Törökországban tavaly másfél millió autót gyártottak külföldi autógyárak helyi érdekeltségei, ezek az autók azonban az anyavállalatok licencei alapján készülnek és 75 százalékuk exportra kerül. A Ford, a Fiat a Renault és a Toyota rendelkezik üzemekkel az országban, elsősorban az északnyugati iparosodott vidékeken, Bursa Sakarya városokban.
A saját török autóipar kiépítése Recep Tayyip Erdogan elnök egyik dédelgetett projektje. Az első török autómodell bemutatását eredetileg 2016-ra tervezték, ami azonban számos okból, egyebek között pénzügyi nehézségek és a helyi autógyárak vonakodása miatt meghiúsult.
A Xinhua hírügynökség beszámolója szerint a projekt tervezői ezt követően nagy lépést tettek előre: a tudományos, ipari és technológiai minisztérium a belsőégésű motorok leáldozóban lévő korszakára hivatkozva saját török elektromos autó kifejlesztését tűzte ki célul. Mivel azonban a fejlesztési költségeket túl magasnak ítélték, a svéd Saab 9-3 technológiai platformjának a megvásárlása mellett döntöttek a kínai NEVS (National Electric Vehicles Sweden) konzorciumtól.
A saját autótípus kifejlesztése mellett Törökország tervbe vette saját fejlesztésű harci gépeket, helikoptereket, tankokat és műholdakat gyártó hadiipar kiépítését is.
MTI