8p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szerdán reggel tette közzé Gyurcsány Ferenc miniszterelnök adótervezetét. Ezzel párhuzamosan megindult a politikai csatározás és szakmai elemzés is. Előbbit tekintve a kormányfő amennyiben nem kapja meg a támogatást lemond, mondta el Gyurcsány Ferenc többször is a nap folyamán. Ami a terv szakmai részét illeti, az elemzők és adószakértők szerint hiába jelent jó kiindulópontot a javaslat, kiadáscsökkentés nélkül aligha segíthet a felzárkózásban. Mfor.hu összefoglaló.

Kiút vagy blöff Gyurcsány javaslata? (MTI)

Megvalósítható, de kockázatos a kormányfő 1000-1200 milliárd forintos adócsökkentő programja - válaszolta Oszkó Péter, a Deloitte elnök-vezérigazgatója szerdán az MTI kérdésére, aki szerint a gazdaság fehéredése hozhat többlet bevételt, de az állam kiadásait is csökkenteni kell. Oszkó Péter kiemelte: a program iránya jó, a négy százalékos vállalati különadó eltörlése és a munkáltatói járulék tíz százalékpontos csökkentése, amelyből az első körben jövőre öt százalékpont valósulhat meg, megegyezik azzal a javaslattal, amit a nemzetközi tanácsadók összeállítottak. A különadó eltörlése közel 200 milliárd forintos tehertől mentesíti a vállalkozásokat, ugyanakkor ennek közel harmadát visszaveszi a kormány, ha a társasági nyereségadót 16 százalékról 18 százalékra emeli - tette hozzá az MTI kérdésére.

Kockázatos amire Gyurcsány apellál

Mivel a program az adócsökkentés lényegi forrását a gazdaság fehéredésében jelölte meg, az igazi kockázat az, hogy vajon a kisebb adóterhelés rábírja-e az adózók szélesebb körét a fekete-szürke tevékenység feladására, és valódi adózókká válnak-e - fogalmazott az elnök-vezérigazgató. "A mi javaslatunkban forrásként szerepelt az 1950 forintos tételes egészségügyi hozzájárulás emelése 8000 forintra és az ingatlanadó bevezetése is, valamint a személyi jövedelemadó átalakítása, 10-20-30 százalékos kulcs mellett" - idézte fel a nemzetközi tanácsadók javaslatait Oszkó Péter.

Magyarország versenyképessége akkor állítható helyre, ha az újraelosztás jelenlegi 50 százalék feletti szintje legalább 10 százalékponttal csökken, ami az állami kiadások lefaragása nélkül elképzelhetetlen - mondta az adószakértő. Kiadáscsökkentés ebben az 1000-1200 milliárd forintos programban tételesen nem szerepel, ugyanakkor a jelzett 300 milliárd forintos adócsökkentési alapot nyilván azzal a céllal hozná létre a kormány, hogy ha a fehéredés nem hozza meg a kívánt bevételeket, akkor ennyivel csökkenti a kiadásokat - mutatott rá a Deloitte vezetője.

Az adócsökkentési program a kívánt irányban indult el, ugyanakkor jelentős kockázatot jelent a fehéredésre építő bevételi oldal - csatlakozott kollégája véleményéhez Vámosi-Nagy Szabolcs. Az Ernst and Young adószakértője emlékeztetett arra, hogy a gazdasági fehéredési program 2007-ben 80 milliárd forint többletbevételt hozott a költségvetésnek, de a jegybank szakértői éppen a héten közzétett inflációs jelentésükben aggályukat fejezték ki az összeggel kapcsolatban.

Bár a fehéredést illetve a láthatatlan gazdaságból származó jövedelmeket nagyon nehéz becsülni, tapasztalati tény, hogy az adó-, illetve járulékcsökkentés csak hosszabb távon hoz többletbevételéket - magyarázta az APEH korábbi elnökhelyettese. Mivel a munkaadói járulék öt százalékponttal való csökkentése egy év alatt 350 milliárd forintot jelent, ha ezt 2009 április elsejétől vezetik be, akkor 263 milliárd esik ki a költségvetésből, azaz ennyit kellene fehéredésből pótolni - mondta Vámosi-Nagy Szabolcs.

10 év múlva érjük el a szlovák szintet

Ha a GDP évente két százalékkal nő, akkor adócsökkentésre jövőre ennek felét, egy százalékot fordít a kormány, ami megközelítőleg 300 milliárd forint - összegezte az első gyorsbecslés eredményét Barcza György. A K and H Bank vezető közgazdásza szerint az adócsökkentési program reálértéken tartja a kiadásokat, ugyanakkor kiadáscsökkentést nem tartalmaz.

A magyar gazdaság alapproblémája az 50 százalék feletti adócentralizáció, amely legalább 10 százalékponttal magasabb a szlováknál - mondta az elemző, aki úgy véli: ha adócsökkentési program nem vált ütemet, akkor az ország 10 év múlva érheti el a szlovákok jelenlegi centralizációs mértékét, márpedig ez nem egy igazán vonzó perspektíva.

Ha négy százalékos gazdasági növekedés mellett, például 2003-ban vagy 2004-ben hirdetnek meg egy ilyen programot, akkor 2009-re már elérhető lett volna a 40 százalékos adócentralizáció, a mostani lassabb gazdasági növekedés mellett azonban ez csak 10 év alatt valósulhat meg - figyelmeztetett Barcza György.

