4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nyomtatott lappiacon a második negyedévben is folytatódtak a korábbi folyamatok.

Miközben Simicska Lajos lapjai és a miniszterelnök kedvence látványos zuhanásokat szenvedett el a második negyedévben, addig a Népszabadság bedöntése után szárnyra kapó Népszava elképesztő növekedést produkál - derül ki a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség legfrissebb, második negyedéves adataiból.

A Magyar Nemzet 14 812 példányos átlagos értékesítése 6,5 százalékkal marad el az első negyedévi teljesítménytől és 14,9-cel az egy évvel korábbitól. A drasztikus csökkenés az ominózus 2015 februári G-nap után kezdődött el, és ha az utolsó "békeidőszaki" adathoz viszonyítjuk a mostanit, akkor

2 év leforgása alatt vásárlóinak felét már elveszítette a Magyar Nemzet.

2015 első negyedévében ugyanis még több mint 33 ezer példányt tudtak átlagosan eladni a lapból. A látványos zuhanásban ugyanakkor kiemelkedő szerepet játszik az a tény is, hogy sok állami, önkormányzati szerv minden bizonnyal letett a lap megrendeléséről.

Nincs sokkal jobb helyzetben Simicska másik lapja, a Heti Válasz sem, melyből a legfrissebb adatok szerint 10 932 darabot adtak el átlagosan, ami 3,4 százalékos negyedéves és 11,8 százalékos éves csökkenés eredménye. A G-nap óta a vásárlók negyede pártolt el, akkor még közel 15 ezer volt az átlagos értékesítés.

És ha már a nagy veszteseket soroljuk, érdemes visszatérni a napilapok piacára, hiszen Orbán Viktor dedikáltan kedvenc lapja, a Nemzeti Sport sem igazán tudja szinten tartani magát.

A második negyedévben átlagosan 35 427 példányt tudtak eladni, ami éves bázison 15,5 százalékos zuhanást jelent. Az viszont némi optimizmusra adhat okot, hogy három hónap alatt mindössze fél százalék volt a csökkenés mértéke, ami stagnálással felérő eredmény.

A napilapok piacán találhatjuk meg azt a kiadványt, ami teljesen kilóg a sorból. A Népszava ugyanis 19 457 példányt tudott értékesíteni, ami három hónap alatt 5,4, egy év alatt pedig 84,9 százalékos (!!!) növekedés eredménye lett.

A lap a Népszabadság joggal vitatott beszántása után nyújtott alternatívát a "népszabis" olvasóknak, ami meg is látszik az eredményeiken.

A HVG kezd magára találni?

A közéleti-gazdasági hetilapok közül a Heti Válasz zuhanása nem egyedüli volt, hiszen a 168 óra sem remekelt a második negyedévben. Az értékesített 11 722 példány előző negyedévhez képest 3,8, előző évhez viszonyítva pedig 10 százalékos csökkenés eredménye.

A HVG-nél azonban ismét lehet ok némi optimizmusra, az első negyedévhez képest ugyanis 1,1 százalékkal több példányt tudtak eladni a lapból, 31 048 darabot. Igaz, ez az egy évvel korábbihoz viszonyítva továbbra is jelentős elmaradásról árulkodik, a csökkenés 16,7 százalékos. A negyedéves növekedésbe azonban bejátszhatott az is, hogy a jelentős változásokon áteső Figyelő vásárlóinak egy része új információforrást keresett (a lapot egy ideje már nem auditálja a MATESZ, ezért nincsenek adataink az értékesítésre vonatkozóan), ezért a HVG-hez pártoltak át, így felhúzva az adatait. Hogy ez egy tartósabb kilábalás kezdete lehet-e a lap esetében, arra a következő negyedévek számai adhatnak majd választ. 

Most a színes, női és a pletykalapok sem remekeltek

Időről időre akad olyan időszak, amikor a színes, a női lapok vagy a pletykalapok kicsit magukra találnak és negyedéves bázison sikerült növelniük az értékesítésüket. Ez azonban általában csak átmenetinek szokott bizonyulni, amit alátámaszt, hogy a legfrissebb adatok szerint egyedül csak a HOT! magazin esetében sikerült csak egy stagnálással egyenértékű fél százalékos növekedést kimutatni. Az értékesített lapok száma 52 279 volt, ami az előző évi teljesítménytől 8,6 százalékkal marad el.

A Story és a Best magazin negyedéves viszonylatban 2,4 és 4 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni, ami éves bázison csak egy szerény 0,8 és 0,6 százalékos csökkenéshez vezetett.

A két női lap, a Kiskegyed és a Nők Lapja három hónap alatt nagyjából hasonlót produkált. A Kiskegyed 182 ezres értékesítése 1,6, a Nők Lapja 209 ezrese pedig 1,3 százalékkal kevesebb az első negyedévinél. Az éves változás alapján a Kiskegyed azonban előnytelenebb helyzetben van, hiszen 6,8 százalékos mínuszban van szemben a Nők Lapja 2 százalékával.

Hasonló a helyzet a két színes napilap esetében is. A Blikk 101 ezres értékesítése negyedéves bázison 2,3, évesen pedig 12,3 százalékos csökkenés eredménye, a Bors 56 ezres átlagos eladása pedig 5,3 százalékkal kevesebb az előző negyedévinél, míg az egy évvel korábbi teljesítményt 10,8 százalékkal múlja alul.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!