Szijjártó Péter felidézte, hogy a beruházások értéke tavaly elérte az 5216 milliárd forintot, 14 százalékkal bővült egy év alatt, amire az elmúlt 17 évben nem volt példa. A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) tavaly 60 nagy beruházási projektről folytatott eredményes tárgyalásokat, idén az első fél évben pedig 30-ról. A Graboplasté pedig már a harmadik magyar nagyberuházásról szóló bejelentés a héten - hangsúlyozta a miniszter.
Jancsó Péter, az idén 110. évfordulóját ünneplő, teljes egészében magyar tulajdonú Graboplast elnök-vezérigazgatója elmondta, legalább 107 fős létszámbővítést vállaltak, és a 8,7 milliárd forintos beruházás keretében a tatabányai gyár bővítése mellett Kecskeméten is fejlesztést terveznek. A cégvezető szerint a Graboplast a beruházás révén Európa meghatározó padlógyártó vállalatává válik.
A miniszter kiemelte: Magyarország átvette az első helyet Közép-Európában a GDP-arányos külföldi tőkebeáramlást tekintve, a gazdaság teljesítményéhez képest ide áramlott be a legtöbb külföldi tőke. Ahhoz azonban, hogy a beruházások növekedési üteme hosszú távon fenntartható legyen, a szerkezetét is ki kell egyensúlyozni, ezért legalább annyit kell dolgozni a magyar vállalatok beruházásaiért, mint a külföldiekért.
Szijjártó Péter elmondta, a Graboplast történetének legjelentősebb beruházását fogja végrehajtani.
A kormány a beruházáshoz 35 százalékos intenzitású támogatást nyújt, 3 milliárd forint vissza nem térítendő készpénztámogatást.
Ez sokszorosan megtérül majd a miniszter szerint, hiszen a beruházásnak jelentős exportnövelő hatása lesz. Szijjártó Péter ezúttal is hangsúlyozta: fontos, hogy a jelenlegi háromezer helyett tizenkétezer olyan vállalat legyen Magyarországon, amely versenyképes tud lenni az exportpiacon.
A Graboplast a déli nyitás keretében a Dél-Afrikai Köztársaságban 3600 vasúti kocsi speciális padlózatának gyártására készül, a keleti nyitás keretében pedig 2000 orosz iskola padlózatának burkolatát szállítja. A Nemzetközi Kosárlabda Szövetség a legmagasabb minősítésű tanúsítványt állította ki a Graboplast sportpadlói számára - ismertette a miniszter.
Jancsó Péter a társaság eredményeiről elmondta, a Graboplast 2014-ben 17,5 milliárd forint árbevételt ért el, eredménye megközelítette az 1 milliárd forintot. A társaság több mint 80 országba exportál, az export aránya meghaladja a 93 százalékot. A cég a lakossági padlók előállítása mellett olyan saját fejlesztésű speciális padlóburkolatokat gyárt - ezeket a szakirodalom intelligens padlóként említi -, mint például a közületi, sport és járműipari padlók. Hangsúlyozta, a cég valamennyi technológiáját maga fejlesztette ki, árbevétele 3,5 százalékát költi erre, az elmúlt tíz évben mintegy 13 milliárd forintot fordított arra, hogy ehhez a legkorszerűbb gépek álljanak rendelkezésre. Az elnök-vezérigazgató beszélt arról is, hogy társaságuk a világ egyik legnagyobb busz- és vonatpadlógyártója, ők készítették például a riói és a sanghaji metró padlóját.
MTI