5p

Jelentősen csökkent a MÁV utasszáma 2002 és 2010 között, a MÁV Cargo eladásával a cégcsoport árbevétele is számottevően visszaesett, miközben a ráfordítások jelentősen nőttek - derül ki annak a parlamenti bizottságnak a jelentéséből, mely a MÁV gazdálkodását vizsgálta. A vizsgálódás már tavasszal befejeződött. Mfor.hu-háttér.

15 százalékkal kevesebb utas

Nyolc év alatt több mint 15 százalékkal csökkent a MÁV utasszáma: míg 2002-ben még 162 millió utazást bonyolított a vasúttársaság, a 2010-es becslés már csak 137 millió volt. Ezzel összhangban csökkent a fizető utasok száma 125 ezerről 104 ezerre. Vagyis a jelentésből végre arra is választ kaphattunk, hogy az utasok mekkora része fizet a vasút szolgáltatásaiért, 2002 és 2010 között ez az arány 76-78 százalék között volt évről évre. Vagyis nagyjából minden negyedik utas ingyen vette igénybe a MÁV szolgáltatásait, ebbe főleg a nyugdíjasok és a vasúti dolgozók, valamint az ő hozzátartozóik sorolhatók.

A statisztika szerint az utasszámnál nagyobb arányban csökkent az utaskilométer, mely a 2002-es 10,4 milliárdról 2010-re a becslések szerint 7,55 milliárdra esett vissza. Mindez azt támasztja alá, hogy a vizsgált nyolc évben egy-egy útra egyre kevesebb kilométer jutott, vagyis rövidebb utazásokra vették igénybe a MÁV-ot.

A bizottság jelentéséből az is kiderül, hogy nyolc év alatt három és félszeresére emelkedett a késett vonatok száma: míg 2002-ben 37 387 vonat esetében bosszankodhattak az utasok, 2010-ben ez a szám 123 845 volt. Ezzel összhangban a menetrendszerűen közlekedő vonatok aránya 96,4 százalékról 87,8 százalékra esett vissza. A menetidő összességében nem csökkent érezhetően, sőt több helyen nőtt is - állapította meg a vizsgálóbizottság.

Irreális gazdálkodás vezetett a csődközeli helyzethez

A parlamenti bizottság 2002-2010 között a MÁV gazdálkodását is számba vette, melyből érdekes adatok derültek ki. Egy piaci körülmények között működő cég például már rég csődbe ment volna, ha ilyen számokat produkálna: az árbevétel nagyrészt a MÁV Cargo eladása miatt 38 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, ugyanakkor az anyagjellegű ráfordítások 24,5, a személyjellegűek pedig 30 százalékkal emelkedtek.

Számszerűsítve tehát a Cargo eladása után 2006-ról 2007-re 80 milliárddal kevesebb árbevételből kellett volna több ráfordítást kigazdálkodni. Ezek után csak újabb csapás volt, hogy 2008-ról 2009-re újabb 55 milliárddal csökkent az árbevétel, bár ez már nagyrészt a kiadásokban is megjelent. A fenti számok miatt a vizsgált nyolc évben folyamatosan üzemi veszteséget termelt a MÁV, melynek a legrosszabb éve 2005-ben volt, amikor 80 milliárdos volt a mínusz. A mérleg szerinti eredmény már vegyesebb képet mutat, a Cargo befolyó vételára miatt 2008-ben ezen a soron nyereséget tudott felmutatni az állami vasúttársaság.

A folyamatos veszteség fedezésére a MÁV-nak hiteleket kellett felvennie, a társaság hosszú lejáratú kötelezettségei a 2002-es 12 milliárd forintról 239 milliárdra emelkedtek, nyolc év alatt csak kamatokra több mint 70 milliárd forintot költött a vállalat - állapította meg a vizsgálóbizottság.

A romló gazdálkodásban többek között szerepe volt az állam által ki nem fizetett közszolgáltatásoknak, az infrastrukturális fejlesztések több évtizedes elmaradásának, a változó utazási igényekhez való nem kellő alkalmazkodásnak. Emellett a parlamenti bizottság szerint a MÁV Cargo eladása stratégiai hiba volt. A bizottság szerint a vasút visszaeséséhez hozzájárult a Volán-társaságok fejlesztése, illetve a jelentős ár- és kedvezményváltozások is.

Az állam nélkül már rég csődben lennének

A MÁV folyamatos veszteségei miatt az államnak egyre nagyobb összeggel kellett beszállnia a vasúttársaság finanszírozásába. 2002-ben még mindössze 83,1 milliárd forint támogatást nyújtott a költségvetés a cégcsoport működéséhez, ez az összeg 2010-re 199 milliárdra emelkedett. Emellett a MÁV 2002-ben gyakorlatilag nulláról indult, hiszen 121,1 milliárd forintnyi adósságát szanálták.

Nyolc év alatt a működési támogatások mellett összesen 137 milliárd forinttal járult hozzá az állam a MÁV beruházásaihoz. Azonban még ezek sem bizonyultak elegendőnek, így 2002 és 2010 között összesen 140 milliárd forintnyi tőkeemelést is kapott a cégcsoport, amiből a legnagyobb tétel a 2007-es 111,6 milliárdos tőkepótlás volt. Mindet összevéve (működési támogatás, beruházási támogatás, tőkepótlás és szanálás) nyolc év alatt mintegy 1500 milliárd forintjába került az államnak a MÁV fenntartása, miközben a cégcsoport tagjai 550 millió forintot fizettek be a költségvetésbe a vizsgált időszakban.

"Tulajdonosi szerepvállalás nélkül a MÁV Zrt . csak nehezen jut külső forráshoz, az alábbi tényezők következtében : a pénzpiaci helyzet miatt a bankok forrásnyújtási lehetőségei beszűkültek, korlátozottan és magas elvárásokkal helyezik ki meglévő forrásaikat; a MÁV gazdasági mutatói a normál hitelképességi vizsgálatokon nem megfelelőek" - állapítja meg a bizottság jelentése.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!