4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Problémákat vet fel az APEH mérlegelési jogkörének kiszélesítése, a cégautók adózását érintő tervezett változtatás; az élőmunka-terhek várható csökkentése pedig messze elmarad a szakértők által kívánatosnak tartott mértéktől, derült ki a PricewaterhouseCoopers (PwC) szerdai sajtóbeszélgetésén. Mfor.hu beszámoló.

Akadozik az adócsökkentés (Mfor-montázs)

"A tervezet, bár egyszerűsödést hoz, mégsem lendíti előre az országot a regionális adóversenyben. nem elegendő ugyanis a vállalkozások összterhének csökkentésére, és egy sor további kérdést vet fel" – összegezte véleményét Erdős Gabriella, a PricewaterhouseCoopers cégtársa.

Aggályosak az APEH új jogosítványai

Kétélű fegyver az APEH mérlegelési jogkörének kiszélesedése, hiszen nem életszerű, hogy az adóhivatal becsülje meg egy-egy vállalkozás esetében, hogy mennyibe kerül egy beruházás, és milyen költségek merülnek fel ezzel kapcsolatban, mutatott rá az adószakértő.

Erdős Gabriella szintúgy aggályosnak tartja, hogy a bizonyítási terhet több esetben az adózóra akarják hárítani, ami szintén visszaélésekre adhat okot, hiszen a vállalkozó a számláin kívül mással nem igen tudja igazolni magát az adóhatóságnál.

A törvénytervezet értelmében "alapos ok" esetén megfordulhat a bizonyítási teher, és a cégeknek kell bizonyítaniuk, hogy a költségek ténylegesen felmerültek.

"Ennél azonban sokkal pontosabban kellene definiálni, hogy mikor fordulhat meg a bizonyítási teher egy ellenőrzés során, valamint azt is, hogy milyen módon és milyen esetekben kap az adóhatóság felhatalmazást arra, hogy becslést alkalmazzon. Ellenkező esetben a cégek kiszolgáltatottakká válnak" – mutatott rá Erdős Gabriella.

A PwC adószakértője azt is kifogásolja, hogy az adóellenőrzések hatékonyságának javítása nem szerepel hangsúlyosan az intézkedések között, holott az ilyen irányú előrelépésre égető szükség volna annak érdekében, hogy ne a kevesekre háruljon aránytalanul nagy teher.

Csekély pozitív változás várható a jövedelemadónál

Az élőmunka terheinek várható csökkentése messze elmarad attól a szinttől, amit a szakértők kívánatosnak tartanak, annak ellenére, hogy – mint ahogy a táblázat is mutatja - mind a nettó jövedelem, mind a céget terhelő költségnél mutatkozik pár ezer forintos pozitív irányú elmozdulás.

A személyi jövedelemadó törvényben az adótábla alacsonyabb, azaz 18 százalékos adókulcsának sávhatára 1,7 millió forintról 2 millióra emelkedik. Ez minden adózónál, akinek korábban a jövedelme elérte az 1,7 millió forintot - és adójóváírásra már nem volt jogosult - 54 ezer forintos nettó jövedelem növekedést jelent. Ugyanakkor a 36 százalékos adómérték nem változik, és sajnálatos módon a 4 százalékos kiegészítő adó sem, hangsúlyozta Horváthné Szabó Beáta, a PwC igazgatója.

Jó irányba mutat viszont az a jelzésértékű változás, hogy a minimálbér kétszereséig a foglalkoztató a jelenlegi 29 helyett 26,5 százalék járulékot fog fizetni, illetve, hogy a béreket terhelő kisadók adóalapja ezentúl a TB alap.

Nem kell többé útinaplót írni

A pénzügyi tárca javaslata megpróbálna véget vetni a cégautó elbliccelésének. Az új rendszerben azt terhelné az adó, akinek a tulajdonában van a kocsi, ami azért problémás, mert nem annál keletkezik adófizetési kötelezettség, akinek érdekében (aki a munkáltató) felmerült az autó használata, ami többszörös adóztatáshoz vezet, mutatott rá Horváthné Szabó Beáta.

Az adót minden olyan hónapban meg kellene fizetni, amelyben a kocsira egy vállalkozás költséget számolt el. Ha tehát céges ügyben a saját autójával közlekedik a dolgozó, és a költséget a cég állja, akkor az adót a magánszemélynek kellene fizetnie.

A 7 százalékos adó alapja a kocsi vételára lenne, ami a korral csökken (a gyártástól számított első két évben 10-10, azt követően évente öt százalékkal). Az adót negyedévente kellene befizetni és, le lehet majd vonni a gépjárműadó összegét. Minden további nyilvántartási kötelezettség - többek között az útvonal-nyilvántartás - viszont megszűnik.

Erdős Gabriella felvette továbbá a különadó megszüntetésének szükségességét is, amelyre a kormányzat 2006-ban ígéretet tett.

A sok hátrány mellett pozitív lépésként értékelhető, hogy a Pénzügyminisztérium honlapján figyelemmel kísérhetőek a tervezett adóváltoztatások, amelynek kapcsán széleskörű társadalmi vita alakulhat ki, tette hozzá Erdős Gabriella.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!