5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Közbeszerzési Döntőbizottság függetlenségének megerősítését, és a közbeszerzések folytonosságának megtartását célozzák egyebek között azok az antikorrupciós csomaghoz kapcsolódó módosító javaslatok, amelyeket az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának közbeszerzési albizottsága tárgyalt keddi ülésén.

A kormány október végén nyújtotta be az Országgyűlésnek a korrupció elleni hatékonyabb fellépést szolgáló törvényjavaslatokat, amelyek általános vitája már lezajlott a plénumon, így a törvényjavaslathoz már csak a bizottsági kapcsolódó módosító indítványokat lehet benyújtani. A közélet átláthatóbbá tételét és a közintézmények iránti bizalom erősítését célzó javaslatok között szerepel a Közbeszerzések Tanácsának alapjain létrejövő Közbeszerzési és Közérdekvédelmi Hivatal létrehozása.

Az antikorrupciós csomag része, hogy a közbeszerzési eljárásban, ha az ajánlatkérő ezt szükségesnek tartja, úgynevezett átláthatósági megállapodást kell kötni, amelynek végrehajtását egy biztos felügyeli, aki az egész eljárás nyilvánosságát, jogszerűségét figyelemmel kíséri.

A Közérdekvédelmi és Közbeszerzési Hivatal vizsgálódhat bárki bejelentése, más állami szerv jelzése vagy akár sajtóhírek alapján is. Az intézmény jövőre a központi költségvetés terhére 50 millió forintot költhet, 250 milliót pedig saját bevételéből működésre.

A közbeszerzési albizottság ülésén Tunyogi László, a Közbeszerzők Szövetségének képviseletében elmondta, hogy álláspontja szerint az új törvényjavaslatokkal lassúbbak és drágábbak lesznek a közbeszerzések. Hozzáfűzte, hogy egy, a közbeszerzéseket szabályozó kerettörvényre lenne szükség, amely mellé egy erős döntőbizottságot helyeznének, amely az európai uniós irányelvek érvényesülését ellenőrizné.

A Közbeszerzési Döntőbizottság képviselője elmondta, hogy elkészítettek egy módosító javaslatot, amely azt célozza, hogy a döntőbizottság függetlensége hangsúlyosabb legyen, mivel az a törvényjavaslat szerint a Közérdekvédelmi és Közbeszerzési Hivatal egyik szervezeti egysége, és nem önálló szervezet lenne.

Szatmáry Kristóf (Fidesz) felhívta a figyelmet az európai uniós források felhasználására, ezért úgy vélte, hogy legalább fél-egy év kell a törvény hatályba lépésére, hogy a rendelkezések ne akadályozzák az EU-források lehívását. A kormány jelenlévő képviselője elmondta, hogy az igazságügyi és rendészeti tárca támogatja azokat a módosító javaslatokat, amelyek április elsejére tolják ki a hivatalos közbeszerzési tanácsadók és az átláthatósági biztos kirendelésével kapcsolatos szabályok alkalmazását.

Göndör István (MSZP) elmondta, hogy úgy kell kialakítani a Közérdekvédelmi és Közbeszerzési Hivatal intézményrendszerét, hogy megőrizzék a Közbeszerzések Tanácsa és a Közbeszerzési Döntőbizottság eddigi függetlenségét.

A kormány azt a kapcsolódó módosító javaslatot támogatja, hogy a hivatal elnöke nem újraválasztható, a javaslattal a jelenlévők is egyetértettek, mint ahogyan abban is, hogy közigazgatási gyakorlattal kell rendelkeznie.

Felmerült a bizottság ülésén az a kérdés is, hogy az éppen megkezdés előtt álló közbeszerzések megvalósítását mennyire fogja hátráltatni az új szabályozás. Mindenkinek közös érdeke, hogy a közbeszerzések folyamata ne lassuljon le, hiszen ez az európai uniós források szempontjából is kulcskérdés - mondta el Göndör István. A kormánypárti képviselő azt javasolta, hogy a közbeszerzésekhez tanácsadót és átláthatósági biztost csak bizonyos összeghatár felett kelljen kijelölni. Fontos lenne, hogy a lehető legkevesebb többletköltséget okozzák az ajánlatkérőnek és az ajánlattevőnek - mondta Göndör István.

A kormány képviselője emlékeztetett, hogy a jelenlegi tervezet szerint az eljárás egészét végigkísérő független, hivatalos közbeszerzési tanácsadót a közösségi eljárásrendben és az uniós forrásokból megvalósuló közbeszerzésekben kell majd kötelezően bevonni. A műszaki, szakmai részt vizsgáló közbeszerzési tanácsadókat pedig csak az építési beruházásokhoz alkalmaznak. Szatmáry Kristóf szerint csak olyan megrendelőkhöz kellene tanácsadót kirendelni, akiket korábban elmarasztaltak vagy megsemmisítették a kiírásaikat.

Göndör István elmondta: a módosítók megalkotásánál fontos annak figyelembe vétele, hogy az új hivatal nem kap többletjuttatásokat a jövő évi költségvetésből, ezért minden, az új szabályozás nyomán esetleg felmerülő többletköltséget a közbeszerzés szereplőinek kell viselniük.

Az antikorrupciós csomag része két törvényjavaslat és egy országgyűlési határozati javaslat. A törvényjavaslatok az új hivatalokról, illetve a tisztességes eljárás védelméről szólnak. A határozati javaslat a közszféra etikai kódexeinek megújítását szorgalmazza. A tervek szerint szigorodni fognak a büntető törvénykönyvben a korrupciós cselekmények szankciói is.

A kapcsolódó módosítók megalkotása még folyamatban van, legkorábban a jövő hétfői ülésén dönthet róluk az Országgyűlés.

MTI/Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!