4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A reklámadó módosító javaslatai ellentétesek a kormányzati képviselők eddigi nyilatkozataival, miközben eddig arról beszéltek, hogy veszteséges működés nem jelent könnyebbséget, a TV2 mégis 1 milliárddal kevesebb adót kell majd, hogy fizessen. Eközben az országból "pénzt kiszivattyúzó" vállalatok az ígéretekkel szemben mégsem nem voltak elég fontosak, hogy rájuk is kiterjesszék a szabályozást.

Mérséklődhet a reklámadó idei mértéke azoknál az érintett médiavállalkozásoknál, amelyek a társasági adóban vagy a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteséget halmoztak fel - egy erről szóló módosító indítványt fogadott el kedd esti ülésén az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága.

A Ház szerdán szavaz sürgős eljárásban a reklámadóról szóló törvényjavaslatról, amely adóval sújtaná a reklámokból származó árbevételt, és az adót a saját reklámok költsége után is felszámítanák. A törvényalkotási bizottság kedden folytatta le az előterjesztés részletes vitáját, amelynek során kormánypárti támogatással, az ellenzéki képviselők elutasítása mellett fogadott el egy változtatást az eredeti előterjesztésen. Eszerint az idén kezdődő adóév adóalapját mérsékli a társasági adóban és a személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség ötven százaléka.

Az mfor.hu számításai szerint mindez azt jelenti, hogy a TV2 által prognosztizált 1,6-1,8 milliárdos adófizetési kötelezettsége helyett - figyelembe véve a tavalyi 16,2 milliárdos árbevételt és a 10,9 milliárdos veszteséget - várhatóan 695 millió forintot kell a vállatnak reklámadóként fizetnie. A törvénymódosítás tehát a TV2 számára hozzávetőleg 1 milliárd forintos "ajándékot" jelent a kormány részéről.

A reklámadóról szóló javaslat előterjesztője, L. Simon László (Fidesz) a vitában elmondta: eredetileg forgalmi típusú, vagyis a nyereségtől független adót képzelt el, hogy ne vonhassák ki alóla magukat azok sem, akik akár gazdasági okokból, akár az adóelkerülési technikák miatt veszteségesek. Most mégis támogatja a benyújtott módosítást, hogy lehetőséget adjon ezeknek a cégeknek arra, ne növekedjen tovább a veszteségük.  Az ülésen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormány támogatásáról biztosította a bizottságot.

A szocialista Bárándy Gergely a jobbikos Szilágyi Györggyel együtt arra várt választ: mely médiumok a módosító javaslat kedvezményezettjei. A független Fodor Gábor szerint az egész törvényjavaslat a sajtószabadságot fenyegeti, a módosító javaslat pedig a TV2-nek kedvez. A szocialista Tóth Bertalan lex TV2-nek titulálta a módosítást, és a törvényjavaslat legfelháborítóbb részének nevezte a bizottsági javaslatot. A fideszes Balla György viszont úgy érvelt: az előterjesztés nem tesz különbséget kormánypárti vagy ellenzéki médiumok között. A kis médiumokat szinte érintetlenül hagyja - mondta -, miközben "a ránk sok szennyet bocsátókat jóval nagyobb mértékben adóztatja". Frakciótársa, Szabó Zsolt egy ellenzéki kritikára válaszul úgy vélekedett: az adózás szempontjából éppen jó időpontban születik az idei adóévre vonatkozó javaslat. Arra a bírálatra pedig, amely szerint az ellenzékieknek ártana, a kormánypártiaknak pedig kedvezne a most benyújtott módosítás, azt mondta: hogy kinél keletkezett elhatárolt veszteség a társasági vagy a személyi jövedelemadó adó miatt, belső információ, a mérlegből vagy az eredménykimutatásból nem derül ki.

L. Simon László válaszában a legnagyobb tévedésnek nevezte, hogy a javaslat sértené a sajtószabadságot vagy tönkretenné a semleges médiumokat, szerinte a politikai vélemény sokszínűségét szolgáló médiumokat nem veszélyezteti. Sorolta azokat a kormánypártinak tartott médiumokat, amelyeket jelentősen érint a reklámadó. Szerinte ma a sajtószabadságra leginkább a tulajdonosi vélemények hatnak. A bizottság nem támogatta a jobbikos Novák Előd azon változtatási szándékát, amely szerint az adóbevételt nem iskolafelújításra, hanem arra kellene költeni, hogy mindenki ingyenesen hozzáférjen az internethez. Elfogadták viszont Vas Imre (Fidesz) technikai jellegű módosító javaslatát.

Szakmai körökben az is felháborodást váltott ki, hogy a Magyarországon minimális tevékenységet kifejtő, ám innen súlyos milliárdokat repariáló vállalatok (Google, Facebook) kimaradnak az adófizetők köréből. Ugyan a tervezetet benyújtó L. Simon képviselő ígéretet tett, hogy ezeket a cégeket is bevonják az adózók körébe, úgy tűnik, a módosító javaslatokban mindez már nem tükröződik.

Kapcsolódó anyagunk: Reklámadó: nem is gondolná, ki jár jól vele! 

MTI/mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!