4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az OECD legfrissebb országjelentése alapján sok területen sok mindent kellene még javítanunk. Hátrányosnak ítélték a bankadót és a rezsicsökkentés sem nyerte el a tetszését a szervezet szakembereinek.

Hétfőn délelőtt publikálta a Magyarországot elemző gazdasági kiadványát az OECD, melyben a novemberi előrejelzéshez képest szinte semmit nem változtatott a prognozisán, már, ami a makrogazdasági mutatókat illeti. Ez azt jelenti, hogy az idei év vonatkozásában továbbra is 2 százalékos GDP-növekedésre számítanak 2,1 százalékos infláció és 2,9 százalékos költségvetési hiány mellett. A munkanélküliség 10,1 százalékra mérséklődhet 2014-ben.

Túlságosan is emeljük a minimálbért

A jelentés egyik talán legérdekesebb része a magyar munkaerőpiacról szól. Az OECD szerint ugyanis a foglalkoztatást a nem megfelelő munkaerőpiaci képzettség és az alacsony mobilitás akadályozza. Az alacsony képzettségűek alacsony foglalkoztatásáért pedig a még mindig magas munkaerőköltségekkel indokolja, bár elismerik, jelentősebb kedvezményeket vezetett be a kormány. Ami a közmunkát illeti megjegyzik annak foglalkoztatásnövelő hatását, ám véleményesnek ítélik meg a munkanélküliek munkaerőpiacra történő tartós visszavezetését.

A helyzet javulása és a foglalkoztatás ösztönzése érdekében az adóéket tovább kellene csökkenteni az alacsony jövedelműeknél. Éppen ezért felvetik annak lehetőségét is, miszerint a minimálbért nem kellene annál nagyobb mértékben emelni, mint amennyit az infláció, netán a termelékenység növekedése indokol (jelentésükben felidézik: 2012-ben 19 százalékka, 2013-ban 5, idén pedig 3,6 százalékkal emelkedett a minimálbér). Sőt, megfontolandónak tartják annak egy időre történő "befagyasztását" is. Vagy legalább is, az emelés szempontjából meghatározni egy, az inflációból és termelékenység alakulásából származtatott "benchmarkot".

Növelni kellene ugyanakkor a munkanélküli segély időtartamát, a közmunkások munkaerőpiacra történő visszavezetését pedig jobb képzésekkel kellene javítani, de sokat segíthetne a munkaügyi hivatalok, önkormányzatok, civil szervezetek és cégek közötti együttműködés is a kérdésben. Az OECD szerint a képzési rendszer eredményein is javítani kellene, az egyenlőtlenségeket pedig csökkenteni lenne szükséges.

Óvatosan a kamatcsökkentésekkel

Amellett, hogy a monetáris politika terén elismerik a Magyar Nemzeti Bank növekedésösztönzésre irányuló lépéseit, óvatosságra intik a jegybankárokat a további kamatcsökkentéseket illetően - ez ugyanis könnyen az infláció újbóli emelkedését eredményezheti. Az ugyanakkor "jó pontként" tűnik fel a jelentésben, hogy az alacsony alapkamat a hitelek árazásában is megjelenik. Bár a hitelezés visszafogása még mindig jellemző, melyet a bankok alacsony profitabilitása és a nemteljesítő hitelek magas aránya eredményez.

A monetáris politikát érintően megfogalmazott javaslataik szerint a Növekedési Hitelprogram további kiterjesztése előtt ki kell értékeni annak a hitelezésre, befektetésekre gyakorolt hatását. Megfontolandó ugyanakkor a refinanszírozási ráta alapkamathoz történő kapcsolása, ugyanakkor a bankok számára megengedett kamatmarzsot is felül kellene vizsgálni az OECD szerint.

Jelentésükben kitérnek a változatlanul magas banki adóterhelésre, melynél mindenképpen annak mértékének csökkentését látják szükségszerűnek - ezzel javulathatna a bankszektor profitabilitása és működési környezete is.

Ki kellene vezetni a különadókat

Az OECD a jelentésében kitér az elmúlt években bevezetett különadókra, melyekkel elértük, hogy a GDP 3 százaléka alá kerüljön a hiány, ám ezzel az adórendszer kiszámíthatóságát ástuk alá. Éppen ezért is javasolja a szervezet a különadók fokozatos kivezetését. Ehelyett növekedésbarát, tőke- és üzleti környezetbarátabb eszközökre kellene támaszkodni, és példaként a helyi ingatlanadót, az energiafelhasználás adóztatását vagy a családi juttatások reformját ajánlja.

Gyengült a verseny

Ami az üzleti környeztet illeti, az OECD szerint több szempontból is gyengült a verseny. A belépés korlátozása limitálja a versenyt a kiskereskedelemben, szolgáltatásoknál, telekommunikáció szektorban, ami mint a termelékenység növekedését gátolja a feldolgozóiparban. Az államilag kikényszerített rezsicsökkentés pedig a vesenyképesség mellett az üzleti környezetet is rombolja.

A helyzet javulása érdekében csökkenteni kell a kiskereskedelembe történő belépés korlátait, az áram- és gáz üzletágakban pedig a piaci alapú árazás felé kell elmozdulni az állami árszabályozás helyett.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!