2015 decemberében az ipari termelés volumene 9,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A munkanaphatástól megtisztított index 6,9 százalékkal emelkedett. Decemberben az előző hónaphoz viszonyítva viszonylag jelentős volt a csökkenés, ami részben betudható az év végi leállásoknak, ezek ugyanakkor havi bázison vizsgálva a szezonálisan és munkanaptényezővel kiigazított ipari kibocsátási adatot is rontották, amely 0,7 százalékkal csökkent.
Ha havi bázison nézzük az év utolsó hónapját azt láthatjuk, hogy még így is volt olyan megye, amely növekedni tudott, más kérdés, hogy az ország egyik legfontosabb ipari fellegvára, Győr-Sopron megye volt az egyik leggyengébben teljesítő terület.
Hozzá kell tenni, hogy havi bázisú összehasonlításban a nyugat-magyarországi megye már novemberben is gyenge teljesítményt mutatott, hiszen hó/hó alapon 20 százalék körüli visszaesést mutatott. Éves bázison is érdekes számokat láthattunk egyébként Győr-Sopron esetében, hiszen októberben még 22,9 százalékos éves bővülést mutattak a KSH adatai, novemberben már csak 3,8 százalékosat, decemberben pedig – az iparilag fontos régiókat tekintve - egyetlen megyeként visszaesést regisztrált a KSH. Országos szinten sem volt túl sok gyengén teljesítő terület az év utolsó hónapjában éves bázison, Baranya, Nógrád, Jász-Nagykun és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye volt amelyek kibocsátása csökkent.
Amint a lenti táblázatban látható, Bács-Kiskun továbbra is az egyik legdinamikusabban bővülő megye, részben ennek köszönhetően a régiós összehasonlításban a legnagyobb mértékű volumenbővülés Dél-Alföldön (10,4%) regisztrált a KSH, míg a többi régióban 3,3 és 9,9 százalék között nőtt a kibocsátás.
Általánosságban érdemes megjegyezni, hogy az ipar mindhárom nemzetgazdasági ágában bővült a kibocsátás: a feldolgozóipar termelése 10,2, az energiaiparé (villamosenergia-, gáz-, gőzellátás, légkondicionálás) 6,3, a csekély súlyú bányászaté 0,7 százalékkal nőtt 2014 decemberéhez viszonyítva.
A feldolgozóiparon belül továbbra is a járműgyártás a legfontosabb terület, amely termelés több mint egynegyedét képviseli. A járműgyártás kibocsátása 17,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A nagy autógyárak körül kialakuló magyarországi beszállítói bázis hangsúlyosabbá válását jelzi, hogy az alkatrészeket előállító szakágazatokban a növekedés üteme még ennél is magasabb volt.
mfor.hu