A városvezető erről szerdán az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt. A főpolgármester csodálkozásának adott hangot, amiért még mindig nem jött létre a megállapodás a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozásáról, noha az előző héten még ennek az ellenkezője látszott.
Tarlós István elmondta, valakitől olyan üzenetet kapott, hogy ha "Budapest járatja a száját", akkor kevesebb uniós támogatást kap. "Ezt meg lehet lépni, a kassza kulcsa nem nálunk van, de akkor nehéz lesz világbajnokságot, olimpiát rendezni" - tette hozzá.
A politikus nem mondta meg, kire gondol, de szerinte kimondatlanul is mindenki tudja, hogy ki lehet az Orbán Viktor környezetében, aki rendszeresen pontatlanul informálja a miniszterelnököt és ez rontja a kommunikációt.
Nyomatékosította, nem a miniszterelnöknél kell keresni a hibát, hiszen Orbán Viktor eddig minden évben közbeavatkozott és a BKV minden évben megkapta azt a pénzt, amivel talpon maradhatott. Megjegyezte továbbá, hogy a tömegközlekedés finanszírozásával jövőre lehetnek először gondok, addigra ugyanis már csak a fejlesztési forrásokból lehetne pótolni a hiányt. Tarlós István ismét kifejtette, a fővárosi tömegközlekedés "nem passzió", aminek egy részét az állam átvállalja, hanem Budapest törvényben előírt kötelessége, aminek egy részét a költségvetésből kellene finanszírozni az oktatáshoz és az egészségügyhöz hasonlóan.
Ezzel szemben nevetségesnek nevezte azt a felvetést, hogy a BKV hiányának rendezésről a kerületekkel és az agglomerációval kellene megegyeznie a fővárosnak. Előbbiek polgármesterei ugyanis ott ülnek a közgyűlésben, míg utóbbi településeknek törvény tiltja a hasonló kiadásokat - fejtette ki.
A politikus kiemelte, a főváros büdzséjéből 26 éve hiányzik egy komoly összeg a közlekedési kiadásokra. Szerinte ezt a korábbi városvezetés működési hitelekkel oldotta meg, míg 2010 óta nem vettek fel ilyet. Tarlós István köszönetet mondott az államnak, amiért átvállalta a BKV korábbról származó adósságát és elmondta, a következő lépésben azért kell megoldást találni a finanszírozásra, hogy a város ne a fejlesztésre szánt forrásait költse a működésre.
Elmondta, a budapesti tömegközlekedés évente 140-150 milliárd forintba kerül, amit szerinte néhány vidéki politikus nem ért meg és úgy gondolja ebből 20 milliárd forintot le lehetne faragni. Ez nem igaz, és az is legenda, hogy a BKV még mindig egy pazarló szocialista nagyvállalat lenne - fejtette ki.
Hangsúlyozta, a korábbi városvezetéssel ellentétben a jelenlegi városháza nem kívánja becsapni a kormányt és nem tapsolja el a BKV-kiadásainak fedezetét. Tarlós István magát a kormánnyal és a miniszterelnökkel szemben is lojálisnak nevezte és kijelentette, Budapest és az ország érdekei megegyeznek.
A főpolgármester közölte, a 3-as metró felújítása ügyében július 9-én várható döntés. Ezzel kapcsolatban azt kérte az illetékes minisztertől, hogy "bármennyire idegenkedik Budapesttől", mégis minél hamarabb bocsássa a város rendelkezésére a 2-es metró szerelvényeinek vásárlásából felszabaduló összegeket a felújításra, mert mindkét ajánlat magasabb a 60 milliárd forintos kormánygaranciánál.
Tarlós István emellett köszönetet mondott Orbán Viktornak, amiért 125 milliárd forint uniós forrást vehetnek igénybe a 3-as metró infrastrukturális felújítására. Szólt továbbá arról is, hogy a felújított szerelvényekre 25-30 év garancia lesz, továbbá megjegyezte, az észtek árajánlata tűnik talán jobbnak, de a cégnek referenciaproblémája van, a munkák ukrajnai elvégzése pedig veszélyeket rejthet.
Az olimpiáról szólva Tarlós István elmondta, tavaly decembertől a Budapesthez hasonló közepes nagyságú városok is sikerrel indulhatnak a játékok rendezéséért, ezért nem tartja esélytelennek a kandidálást. Szerinte ugyanakkor óvatos optimizmusnak és széleskörű összefogásnak kell kísérnie az indulást. Nem szabad aktuálpolitikai idétlenkedésre felhasználni az olimpiát - fogalmazott, hiszen az az idegenforgalomnak, az infrastruktúra fejlesztésének és a magyar sport elismerése szempontjából is kiemelkedően jó lenne.
MTI