3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Visszafogták vásárlásaikat a magyar háztartások 2009 első negyedévében: kevesebb napi fogyasztási cikket vettek és kevesebb pénzt hagytak a pénztáraknál, mint egy évvel korábban, derül ki a Gfk friss felméréséből. Míg a drágább, úgynevezett "A" márkák iránt jelentősen csökkent a kereslet, az olcsóbb, "B" márkák iránt fokozódott az igény.

A hazai háztartások közel négy százalékkal kevesebb pénzt költöttek élelmiszerekre és háztartási vegyi árura 2009 első öt hónapjában, mint egy évvel korábban, derül ki a GfK Hungária lapunkhoz eljuttatott felméréséből.  Az első negyedévet tekintve pedig közel hét százalékkal kevesebb mennyiségű napi fogyasztási cikket vásároltak, mint egy évvel korábban.

Nincs pénzünk a drága márkákra

Az általánosan magasabb árszintet képviselő, magas márkaértékkel rendelkező, erős marketingkampányokkal támogatott "A" márkákra kilenc százalékkal kevesebb pénzt szántak a magyar háztartások az első négy hónapban. A recessziós gazdasági környezetből a kevésbé reklámozott, marketingtámogatást nem élvező, általában olcsóbb gyártói márkák, az úgynevezett "B" márkák tudtak leginkább előnyt kovácsolni: értékbeli forgalmuk mintegy három százalékkal nőtt az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

A harmadik temékcsoportra, a szintén olcsóbb, úgynevezett sajátmárkás termékekre az idei év első négy hónapjában 1,7 százalékkal kevesebb pénzt adtak ki a magyar háztartások, mint az előző év azonos időszakában. A korábbi években ez a termékcsoport éves szinten még kétszámjegyű növekedést mutatott.

"A jelenség mögött rejlő magyarázat, hogy a recesszió a különböző jövedelmi kategóriába sorolható háztartásokat egyaránt érintette. A súlypont eltolódás nem pusztán a saját márkás termékek irányába történt, hanem megjelent az igény a márkázott, de alacsonyabb árú termékek iránt is. Illetve nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt sem, hogy a 'B' márkák ára sok esetben versenyez a sajátmárkás termékek árával, főként a prémium sajátmárkás termékvonalak megjelentése óta" – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektormenedzsere.

Hódít az olcsó zsír és hús

Példaként az étkezési olaj hozható fel, ahol a "B" márkák ára alacsonyabb, mint a sajátmárkás termékeké, így e termékkategóriában ez a szegmens növekedni tudott, a sajátmárkás termékek részaránya viszont csökkent.

Hasonlóképpen növekedett a – sajátmárkákhoz képest olcsóbb vagy azonos árú – "B" márkák aránya többek között az étkezési zsír, a tej, a tejszín, a tejdesszertek, illetve a mélyhűtött burgonya esetében, ahol a sajátmárkás termékek szintén veszítettek piacukból. A feldolgozott húskészítmények esetében a húsvéti szezonban (április) volt megfigyelhető a "B" márkák előretörése (szintén a sajátmárkás termékeknél alacsonyabb áron).

A Gfk közleménye kiemeli, hogy az elmúlt időszak gazdasági recessziója rányomja a bélyegét a makrogazdasági mutatókra Magyarországon. Az előző évek csökkenő ütemű növekedése után 2009-re abszolút értékben is negatív GDP változást – 6 százalékot meghaladó csökkenést – prognosztizált az Ecostat. A nettó reálkereset csökkenése közel 5 százalékra tehető, amely nagymértékben hozzájárul a háztartások végső fogyasztásában év végéig várható 6 százalékot meghaladó visszaeséshez.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!