Bár az átvevőpontok még csak 4 éve jelentek meg a magyar online kereskedelmi piacon, mára ez lett a legkedveltebb kézbesítési mód – derül ki a GKI Digital online vásárlók csomagátvételi szokásait vizsgáló kutatásából. A futárral történő szállítás egyre kevésbé népszerű, ami nem csoda, hiszen nem mindenki tud otthonában vagy munkahelyén futárt fogadni, ráadásul gyakran nem áll rendelkezésre pontos időpont a csomag érkezését illetően.
Ezzel szemben, a bolti átvétel és az átvevőpont rendelkezésre állása jóval rugalmasabb, a vevő saját időbeosztása alapján több napos időintervallumon belül dönthet csomagjának átvételéről. Utóbbi megoldás szolgáltatói ráadásul kellő nagyságú hálózattal rendelkeznek ahhoz, hogy átvevőpontjaik elérhető távolságban legyenek a közlekedők számára.
Jelenleg a magyar nyelvű webáruházak 88 százaléka kínál vásárlóinak legalább egy szerződött futárszolgálatot, azonban a tranzakciókból való részesedés ez elmúlt 4 évben folyamatosan csökkent és mostanra csupán 46 százalékot tesz ki - állapítja meg a kutatás.
Az átvevőpontok megjelenése 2010 elejére nyúlik vissza. A szolgáltatást Pick Pack Pont néven elsőként elindító Lapker Zrt. kezdetben a hírlap kiszállításhoz tartozó, szabad logisztikai kapacitásait töltötte fel az e-kereskedők csomagjaival, melyen saját hírlapterjesztő hálózatát működtette. Az azóta eltelt 4 évben, a hálózatuk országosan több mint 500 pontra bővült. Időközben a Magyar Posta is elindította saját szolgáltatását, valamint aktív hálózatépítésbe kezdett a GLS csoport is.
A futár általi kézbesítésnél kedvezőbb árazásnak köszönhetően az átvevőpontok népszerűsége a megjelenéstől kezdve gyorsan nőtt, sok vásárló döntött az akkor még újnak számító átvételi lehetőség mellett pusztán annak kedvezőbb árazása miatt. Azonban, a kutatás eredményei szerint mára már az új vásárlók több mint háromnegyede elsődleges érvként inkább a kényelmi, rugalmassági, 58 százaléka pedig a megközelíthetőségi szempontokat említi átvevőpont kipróbálása melletti érvként.
Az átvevőpont piac a GKI Digital korábbi kínálat oldali kutatásai szerint 2013-ban 1,3 millió csomag-tranzakciót bonyolított. Ennek a mennyiségnek a háromnegyedét a legkorábban induló, és legnagyobb aktív hálózattal rendelkező Pick Pack Pont szolgáltatás adja. A 2014-re – óvatos becslések szerint is – legalább másfél milliós csomagszámra duzzadó piac súlyát jelzi, hogy idén már minden harmadik személyes átvétellel záruló online vásárlás valamely átvevőpont bevonásával valósul meg.
Az átvevőpontok gerincét – szolgáltatótól függően – más-más üzlethelyiség-típusok adják, közös jellemzőjük, hogy frekventált csomópontokra, közlekedési útvonalakra esnek. A cél, hogy lehető legkisebb időveszteséggel útba essenek a vásárlóknak és a nyitvatartási idő hosszabb legyen, mint az átlagos normál munkaidő. Ezeknek a szempontoknak, a legnagyobb számban, a Relay és Inmedio hírlapüzletek és a benzinkutak felelnek meg. Előbbi típus a vásárlók 78 utóbbi pedig 30 százalékánál szerepel a legkedveltebb átvevőpontok között. Ráadásképp, ezeknél a leggyakoribb, a csomag átvétele melletti egyéb költés is. A kutatás szerint minden negyedik ügyfél, egyben az adott üzlet vagy kút vásárlója is.
mfor.hu