4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pontosabb középtávú becslések elvégzése nélkül is megállapítható, hogy mind az átláthatóságot, mind a hosszú távú költségvetési fenntarthatóságot rontja, ha az állam a költségvetési hiány tényleges emelkedésének láthatóvá tételét átmenetileg azzal kívánja elkerülni, hogy a belföldi háztartások megtakarításainak egy részét saját magához csoportosítja át - olvasható a Költségvetési Tanács elemzésében a jövő évi büdzsé tervezetéről.

A jövő évi költségvetés benyújtása óta először a Költségvetési Tanács is véleményt mondott a dokumentumról: a 2011. évi növekedést illetően csak minimális az eltérés az előrejelzések között, azonban középtávon a Tanács kevésbé optimista, mint a kormány. Szerintük egyelőre nincs kilátás a Nemzetgazdasági Minisztérium által várt 5 százalékos gazdasági növekedésre, 3 százalék körül megrekedünk a következő években.

Ezért volt szükség a nyugdíjpénzekre

A reáladósság-szabályból levezetendő úgynevezett belső tételekre vonatkozó egyenlegkövetelmény teljesül a költségvetési törvényjavaslat szerint; ennek oka, hogy a javaslat 529 milliárd forintnyi belső bevétellel számol a magánnyugdíj-pénztári tagoknak az állami nyugdíjrendszerbe történő átlépésével összefüggésben. Enélkül a költségvetés a követelménynél mintegy 290 milliárd forinttal kedvezőtlenebb belső egyenleget mutatna - állapítja meg a Költségvetési Tanács elemzése. Ebből rögtön kiderül, miért volt szükség a nyugdíjrendszer ismételt kinyitására, anélkül ugyanis majdnem 300 milliárdos lett volna a lyuk a büdzsében.

"Amennyiben nem valósul meg a kormánynak az az elképzelése, hogy kellően nagyszámú magánnyugdíjpénztári tag átlép az állami nyugdíjrendszerbe, illetve ha az államra ily módon átruházott pénzügyi vagyon nem lesz költségvetési bevételnek tekinthető, akkor a belső tételek egyenlegkövetelménye nem teljesül" - figyelmeztetnek a szervezet munkatársai.

Valószínűleg ennek tudható be, hogy a kormány viszonylag konzervatívan tervezte az átlépők számát. Miközben a nemzetgazdasági miniszter arról beszélt, hogy akár a tagok 90 százaléka is visszaáramolhat az állami védőernyő alá, a több mint 2500 milliárdos vagyonnak csak az ötödét várják el a visszalépők után. Ezzel az alultervezéssel próbálta bebiztosítani magát az ellen a kormány, hogyha esetleg mégsem lépne át a tagok 90 százaléka.

Nem lesz itt 5 százalékos repesztés

"Makrogazdasági előrejelzésünkben fokozatosan élénkülő külső keresleti környezettel számolunk. Megjegyzendő, hogy továbbra is fennállnak a külső konjunktúra törékenységére vonatkozó – korábban is jelzett – kockázatok" - olvasható a Költségvetési Tanács dokumentumában.

A Költségvetési Tanács előrejelzése


A gazdasági növekedésben a belső kereslet tényezői egyre nagyobb szerepet kapnak az elemzők szerint. Ennek oka, hogy a pénzügyi válság elmúltával és az óvatossági megtakarítások csökkenésével a lakossági fogyasztás bővülni kezd. A személyi jövedelemadó változtatása a rendelkezésre álló reáljövedelmet növeli, de ennek csak egy része jelentkezik fogyasztási keresletként, egy másik része a megtakarításokat, illetve hiteltörlesztéseket emeli.

Összességében a gazdaság növekedése az idei 0,9 százalékról középtávon 3 százalék körüli szintre gyorsulhat - áll az elemzésben. A középtávú előrejelzés sokkal pesszimistább a kormányénál: a Nemzetgazdasági Minisztérium 2013-tól 5 százalék körüli bővüléssel számol, miközben a Költségvetési Tanács szerint nem lesz 3,3 százalék felett a gazdasági növekedés.

400 ezer helyett csak 15 ezer munkahely


A munkapiacon a gazdaság fellendülésével fokozatosan emelkedik a munkaerő-kereslet és a foglalkoztatottak létszáma; a reálbérek növekedése várhatóan elmarad a termelékenység növekedésétől. Az adóváltoztatások elsősorban a munkaintenzitás emelkedését okozzák, a foglalkoztatottságbővítő hatás négy év alatt mintegy 0,5 százalékra (mintegy 15 ezer főre) tehető.

Mindez azt jelenti, hogy a Tanács túlzottnak tartja a kormány előrejelzését, mely szerint 2015-ig 400 ezer új adózó munkahely keletkezik hazánkban. "A törvényjavaslat nem mutatja be kellő részletességgel, hogy a kormány makrogazdasági feltételezéseiből hogyan vezethetők le a költségvetési tervszámok; ez jelentősen korlátozza az átláthatóságot. Vizsgálataink alapján azonban egyértelművé vált, hogy a költségvetés makrogazdasági feltételezései nincsenek teljesen összhangban a költségvetési tervszámokkal" - állapítja meg a Tanács.

Az előrejelzés szerint a válságadók áthárítása a fogyasztókra inflációs nyomást fog okozni, melyet a monetáris politika fokozatosan semlegesít majd.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!