Miközben Simicska Lajos lapjai és a miniszterelnök kedvence látványos zuhanásokat szenvedett el a második negyedévben, addig a Népszabadság bedöntése után szárnyra kapó Népszava elképesztő növekedést produkál - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb, második negyedéves adataiból.
A Magyar Nemzet 14 812 példányos átlagos értékesítése 6,5 százalékkal marad el az első negyedévi teljesítménytől és 14,9-cel az egy évvel korábbitól. A drasztikus csökkenés az ominózus 2015 februári G-nap után kezdődött el, és ha az utolsó "békeidőszaki" adathoz viszonyítjuk a mostanit, akkor
2 év leforgása alatt vásárlóinak felét már elveszítette a Magyar Nemzet.
2015 első negyedévében ugyanis még több mint 33 ezer példányt tudtak átlagosan eladni a lapból. A látványos zuhanásban ugyanakkor kiemelkedő szerepet játszik az a tény is, hogy sok állami, önkormányzati szerv minden bizonnyal letett a lap megrendeléséről.
Nincs sokkal jobb helyzetben Simicska másik lapja, a Heti Válasz sem, melyből a legfrissebb adatok szerint 10 932 darabot adtak el átlagosan, ami 3,4 százalékos negyedéves és 11,8 százalékos éves csökkenés eredménye. A G-nap óta a vásárlók negyede pártolt el, akkor még közel 15 ezer volt az átlagos értékesítés.
És ha már a nagy veszteseket soroljuk, érdemes visszatérni a napilapok piacára, hiszen Orbán Viktor dedikáltan kedvenc lapja, a Nemzeti Sport sem igazán tudja szinten tartani magát.
A második negyedévben átlagosan 35 427 példányt tudtak eladni, ami éves bázison 15,5 százalékos zuhanást jelent. Az viszont némi optimizmusra adhat okot, hogy három hónap alatt mindössze fél százalék volt a csökkenés mértéke, ami stagnálással felérő eredmény.
A napilapok piacán találhatjuk meg azt a kiadványt, ami teljesen kilóg a sorból. A Népszava ugyanis 19 457 példányt tudott értékesíteni, ami három hónap alatt 5,4, egy év alatt pedig 84,9 százalékos (!!!) növekedés eredménye lett.
A lap a Népszabadság joggal vitatott beszántása után nyújtott alternatívát a "népszabis" olvasóknak, ami meg is látszik az eredményeiken.
A HVG kezd magára találni?
A közéleti-gazdasági hetilapok közül a Heti Válasz zuhanása nem egyedüli volt, hiszen a 168 óra sem remekelt a második negyedévben. Az értékesített 11 722 példány előző negyedévhez képest 3,8, előző évhez viszonyítva pedig 10 százalékos csökkenés eredménye.
A HVG-nél azonban ismét lehet ok némi optimizmusra, az első negyedévhez képest ugyanis 1,1 százalékkal több példányt tudtak eladni a lapból, 31 048 darabot. Igaz, ez az egy évvel korábbihoz viszonyítva továbbra is jelentős elmaradásról árulkodik, a csökkenés 16,7 százalékos. A negyedéves növekedésbe azonban bejátszhatott az is, hogy a jelentős változásokon áteső Figyelő vásárlóinak egy része új információforrást keresett (a lapot egy ideje már nem auditálja a MATESZ, ezért nincsenek adataink az értékesítésre vonatkozóan), ezért a HVG-hez pártoltak át, így felhúzva az adatait. Hogy ez egy tartósabb kilábalás kezdete lehet-e a lap esetében, arra a következő negyedévek számai adhatnak majd választ.
Most a színes, női és a pletykalapok sem remekeltek
Időről időre akad olyan időszak, amikor a színes, a női lapok vagy a pletykalapok kicsit magukra találnak és negyedéves bázison sikerült növelniük az értékesítésüket. Ez azonban általában csak átmenetinek szokott bizonyulni, amit alátámaszt, hogy a legfrissebb adatok szerint egyedül csak a HOT! magazin esetében sikerült csak egy stagnálással egyenértékű fél százalékos növekedést kimutatni. Az értékesített lapok száma 52 279 volt, ami az előző évi teljesítménytől 8,6 százalékkal marad el.
A Story és a Best magazin negyedéves viszonylatban 2,4 és 4 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, ami éves bázison csak egy szerény 0,8 és 0,6 százalékos csökkenéshez vezetett.
A két női lap, a Kiskegyed és a Nők Lapja három hónap alatt nagyjából hasonlót produkált. A Kiskegyed 182 ezres értékesítése 1,6, a Nők Lapja 209 ezrese pedig 1,3 százalékkal kevesebb az első negyedévinél. Az éves változás alapján a Kiskegyed azonban előnytelenebb helyzetben van, hiszen 6,8 százalékos mínuszban van szemben a Nők Lapja 2 százalékával.
Hasonló a helyzet a két színes napilap esetében is. A Blikk 101 ezres értékesítése negyedéves bázison 2,3, évesen pedig 12,3 százalékos csökkenés eredménye, a Bors 56 ezres átlagos eladása pedig 5,3 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél, míg az egy évvel korábbi teljesítményt 10,8 százalékkal múlja alul.
Székely Sarolta
mfor.hu