A PSZÁF szerdán közzétett tájékoztatója nem kötelező jellegű, azonban azokra a gépjármű-finanszírozási konstrukciókra amelyeket a hivatal kockázatosnak ítél meg 50-100 százalékos többlettartalékot ír elő.
Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: a magas többlettartalék miatt a szövetség tagjai egyetértettek abban, hogy januártól nem alkalmazzák az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évekig csak kamatfizetést kérő konstrukciókat. Az elnök hozzátette: az új szabályozás csak az új konstrukciókra érvényes, a már megkötötteket nem érinti.
A Magyar Lízingszövetség szerint a magyar gépjármű piac már a pénzügyi válság előtt krízishelyzetben volt, állandó importőri nyomás jellemezte az újautó-értékesítési darabszámok szinten tartása miatt valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés, valamint olyan minimális árrés az értékesítésben, amelyet a finanszírozási és biztosítási jutalék pótolt.
A pénzügyi válság következtében szűkültek, illetve drágultak a refinanszírozási lehetőségek, ezáltal drágultak az ügyfélhitelek, szigorodott a hitelbírálat, és túltermelés alakult ki.
Mészáros György kiemelte: a finanszírozási szabályok szigorodása mindenképpen átláthatóbb és biztonságosabb feltételeket biztosít. Várhatóan visszafogja a lakossági autóeladásokat, de csupán azok szorulnak majd ki a vevői körből, akiknek már a kezdőrészlet megfizetése is komoly gondot jelent. A felelős vásárlók jól járnak, hiszen a túlságosan kockázatos konstrukciók eltűnésével csökken a finanszírozók vesztesége, és ez visszahathat a hitelek kamatára is.
Fontos változás a PSZÁF útmutatójában, hogy a kezdőrészlet a gépkocsi valós értéke alapján fizetendő, ami új autók esetében a listaár mindenfajta kedvezménnyel csökkentett értéke, használt autóknál pedig az Eurotax katalógusban meghatározott érték.