Szijjártó Péter, a rendezvény fővédnöke kiemelte: a magyar autóipar sikerei növekedési fordulathoz vezettek 2013-ban Magyarországon. Magyarországon 620 járműipari vállalat működik, ezek pedig több mint 100 ezer embernek adnak munkát, és 15 milliárd eurónyi termelési értéket állítanak elő évente - fejtette ki az államtitkár, hozzátéve, hogy a teljes magyar ipari termelés 18, a bruttó hazai termék (GDP) 10 százalékát adja a járműipar, amelyhez a magyar export negyede kötődik.
Szólt arról is, hogy a járműgyártó cégek árbevételének 92 százaléka az exporthoz kötődik, a Magyarországon gyártott motorok négyötödét, az autók 90 százalékát exportálják. Mivel Magyarország nyitott gazdaság, az export fontossága miatt is kitüntetett szerepe van az autóipari cégeknek.
Szijjártó Péter kifejtette: ahhoz, hogy a kormány elérje célját, és Magyarország legyen Európa termelési központja, át kellett szervezni a nagy rendszereket. Az adórendszert, hogy az ne büntesse, hanem jutalmazza a munkát, ezenkívül Magyarországon alakult ki Európa egyik legrugalmasabb munkajogi szabályozása. A kormány német mintára a szakképzést is átszervezte: a duális képzésnek köszönhetően a magyar fiatalok megkapják azt a gyakorlati tudást, amellyel versenyképesen tudnak megjelenni a munkaerőpiacon, és így akár az autóiparban. Hozzáfűzte: átszervezték a felsőoktatást is annak érdekében, hogy a mérnöki, természettudományi, informatikai képzésre nagyobb hangsúly kerüljön.
Az államtitkár szerint ezek az intézkedések egész Magyarország megújítását eredményezték, és olyan beruházási környezetet teremtettek, amely a magyar mérnökök szakértelmével az európai autógyártás egyik fellegvárává tette Magyarországot.
Szijjártó Péter felidézte, hogy az idén kezdődött meg az A3 Limousine és az A3 Cabriolet gyártása Győrben, ahol ma a világ legnagyobb motorgyára működik, és ahol már 10 ezernél is több munkavállaló dolgozik. Szintén 2013-ban gördült le a gyártósorról a Mercedes kecskeméti gyárában az első CLA modell, amely komoly piaci sikereket ért el az Egyesült Államokban. A Suzuki esztergomi gyárában megkezdődött a Suzuki SX4 S-Cross gyártása és az Opel szentgotthárdi új motorgyára is megkezdte a termelést - hangsúlyozta az idei év eredményei között az államtitkár.
Mint mondta, e négy gyártó magyarországi jelenléte túlmutat önmagán: egy autógyári munkahely átlagosan 4-5 beszállítói munkahely megteremtését, megtartását jelenti a statisztikák szerint.
Felhívta a figyelmet ara is, hogy a négy nagy gyártón túl a világ 20 legnagyobb, első körös autóipari beszállítójából már 15 működik Magyarországon. Az idén 70 milliárd forintos beruházással 500 új munkahelyet hoz létre a Bridgestone, a Hankook megduplázza gyártási kapacitását és 950 új munkahelyet hoz létre, a Jabil is fejleszt és 450 új munkahelyet hoz létre Szombathelyen - említette példaként Szijjártó Péter.
A magyar kis- és közepes vállalkozások akkor tudnak igazán sikeresek lenni, ha be tudnak kapcsolódni a Magyarországon működő nagy nemzetközi autóipari vállalatok beszállítói hálózatába. A kormány már 20, a járműiparhoz kapcsolódó vállalattal kötött stratégiai együttműködési megállapodást, amelyekben ugyancsak hangsúlyt helyez a magyar beszállítói hálózat bővítésére.
Szijjártó Péter hangsúlyozta: a gyártási kapacitásokért nagy verseny van, de Magyarország ebben továbbra is helyt fog állni, és a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy Magyarország autóipari pozícióját megerősítse.
Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) ügyvezető főtitkára megnyitó beszédében kiemelte: az autóipar a magyar gazdaság leggyorsabban fejlődő ágazata, amely az utóbbi években mennyiségi és minőségi ugráson ment keresztül, és amelybe az elmúlt 5 évben több mint 4 milliárd euró működő tőke érkezett. Fontosnak mondta, hogy a kormány is kiemelt stratégiai partnernek tekinti az autóipart.
Ganczer Gábor, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatója elmondta: Magyarország szinte észrevétlenül lett autógyártási nagyhatalom; nemcsak azért, mert itt szerelik össze az Audit, a Mercedest és a Suzukit vagy mert itt gyártják az Opel motorját, hanem mert ezen autók alkatrészei is jórészt Magyarországon készülnek. Hozzáfűzte: 2014-ben elérheti a 400-500 ezer darabot a járműgyártás nagyságrendje.
Az autógyártás fejlődéséhez a Hungexpo is szeretne hozzájárulni: azért rendezték meg ezt az új szakkiállítást, mert úgy vélik, szükség van egy olyan találkozóhelyre, ahol a járműipari szereplők bemutatják egymásra épülő, egymást erősítő tevékenységüket - mondta a vezérigazgató.
Ganczer Gábor közölte: a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban november 7-9. között rendezik az Automotive Hungary szakkiállítást, amelyen közel 200 szakmai kiállító vesz részt, egyszerre mutatkoznak be a magyar autóipar legjelentősebb szereplői, az autógyárak, az autóipari beszállítók, a fejlesztők, az egyetemek, a főiskolák és a kutatóintézetek.
MTI