Korábbi években kiadott konvergenciaprogramokban a kormány már megfogalmazta szándékát az utazási kedvezmények befagyasztását illetően, vagyis hogy évekig fixen 104 milliárd forintot adnak a kedvezményes utazások kompenzációjaként kifizetett szociálpolitikai menetdíj támogatásokra. Ez az összeg megegyezik a 2014-es, 2015-ös, továbbá a 2016-os és a jövő évi előirányzattal is, vagyis immár negyedik éve reálértéken kevesebb jut a nyugdíjasok, a diákok és más arra rászoruló társadalmi csoportok utazásának támogatására. Ehhez jön hozzá az, hogy a kormányzat 0,9 százalékos inflációval számol a jövő évre a legfrissebb költségvetési tervezet szerint.
Jövőre a budapesti közösségi közlekedés feladatainak támogatása az idei 18 milliárdról 15-re változik, ami jelentős vágásnak minősül. A települési önkormányzatok hasonló célra pedig 2 milliárdot kapnak jövőre, ami az ideivel megegyező összeget takar.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy az időalapú útdíjból befolyó pénzek a központi költségvetés számításai szerint 53 milliárd forint bevételt fognak termelni, míg a megtett úttal arányos rendszer 154,5 milliárd forintot.
A szociálpolitikai menetdíj támogatások a megemelkedett 2014. évi szinten rögzítésre kerültek a tavaly bemutatott konvergencia program szerint. Ez utoljára 2013-ban emelkedett 11,8 százalékkal a megelőző évhez képest, és azóta még az inflációnak megfelelő mértékkel sem emelték a költségvetési előirányzatot.
A 2017-es költségvetés szerint jövőre erre 104 milliárd forint az előirányzat.
Nem lesz többé Déli pályaudvar?
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) 2017-es költségvetési tervezetét nézve láthatjuk, hogy mintegy 5 milliárd forint lett elkülönítve a budai vasúti közlekedés fejlesztésére (Buda vasúti közlekedésének átalakítása, aminek legfontosabb része Kelenföld állomás infrastruktúra-fejlesztése) a következő költségvetési évre. Megkerestük az NFM-et is azzal kapcsolatban, hogy pontosabb információt kapjunk arról, mit is takar részleteiben ez a költségvetési pont, de egyelőre nem kaptunk rá választ.
A budai vasúti közlekedés fejlesztése az idei költségvetési tervezetbe nem került egyébként bele, hanem 2016 márciusában született egy kormányhatározat a budai vasútfejlesztés, a kapcsolódó köztéri területfejlesztés és csomópontfejlesztés megvalósítása érdekében szükséges intézkedésekről, aminek keretében 1 milliárd forintot különítettek el az NFM részére idénre.
A 2016-os kormányrendeletben olyan változtatási szándékokra bukkanhatunk többek között 1 milliárdért, mint:
- a Déli üzemi pályaudvar megszüntetéséhez és a Kelenföldi vasúti vágányhálózati és létesítményi kapacitásbővítéshez szükséges hatásvizsgálat és tendertervek elkészítése
- Déli pályaudvar üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport és szabadidős célú városfejlesztés részletes koncepciójának elkészítése a Testnevelési Egyetem és a MÁV Zrt. bevonásával
- Déli üzemi pályaudvar területének állam részére történő átadásához szükséges feladatok és a Kelenföldi fejlesztések előkészítése.
mfor.hu