazdaságot már régóta nem auditálják, a Magyar Időket pedig (még?) nem. Így a piacon elérhető nagyobb lapok teljesítményéről nem állnak rendelkezésre hivatalos, független információk.
Más jellegű napilap, de mindenképpen érdekes a teljesítménye, hiszen Orbán Viktor dedikáltan kedvenc lapjáról beszélünk, a Nemzeti Sportról. A lapból átlagosan 35 405 példányt értékesítettek a harmadik negyedévben, a teljesítmény a második negyedévhez képest kvázi stagnálás, hiszen mindössze 0,1 százalékkal csökkent az értékesítés. Előző év azonos időszakához képest vszont 12,6 százalékos a mínusz. Úgy tűnik tehát, mintha a lapnál sikerült volna megállítani a korábbi zuhanást, azonban, hogy lesz-e fordulat a teljesítményben, és sikerül-e növelni az eladásokat, az a következő időszakok zenéje.
A közéleti-gazdasági hetilapok sem muzsikáltak jól július és szeptember között. Simicska Lajos másik lapjából, a Heti Válaszból átlagosan 10 633 példányt sikerült eladni, ami a második negyedévhez képest 2,7, előző év azonos időszakához viszonyítva pedig 11,5 százalékos zuhanást jelent.
A HVG számai negyedéves viszonylatban stagnáltak, mindössze 7-tel kevesebb a most elért 31 041 darabos átlag, éves viszonylatban azonban 4,6 százalékos mínuszról beszélhetünk.
Kelendőek voltak a pletykalapok
A színes napi-, női- és pletykalapokra úgy tűnik, a harmadik negyedévben rákaptak az olvasók, hiszen a HOT, a Best, a Story és a Nők Lapja is növelte eladásait a második negyedévhez képest. A legjobb eredményt a HOT magazin érte el, az eladott 54 672 átlag 4,6 százalékkal több, a Best 2, a Nők Lapja pedig 1,4 százalékos értékesítésnövekedést tudott elérni.
Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy éves bázison is pozitív változásokat sikerüljön elérni: a HOT, a Bors és a Blikk bőven 10 százalék feletti mínuszban van, a Best eladásai 9,5, a Story-é pedig 4,7 százalékkal múlja alul az előző évit.
Székely Sarolta
mfor.hu