A Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteki, MTI-hez eljuttatott közleményében kiemelte: több pénzügyi szolgáltató már megkezdte a jogsértő banki díjemelésekkel elvont pénzek visszatérítését.
Az MNB több szervezet megkeresése alapján döntött a határidő meghosszabbításáról az érintett fogyasztói kör, valamint a díjakra és költségekre vonatkozó tranzakciók pontos számítások alapján történő azonosítása érdekében. A jegybank becslése szerint a határozatokkal érintett pénzügyi szolgáltatóknak több százezer fogyasztó számára összesen tízmilliárd forintos nagyságrendű összeget kell majd visszautalnia.
Az MNB emlékeztet arra, hogy ezen jogsértések miatt március 13-án közzétett határozataiban hozott intézkedést a jegybank, amely a legtöbb szolgáltatónál nemcsak bírságot szabott ki, de elrendelte a visszafizetési kötelezettséget is. Az ennek kapcsán érintett fogyasztói kör és konkrét tranzakciók azonosítása, s ez alapján a visszafizetés lebonyolítása a hitelintézetek feladata.
Az MNB eddigi és további intézkedései során is maximálisan kihasználja a jogszabályokban biztosított fogyasztóvédelmi eszközöket, és minden esetben a feltárt jogsértésnek megfelelő - a korábbi évekhez képest gyakorta súlyosabb bírságokat is tartalmazó - szankciót alkalmaz.
A döntés nem érinti azokat a pénzügyi szervezeteket - a korábban visszafizetés teljesítésére kötelezett 33 pénzügyi szolgáltató mintegy negyedét -, amelyek bíróságon támadták meg a jegybanki határozatot, és valamennyien egyúttal kérték a törvényszéken a határozat teljesítésének felfüggesztését is. Esetükben a bíróság dönt a visszafizetés felfüggesztésének elutasításáról, vagy elrendeléséről. A jegybank felkészült a perekre, meg van győződve arról, hogy - a fogyasztókat és a piac egészének biztonságos működését védő - határozatai ki fogják állni a bírósági eljárások próbáját is, s álláspontját következetesen képviseli majd a taláros testület előtt is - olvasható a közleményben.
MTI