3p

A forint és deviza hitel- vagy lízingszerződéssel rendelkező fogyasztók akkor is kérhetnek részletes elszámolást pénzügyi intézményüktől, ha tőlük korábban nem vontak el tisztességtelenül költségeket, s így nem kaptak elszámolási értesítőt szeptember végéig, mert szolgáltatójuk e kötelezettségét közlemény közzététele útján teljesítette, áll az MNB közleményében.

Az elmúlt időszakban több fogyasztói megkeresés érkezett a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) és a Pénzügyi Békéltető Testülethez is már konkrét kérelem formájában arra vonatkozóan, hogy azon forint és deviza  hitelesek kérhetnek-e részletes elszámolást, akiknél pénzügyi intézményük nem emelte meg tisztességtelenül a kamatot, díjat vagy a költséget és ezáltal nem keletkezett tisztességtelenül elvont összeg. Nekik ugyanis emiatt az elszámolási szabályok szerint (58/2015 MNB rendelet) sem visszajáró összeget, sem elszámolási értesítőt nem kellett kapniuk postai úton az elszámolás 2015. szeptember 30-ig tartó teljesítése során.

A vonatkozó MNB rendelet értelmében azoknál a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt – jellemzően rövid futamidejű, fix költségű – fogyasztói kölcsönszerződéseknél, ahol semmiféle kötelezettség nem maradt fenn és a szerződés ideje alatt tisztességtelen kamat-, díj-, költségemelés sem volt, nem kell külön értesítő levelet küldeni. E szerződések esetében a pénzügyi intézmények az elszámolásról a honlapjukon, illetve ügyfélszolgálati helységeikben közzétett közleményben tájékoztathatják az ügyfeleket.

A jegybank álláspontja szerint azonban az elszámolás ily módon történő teljesítése a fogyasztók jogait nem csorbíthatja. Ennek megfelelően az érintett ügyfelek – amennyiben igénylik – ez esetben is kérhetik a részletes elszámolást és annak birtokában és ismeretében tehetnek írásbeli panaszt az elszámolás kapcsán, majd akár jogorvoslatot is kérhetnek a Pénzügyi Békéltető Testületnél.
A pénzügyi intézmények az elszámolásról készített részletes kimutatást az ügyfél kérésére – és választása szerint – elektronikus úton vagy nyomtatott formában 5 munkanapon belül ugyanúgy kötelesek díjmentesen rendelkezésre bocsátani, mint minden más esetben.

Elektronikus formában történő adatszolgáltatás választása esetén a pénzügyi intézmények úgy is eleget tehetnek kötelezettségének, hogy saját (vagy adatvédelmi szempontból megfelelő egyéb) internetes felületen teszik elérhetővé a részletes kimutatást. Ha a fogyasztó nyomtatott formában és postán kéri az elszámolási részletes kimutatását, azt a pénzügyi intézménynek 5 munkanapon belül postáznia is kell. Az MNB a részletes elszámolás megküldésével kapcsolatos kötelezettséget illetően hivatalos álláspontjáról írásban tájékoztatta a Magyar Bankszövetséget is, közölte a felügyelet.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!