A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfő reggel tette közzé az első félévre vonatkozó statisztikáját a bankkártyás visszaélésekről. A statisztika két oldalról vizsgálja meg a kérdést: a kibocsátói, illetve az elfogadói üzletág oldaláról, és mindkét esetben kártyakibocsátókra is lebontja a károkat.
A mail/telefon/internet útján okoztak a legtöbbször kárt
2012 első félévében összesen 5514 bankkártyás visszaélés történt a kibocsátói üzletágban, az így okozott kár értéke pedig 235,8 millió forintra rúg. Ezen belül 2336 eset (42,3 százalék) mail/telefon/internet útján okozott kár volt. Ha viszont a művelet értékét nézzük, akkor értékben nem ez volt az, amelyik a legnagyobb mértékben károsította a kibocsátói üzletágat. Míg ilyen formában a műveletek értéke 78,7 millió forintot tett ki, addig a hamisított kártyákkal sokkal nagyobb kárt okoztak az elkövetők - 102,8 millió forintosat. Ebből közel 87 milliót a kibocsátó bank könyvelt el veszteségként, a kártyabirtokosra viszont itt hárult a legkevesebb veszteség. Az összesen 1775 visszaélés okozta veszteségből 958 ezer forint érintette a kártyatulajdonost. Az adatokból kitűnik, hogy idén első félévben az elveszítette, vagy ellopott kártyák 900 alkalommal okoztak kárt összesen 37,6 millió forint értékben. Ebben az esetben viszont a keletkezett veszteség döntő része a kártyabirtokosokat terhelte, 22,9 millió forint.
Ha kártyatársaságonként nézzük a kérdést, akkor a legtöbb kár a MasterCardot érintette: az 5514 esetből 3471, összesen 140,5 millió értékben. A VISA 1812 esetben volt sértett 83 millió értékben, míg az AMEX-nek mindössze 231-szer kellett ilyen jellegű kárral szembenézzen. A visszaélések típusait nézve elmondható, hogy a VISA és a MasterCard esetében is a mail/telefon/internet útján okozták a legtöbb kárt, az AMEX-nél viszont a hamisított kártyákkal okoztak legtöbbször kárt, ám ez értékben ebben az esetben sem éri a mail/telefon/internet útján okozott veszteség nagyságát.
46 milliós kár az elfogadóknál
A bankkártyás visszaélések az első félévben összesen 41,3 milliós értékben történtek és 46 millió forint elszámolt veszteséget jelentettek az elfogadói üzletágnak. Ebben az esetben azonban nem a mail és internet útján okoztak legtöbbször kárt, hanem az összes, 776 eset 45 százalékát az elveszett, vagy ellopott kártyák jelentették, vagyis 353-szor történt visszaélés ilyen módon. A második legtöbb gondot már ebben az esetben is a telefonos, mailes, internetes esetek okozták az év első hat hónapjában. Ebben az esetben egyébként az okozott veszteség nagyobb részét a kereskedőre hárították, míg az ellopott/elveszett kártyák által okozott veszteség döntő hányadát a külföldi/magyar kibocsátó bankra terhelték.
A kártyatársaságok szempontjából ebben az esetben is a MasterCardot érintette a legtöbb visszaélés, és annak értéke is esetükben volt a legnagyobb. Összesen a hat hónap alatt 400-szor érte kár a társaságot 21,3 milliós forintos értékben. A VISA 358 esetben volt érintett és 18,8 millió forintos kárt kellett elszenvednie, míg az AMEX mindössze 18-szor volt a visszaélés érintettje, az esetek értéke alig haladja meg az egymillió forintot.
A Mastercardnál egyébként az elveszett, vagy ellopott kártyák okozták a legtöbb kárt, a VISA-nál ebben az esetben is a mail/telefon/internet okozta káresemény volt a legtöbb.
A statisztika tartalmaz még egy részt is, mely a kártyabirtokos és/vagy a kibocsátó bank kárára elkövetett visszaéléseket listázza. Ebből az derül ki, hogy az összes 354 eset közel azonos arányban oszlik meg az ATM-en és a POS-terminálokon elkövetett incidensek száma. Utóbbiból 181 történt az első hat hónapban, míg az ATM-eknél 169 alkalommal szerezték meg a kártyák adatait Magyarországon.
Székely Sarolta
mfor.hu