Magasabb hiányt eredményezhet a terv

Az adórendszer tervezett változtatása nemhogy nem egyszerűsíti, hanem tovább bonyolítja azt. A másik probléma, hogy ezzel a munkavállalói jövedelmek adóterhelése még progresszívebbé válik, miközben nincs jele, hogy az adómentességek és adókedvezmények körét szűkítenék. "Ezért úgy gondoljuk, hogy a lényeges fehérítéshez szükséges intézkedések hiányoznak", áll a Concorde által kiadott elemzésben.

A miniszterelnök javaslata szerint a költségvetés tartalékot képezne, amely csak abban a tempóban lehetne feloldani, ahogy a - fehéredésből származó - extra adómennyiség beáramlana, ezzel biztosítva a hiány növekedése ellen. A költségvetési hatást nagyon nehéz számszerűsíteni. A Concorde úgy véli, hogy az idei akár 3,8 százalék alatti hiányt a csomag 4,2 százalékra emelhetné. A jövő évi hiánycél a GDP 3,2 százaléka.

A csomag inflációs hatása meglehetősen indirekt, leginkább a vállalatok árképzésére hat a táguló profitmarginnal és csökkenő munkaerő költséggel. "Első becslésünk szerint a 2009 év végi infláció 0,5 százalékponttal csökkenhet, amely 2,7 százalék közeli inflációt eredményezhet",vélik a Concorde elemzői.

Az SZDSZ-nek készült a program?

A miniszterelnök támogatást és többséget kíván szerezni programjához; Gyurcsány Ferenc erről a kormány szerdai ülését követő budapesti sajtótájékoztatón beszélt, amelyen közölte: az is feladata, hogy a program bázisán legyen költségvetése az országnak. "Amit nekem most csinálnom kell, hogy ehhez a programhoz támogatást, aztán többséget szerezzek" - fogalmazott a miniszterelnök arra a kérdésre, megerősíti-e, hogy lemond, ha a parlament nem fogadja el az adótörvényeket és a költségvetést.

Ugyancsak kérdésre válaszolva közölte: a keddi MSZP-frakcióülésen sem a program egésze, sem pedig bármelyik eleme nem kapott kritikát. Mint mondta, senki nem mondta, hogy nem erre kell menni, vagy ennél van egy jobb javaslata, illetve azt sem, hogy ez nem segít Magyarországon.

Ami a támogatás irányát illeti, az az első nyilatkozatok alapján kizárólag az SZDSZ részéről érkezhet. Semjén Zsolt szerint a Gyurcsány Ferenc által közzétett adócsökkentési program kétségbeesett kísérlet arra, hogy az Országgyűlésben a jövő évi költségvetési törvény szavazásakor a miniszterelnök megszerezze saját frakciója és az SZDSZ támogatását. Hozzátette: az írás "láthatóan nem egy koherens program, hanem kétségbeesett kísérlet arra, hogy az SZDSZ szavazatait is megszerezze a költségvetési törvényhez, illetve a szocialista frakciónak is valahogy eleget tegyen és a szavazatait összekaparja".

Szimpla beetetés?

Varga Mihály, a Fidesz alelnöke " szimpla beetetésnek" nevezte Gyurcsány Ferenc adócsökkentési javaslatait. Az ellenzéki párt gazdasági kabinetvezetője azt mondta, 2005 óta ez a hetedik program, amit Gyurcsány Ferenc közzétesz, "de ahogyan az előző hattól, ettől sem várható semmilyen látható eredmény". Ezért mondjuk, hogy ez szimpla beetetés, Gyurcsány Ferenc újabb kommunikációs offenzívája - tette hozzá Varga Mihály. Varga Mihály arról is beszélt, hogy ez a program az SZDSZ számára csapda lehet, amibe a liberálisok vagy besétálnak vagy sem. Kérdésre válaszolva hozzátette: Gyurcsány Ferenc és az MSZP számára a túlélés a tét, vagyis az, megnyerik-e az ősz folyamán az SZDSZ támogatását a parlamenti szavazásokhoz, a költségvetéshez és az adótörvényekhez, így a mostani program is félig-meddig arról szól, hogyan lehet az SZDSZ-nek fogyaszthatóvá tenni, ami Gyurcsány Ferenctől származik. Szerinte a program azért csapdahelyzet az SZDSZ számára, mert ugyan valamit hoz is az MSZP, de mégsem azt, amit az SZDSZ kért.

Ami a korábbi kisebbik kormánypárt szerepét illeti, másképp értékelt Dávid Ibolya, az MDF elnöke, aki szerint a miniszterelnök Megegyezés című írása meghozta az egykori koalíciós pártok új megegyezését hozza. Az ellenzéki párt elnöke szerdán közleményben reagált Gyurcsány Ferencnek a Népszabadságban fizetett mellékletként publikált programjára, adócsökkentési javaslataira. A demokrata fórum vezetője szerint a kormányfő által közölt legújabb adócsomag egy az egyben teljesíti azon kitételeket, amelyeket az elmúlt napokban Kóka János egykori SZDSZ-elnök szabott a kormány támogatásának feltételéül. Az adócsomag nem más, mint "a korábbi koalíciós partner álultimátumának beteljesítése: amit az SZDSZ kért, az MSZP megadta" - fogalmazott az MDF elnöke.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!