5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Második alkalommal hirdette meg a jegybank azokat a tendereket, amelyeknek az lenne a célja, hogy csökkentsék a kéthetes kötvényállományt. Kereslet ezúttal sem volt, pedig a cél immár 1325 milliárd forint.

A program kezdete óta ma immár másodjára írta ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) azokat a deviza- és kamatswap tendereket, amelyeket a Növekedési Hitel Program (NHP) harmadik pillérében megfogalmazott külső sérülékenység leépítése érdekében alakítottak ki. A 8 darab - öthetes, 3 hónapos és 6 hónapos devizaswap, illetve a 18, a 21, a 24, a 27 és a 30 hónapos kamatswap – tenderben felajánlott 2500 millió eurós kínálatra mindössze 8 milliónyi ajánlat érkezett. Ezeket a 30 hónapos kamatswapokat a maximálisan elérhető szpred (árrés) mellett (ami a jegybank számára a legdrágább) el is fogadta az MNB. Így a második alkalommal meghirdetett tenderek alapján immár valamilyen, nagyon vékony eredményt fel tud mutatni a jegybank.

Ugyanakkor az érdeklődés a kétszer (múlt hét, e hét) 8 tenderre (kétszer 2500 millió euró) nagyon halovány. Nemcsak az összesen benyújtott 8 milliós ajánlat adhat okot a borúlátásra, de az is, hogy az összesen 16 tenderből mindössze egyre érkezett kereslet. Pedig a Növekedési Hitel Program harmadik pillérében megfogalmazott célok elérése érdekében igen intenzív banki keresletre lenne szükség. Különösen úgy, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szavai alapján úgy tűnik, hogy a kormány egyelőre nem él a Matolcsyék által kínált lehetőséggel (lásd: Varga egyelőre nem keringőzik Matolcsyval).

Mint ismert, a Magyar Nemzeti Bank a kis- és középvállalkozások forinthitelezésének felfutása, illetve a meglévő devizahitelek leváltása mellett a program harmadik pillérében 900 milliárd forintos MNB-kötvényállomány csökkenést célzott meg. Ez utóbbi elsődleges célja úgy csökkenteni a jegybank kamatveszteségét, hogy azzal párhuzamosan ne nőjön a magyar gazdaság sebezhetősége, vagyis külső adósságunk csökkenjen. Ezen belül is elsősorban a rövid, éven belüli külső adósságot kell csökkenteni, hiszen a piaci hüvelykujjszabály szerint a jegybankban olyan mértékű nemzetközi tartaléknak kell rendelkezésre állnia, amely finanszírozni tudja a nemzetgazdaság éven belül lejáró külföldi kötelezettségeit.

A jegybank elképzelése szerint a nemzetközi tartalékok felhasználásával kétféleképpen lehetne ezt a kötelezettségszintet csökkenteni. Az MNB számára az egyszerűbb út a bankrendszer mérlegének átalakítása lenne, hiszen itt "csak" a kereskedelmi bankok együttműködésére van szükség, míg a bonyolultabb játszma háromszereplős lenne, hiszen az MNB és a kereskedelmi bankok mellett az állam is bekapcsolódna. Ez utóbbi esetben a kormány a lejáró devizaadósságát forintkötvények kibocsátásával finanszírozná, amelyet aztán az MNB a devizatartalékok terhére átváltana devizára és törlesztené kötelezettségét. A kereskedelmi bank szerepe ebben az esetben a forintpapírok lejegyzése lenne, amit az MNB-nél parkoltatott kéthetes kötvényállomány csökkentésével tudna fizetni. Így pedig nemcsak a nemzetközi tartalékok csökkennének a jegybankban, hanem a kéthetes állomány is.

Az állam szerepe az NHP harmadik pillérében (MNB)

A két állomány párhuzamos csökkenése pedig a jegybank kamatveszteségét tudná radikálisan mérsékelni. Az MNB a tartalékokat ugyanis elsősorban kiváló besorolású állampapírokban tartja, így azok generálnak kamatbevételt, miközben az MNB-kötvényekre az ennél lényegesen magasabb alapkamatot fizeti, vagyis jelentős kamatkiadásokkal jár.

Ugyanezt a végeredményt, vagyis a kamatveszteségek mérséklődését célozza meg az a megoldás is, amelynek keretében a fenti swaptendereket az MNB kiírta. Ekkor a „csereüzlet” keretében a kereskedelmi bankokhoz kerülő devizából a bankoknak a rövid külső adósságukat kell rendezniük. A devizáért a pénzintézetek forinttal fizetnének, amit pedig itt is a kéthetes kötvényállomány leépüléséből tudnának finanszírozni.

A bankrendszer összevont mérlegének változása ebben az esetben (MNB)

Ahogy fentebb írtuk, a kormány - legalábbis a kommunikációja alapján - egyelőre nem ugrott rá a lehetőségre. Ez a feszes költségvetés ismeretében érthető is, hiszen ebben az esetben a magasabb forintkamatok őt terhelnék és nem a jegybankot. Így az MNB csak a kereskedelmi bankok segítségével érheti el célját. Azt, ami egyébként a hitelprogram első pillérének emelésével tovább nőtt.

Ugyanis a március végi állapotokhoz képest meghatározott cél, vagyis a kéthetes MNB-kötvényállomány 900 milliárdos csökkenése ellen dolgozik az NHP első pillére. A 425 milliárdra megemelt keret ugyanis - ha azt a bankok lehívják - 425 milliárdnyi többletlikviditást visz a bankrendszerbe (illetve a gazdaságba), ami a kéthetes állományban fog lecsapódni. Vagyis az első pillér emelése miatt immár nem 900, hanem bruttó 1325 milliárd forintos csökkenést kellene ezekkel a tenderekkel elérni. De ahhoz kereslet kellene a bankok részéről.

szp
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!