2p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A KSH szerint összességében többet fizetünk az autópályahasználatért. Pedig a megyei matricával sokan jól jártak.

A Központi Statisztikai Hivatal szerdán közzétett januári inflációs jelentése szerint az "autópályadíj, gépkocsikölcsönzés, parkolás" elnevezésű szolgáltatáscsoport 6,3 százalékkal drágult az egy évvel korábbihoz és decemberhez képest is.

Ez a szám elsőre szokatlannak tűnt, hiszen az egyes kategóriák ára nem változott, és bár kiterjesztették a fizetős szakaszokat, a megyei matrica sokaknak könnyítést jelent, akik korábban éves jogosultságot vettek, vagy több alkalommal váltottak heti, havi matricát. Ezért megkérdeztük a KSH-t, hogy hogyan kalkulálták a kétség kívül tetemes növekedést, amekkorára 2012 vége óta nem volt példa.

A hivatal válasza szerint mivel a kormány számos új szakaszt tett fizetőssé, így az embereknek egy olyan szolgáltatásért kell idén januártól pénzt adniuk, amelyért korábban 0 forintot fizettek, és éppen ezért nem áll rendelkezésre bázisidőszaki fogyasztási adat. Az ilyen esetekre az Eurostat tesz ajánlásokat a nemzeti statisztikai hivataloknak. A módszer értelmében, ebben az esetben az érintett szolgáltatáscsoport árindexét oly módon kell meghatározni, hogy a tárgyidőszaki szolgáltatásokra fordított kiadásokat (amelyek már tartalmazzák az újonnan bevezetett díjakra vonatkozó kiadásokat) viszonyítják a bázisidőszak kiadásaihoz (amelyben ezek a díjak még nem szerepelnek).

Mivel a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató adataiból kiderül, hogy az egyes matricatípusok eladásai nem csökkentek, ezen felül az új megyei matrica eladásából származó bevétel is jelentős volt, a lakossági kiadások is megnőttek. Vagyis a megyei matrica nem vetette vissza az évesek forgalmát.

Persze az autópályadíj, parkolás, autóbérlés kategóriának az inflációs súlya nem túl magas, 0,77 százalék. Csak az összehasonlítás kedvéért, a jelenlegi deflációt nagymértékben meghatározó üzemanyagé 8,22, a háztartási energiáé pedig 8,3.

Ettől függetlenül az a pénzmennyiség, amelyet autópályára költöttünk megnőtt, így ebben a tekintetben valóban drágult az életünk.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!