Mint ismert a törvény értelmében megszűnik a Költségvetési Tanács Titkársága, a tanács három tagból - a Magyar Nemzeti Bank elnöke, az Állami Számvevőszék elnöke, valamint egy, a köztársasági elnök által hat évre kinevezett, kiemelkedő tudású közgazdász- áll majd.
A Költségvetési Tanács jelenlegi három tagja szerint a parlament által elfogadott törvény ellentétes a szakmai érvek alapján kialakult legjobb nemzetközi gyakorlattal, mivel intézményi szinten keveredne a költségvetési és monetáris politika, valamint a költségvetés előzetes és utólagos ellenőrzése.
Oblath Gábor, Kopits György és Török Ádám emlékeztetnek arra, hogy a jelenlegi Tanács eddigi működésének két éve alatt bebizonyította, hogy még erősen felgyorsított törvényhozási menetrend esetén is képes alapos költségvetési hatásvizsgálatot készíteni, nem csak a költségvetési törvényjavaslatról, hanem más szaktörvényjavaslatokról is. Példaként említik a személyi jövedelemadó-rendszer teljes átalakítását, vagy a nyugellátásokra vonatkozó jogosultságok kiterjesztését.
Az aláírók figyelmeztetnek arra, hogy a törvényi elképzelésben vázolt háromtagú testület önmagában nem tudja elvégezni a költségvetési fenntarthatóság szempontjából lényeges valamennyi döntés előzetes hatásbecslését. E feladatnak csak akkor tudnak megfelelni, ha támaszkodhatnak egy, erre a feladatokra specializálódott elemzési központra. Ugyanakkor ilyen központ a jelenlegi Költségvetési Tanács Titkárságán kívül sem az állami, sem a magánszektorban, sem a nemzetközi szervezetekben nem létezik. A felépült szakértői és intézményi háttér felszámolása egy, a közjót szolgáló szellemi erőforrás tudatos elpusztítását jelentené.
A Költségvetési Tanács intézményének tervezett átalakítása gyakorlatilag mind az ellátott feladatok, mind az ezekhez kapcsolódó jogosítványok tekintetében visszatérést jelent ugyanahhoz a jogi helyzethez, amely a költségvetési felelősségi törvény elfogadása előtt lehetővé tette az ország külső és belső hitelességét leromboló, átláthatatlan és fenntarthatatlan költségvetési politika folytatását. Az új törvény alapján a jövőben létrejövő testület egyetlen jogosítványa az lenne, hogy még a parlamenti benyújtást megelőzően egy alkalommal visszaküldheti a Kormánynak a költségvetési tervezetre vonatkozó véleményét, és újabb tervezet elkészítésére kötelezheti, amennyiben azzal nem ért egyet. A második tervezetnél azonban, már ez a jog sem illeti meg, csupán azt biztosítja a törvény, hogy véleményét közzétegyék az Országgyűlés honlapján.
A nyílt levél végén az aláírók kérik a köztársasági elnököt, hogyha a fenti érvek ellenére sem küldi vissza megfontolásra az Országgyűlésnek a törvényt, akkor véleményezésre küldje meg az Alkotmánybíróságnak, mivel az összes többi magyar munkavállalóhoz képest hátrányosan érinti a Költségvetési Tanács Titkárságán dolgozó közalkalmazottakat az a körülmény, hogy az Országgyűlés által elfogadott jogszabály a csoportos létszámleépítésre vonatkozó munkajogi garanciális elemeket teljesen kiiktatja.
mfor.hu