4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már az idei évre is kisebb megszorítást várna az Európai Bizottság a magyar kormánytól.

Idén GDP-arányosan 0,3 százalékos, 2017-ben pedig 0,6 százalékos költségvetési kiigazítást tart szükségesnek az Európai Bizottság Magyarországon a konvergencia-programban rögzített középtávú költségvetési célok teljesítése érdekében. Ez az egyike azoknak az országspecifikus ajánlásoknak, amelyeket a 2016-os európai szemeszter keretében tett Brüsszel szerdán a magyar kormánynak, írta a Bruxinfo.

A költségvetési kiigazítással összefüggő számszerű elvárások megfogalmazása nem új, tavaly is ilyen ajánlással fordult Brüsszel Budapesthez, amely azonban – érdemi szankcionálási lehetőség hiányában – figyelmen kívül hagyta ezt. Idei, 2016-os országspecifikus ajánlásaiban a Bizottság újabb kiigazítási számokkal rukkolt elő a középtávú céltól való jelentős eltérés fokozott kockázatára való tekintettel, áll a Bruxinfo összefoglalójában.

Ami a jelentés általános, az egész közösségre vonatkozó megállapításait illeti, a Bizottság szerint az Európa mérsékelt élénkülését támogató külső tényezők gyengülésével egyre nagyobb teret nyernek a növekedés belső forrásai. Az ajánlások középpontjában ezért három kiemelt terület áll. Elsőként a beruházások, amelyek a válság előtti szinthez képest továbbra is alacsonyak, de fokozatosan bővülhetnek, egyebek között az európai beruházási terv segítségével. Második a strukturális reformok területe, ahol gyorsabb előrelépésre van szükség a fellendülés ösztönzése, illetve az uniós gazdaságok hosszú távú növekedési potenciáljának növelése érdekében. Végül pedig a tagállamoknak felelősségteljes költségvetési politikát kell folytatniuk, és biztosítaniuk kell költségvetésük növekedésbarát összetételét.

A tagállamok az elmúlt évben haladtak a reformokkal, de előrelépésük ütemét fel kell gyorsítani ahhoz, hogy betöltsék feladatukat, és hozzájáruljanak a munkahelyteremtéshez, a növekedéshez és a beruházásokhoz. Az országspecifikus ajánlások végrehajtása a különböző szakpolitikai területeken eltérő. Ez a végrehajtandó reformok - például a munkaerő- és a termékpiac, a nyugdíjrendszerek és a bankszektor reformjai - összetettségének is betudható.

A legjelentősebb eredmények a pénzügyi szolgáltatások és az aktív munkaerő-piaci politikák területén tett ajánlások terén figyelhetők meg. Ugyanakkor a bizottság szerint elvárható lenne, hogy jobban javuljon a vállalkozás- és foglalkoztatásbarát szabályozási környezet, növelve a nők munkaerő-piaci részvételét és csökkentve a szolgáltatási ágazatban fennálló akadályokat.

A bizottság előrehaladottabbnak találta a végrehajtást azoknál a tagállamoknál, amelyekben egyensúlyhiány áll fenn, mint azoknál, amelyeknél nem, feltételezhetően azért, mert az előbbiekben nagyobb szükség van a reformokra, erőteljesebb a szakpolitikai párbeszéd, és bizonyos esetekben nagyobb a piaci nyomás.

A jelentős külső kötelezettségekkel rendelkező országokban a válság előtti időszakra jellemző nagy folyófizetésimérleg-hiány lényegesen csökkent vagy többletté alakult. A költség-versenyképesség összességében javult, és a jelek szerint bizonyos tagállamok a strukturális reform jegyében erőforrás-átcsoportosítást hajtottak végre a kereskedelemképes szektor javára.

A bizottság megerősítette, hogy Horvátország és Portugália továbbra is túlzott egyensúlyhiánnyal rendelkező országnak minősül. A két ország nemzeti reformprogramjában felvázolt ambíció szintje nagyjából megfelelő, és megerősíti a túlzott egyensúlyhiány kiigazítására irányuló szándékukat. Az Európai Bizottság javasolja a tanácsnak, hogy szüntesse meg a túlzotthiány-eljárást Ciprus, Írország és Szlovénia esetében, mivel ezek az országok 2015-ben az engedélyezett referenciaérték alá csökkentették a hiányukat, és a kiigazítás várhatóan tartós lesz. Ez azt jelenti, hogy hiányuk az előrejelzések szerint 2016-ban és 2017-ben is a GDP 3 százaléka alatt marad. Ciprus esetében ez azt jelentené, hogy egy évvel a 2016-os határidő előtt kikerülhetne a túlzotthiány-eljárás alól. Amennyiben a tanács úgy határoz, ezzel a túlzotthiány-eljárás alatt álló tagállamok száma hatra csökkenne (Horvátország, Franciaország, Görögország, Portugália, Spanyolország és az Egyesült Királyság).

Portugália és Spanyolország esetében a bizottság azt javasolja a tanácsnak, hogy 2016-ra és 2017-re ajánlja a túlzott hiány tartós kiigazítását. Ezt a két tagállamot a bizottság július elején ismét megvizsgálja.

mfor.hu/MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!