E célokra az idén a kiadások 61,4 százalékát fordították. A jóléti kiadások a javaslat szerint jövőre 8 ezer 464 milliárd forintot tesznek ki az idei 8 ezer 118 milliárd forint után.
Ezen belül nőtt az oktatásra fordítandó összeg - 1.445 milliárdról 1.515 milliárdra - és emelkedtek az egészségügyi kiadások is 1.198 milliárdról 1.254 milliárd forintra. Az egészségügyön belül megtalálhatók az egészségügyi intézmények működéséhez szükséges támogatások, illetve a nemzetközi kapcsolatokból eredő kötelezettségek finanszírozása. E területen az előző évhez képest jelentősen, 502 milliárdról 547 milliárd forintra nő a kórházi tevékenységek és szolgáltatásokra szánt összeg, ami a javaslat indoklása szerint összefügg az egészségügyi ellátórendszer átalakításával, a kórházak gazdasági helyzetének javításával.
A büdzsé társadalombiztosítási és jóléti szolgáltatásokra 4.857 milliárd forintot szán az ez évi 4.704 milliárd forint után. Ezen belül a törvényeknek megfelelően nőnek a nyugdíjkiadások, szociális juttatások: nyugellátásokra az idei 2.747 milliárd után a büdzsé jövőre 2.924 milliárd forintot irányoz elő. Némileg csökken a családi pótlékokra és gyermekeknek járó juttatásokra szánt összeg (534 milliárdról 532 milliárd forintra), ami a javaslat indoklása szerint egyrészt demográfiai folyamatokkal, másrészt jogszabályváltozás hatásával függ össze.
Az előterjesztő emlékeztet, hogy a kormányprogrammal összhangban a család társadalmi szerepének erősítésére a családok helyzetének és a gyerekvállalás feltételeinek javítására kiemelt hangsúlyt helyeznek, a családok támogatása azonban a személyi jövedelemadó változásából adódó kedvezmények révén növekszik.
Az állami működési funkciókra fordított kiadások 2011-ben a kiadások 14,7 százalékát teszik ki, az előző évi 1.889 milliárdról e tétel 2.039 milliárd forintra emelkedik. A javaslat szerint ez egyrészt a külügyek funkciócsoportnál a 2011. évi EU elnökséggel összefüggő feladatok bővülésével, másrészt a rendőrségnél a közbiztonságra fordított kiadások emelkedésével függ össze. Külügyekre a büdzsé 77,3 milliárd forintot irányoz elő az idei 59,8 milliárd után, rend- és közbiztonságra pedig 287,5 milliárdot a 2010. évi 250,25 milliárddal szemben. Utóbbi tétellel kapcsolatban az indoklás megjegyzi, hogy a 2011-es költségvetés az állampolgárok védelmét és biztonságát jobban szolgáló szervezeti átalakításokhoz, a fejlesztésekhez és a fenntartás arányos növeléséhez biztosít forrásokat. A megújuló rendészet három pillére a Terrorelhárítási Központ, a Nemzeti Védelmi Szolgálat, valamint az Országos Rendőr-főkapitányság és alárendelt szervei, s a kormány 2011-re mindhárom terület megerősítésére, létszám- és eszközrendszerben történő fejlesztésekre irányoz elő többletforrásokat.
Az egyéb általános közösségi szolgáltatások funkciócsoporton belül a 2011. évi magasabb mértéket egyrészt a KSH által jövőre lebonyolítandó országos, időszakonkénti népszámlálás végrehajtása indokolja. Másrészt nő Magyarország uniós befizetési kötelezettsége is, melynek elszámolása szintén e funkciócsoportban történik.
A védelmi előirányzat 2011. évi forrásbővülése (223,9 milliárdról 240,95 milliárd forintra) a NATO tagságból adódó feladatok ellátására és a hadsereg egészére kiterjedő haderő-átalakítás megvalósítására nyújt fedezetet.
Gazdasági funkcióira az államháztartás jövőre az összes kiadás 15,4 százalékát szánja az előző évi 13 százalék után, mint az indoklás megjegyzi a gazdasági funkciók a modern piacgazdasági állam megteremtődésével természetesen beálltak a nemzetközileg is megfelelő arányok szintjére.
E funkciócsoporton belül kiemelkedő a közlekedési- és távközlési tevékenységekre és szolgáltatásokra fordított kiadások összege, ami az összkiadások arányában 7,1 százalékot képvisel az idei 6,2 százalék után. Nominálisan e kiadási tétel 981,98 milliárdra nő a 2010. évi 821,42 milliárd forintról.
A gazdasági funkciókon belül nagymértékben nőnek a mező,- erdő-, hal- és vadgazdálkodás feladatokra fordított kiadások, 275,27 milliárdról 355,67 milliárdra. A növekedés az uniós forrásoknál az Új Magyarország Vidékfejlesztési Terv keretében a vidékfejlesztési program növekedésének eredménye.
Az államadósság finanszírozása továbbra is jelentős hányadot, 7,7 százalékot képvisel a kiadások között, ugyanakkor a 2011. évben a kamatkiadások GDP-arányos mértéke az államháztartás mérséklődő hiánya, az ismét kedvező irányba változó hozamszintek, valamint az árfolyam stabilizálódása következtében csökken az előterjesztő szerint. A javaslat államadósság kezelésre1.064 milliárd forintot irányoz elő az idei 1.215,8 milliárd forint után.
MTI