2019. július 5. 05:37

Erre voltunk kíváncsiak, miután előzetesen olyan jelzéseket kaptunk a pénzintézetektől, hogy aggályos, az első félév végi zárás és a családvédelmi akcióterv indulására való felkészülés közepette lesz-e idejük a még nem azonosított nagyjából egymillió ügyfél megkeresésére.

 

Az Mfor.hu június 20-ai Kormányinfón feltett kérdése és az arra adott rapid bankszövetségi reakció indította el azt a gyors folyamatot, amely végén az Országgyűlés június 26-áról október 31-ére tolta ki azt a határidőt, ameddig a bankok, a Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező önkéntes egészség- és nyugdíjpénztárak, befektetési szolgáltatók, valamint biztosítók (az életbiztosítási tevékenységükkel összefüggésben) ügyfelei kötelesek adataikat egyeztetniük. Feltéve, hogy 2017 júniusa előtt létesítettek ügyfélkapcsolatot és a szolgáltatójuk még nem szerezte be a hiányzó adatokat (például okmánymásolatuk nem áll rendelkezésre), illetve közszereplők. A jogi személyeknek (vállalatoknak, egyéb szervezeteknek) mindenképpen szükséges az azonosítást elvégezniük, mert esetükben új adatokat kell rögzíteni: a tényleges tulajdonosokkal kapcsolatban további adatokat kell megadniuk, illetve nyilatkozniuk azok kiemelt közszereplői státuszáról. 

A törvényben nincs szankció arra, ha nem sikerült 3 nap alatt kiértesíteni valakit A törvényben nincs szankció arra, ha nem sikerült 3 nap alatt kiértesíteni valakit

Az, hogy a törvénymódosítást Áder János köztársasági elnök múlt kedden kihirdette, s az még aznap 18 órakor hatályba is lépett, azt jelentette, hogy a bankoknak legkésőbb június 28-án, azaz múlt pénteken délutánig kellett kiértesíteniük az érintett klienseiket. Egy olyan időszakban, amikor gőzerővel készültek a családvédelmi akcióterv július 1-jétől, hétfőtől várható rohamára. Ráadásul az év első felének végén esedékes zárlati munkák is rengeteg terhet róttak a hitelintézetekre.

Érthető, hogy lapunk kíváncsi volt arra, a pénzintézeteknek sikerült-e valamennyi ügyfelüket kiértesíteniük a módosított törvényben előírt és múlt pénteken lejárt 3 napos határidő végéig, illetve voltak-e fennakadások, ha igen, azok milyen jellegűek voltak és sikerült-e már elhárítaniuk azokat? Különösen, hogy Gulyás Gergely miniszter a múlt heti Kormányinfón kifejezte reményét, hogy az illetékes hatóság meg fogja vizsgálni, a bankok tényleg eleget tettek-e a törvényi kötelezettségüknek a határidőn belül.

Íme, az eddig megkapott válaszok, amelyeket természetesen frissítünk az esetleg később beérkezőkkel.

Budapest Bank:

Az újraazonosítás határidejét módosító jogszabály hatályba lépésének másnapján, 2019. június 26-án a honlapunkon (www.budapestbank.hu/ujraazonositas) tájékoztattuk az ügyfeleinket, hogy a jogalkotó a kötelezettség teljesítésére nyitva álló határidőt 2019. október 31-ére módosította. Ezen túlmenően a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelően a 3 napos határidőn belül valamennyi érintett ügyfelünk figyelmét sms-ben, elektronikus levélben, illetőleg kivonat megküldésének útján hívtuk fel. 

CIB:

Ügyfeleinket az ügyfélpreferenciák/kommunikációs csatornapreferenciák függvényében értesítjük, és továbbra is folyamatosan keresni fogjuk postai levélben, e-mailben, sms-ben és push üzenetben.

K&H:

Minden olyan ügyfelünket kiértesítettünk, akiknek még teendőjük van az újraazonosítással kapcsolatban.

MKB:

A törvénymódosításban foglalt új határidőről, valamint az érintett ügyfelek adategyeztetési kötelezettségéről, illetve a kötelezettség elmulasztásának következményéről (az ügyfél számlájának időleges zárolásáról) 2019. június 28-áig az alábbiak szerint tájékoztattuk az érintett ügyfeleinket:
•         az elektronikus csatornákon (NetBankár, NetBankár Business, PC Bankár) elérhető ügyfeleinket az ügyfél nevére küldött postaláda üzenettel,
•         az e-mail címmel rendelkező ügyfeleinknek küldött mailben, 
•         az MKB honlapján és a NetBankár szolgáltatás nyitó lapján elhelyezett pop up üzenetben,
•         az MKB honlapján, önálló microsite-on tájékoztatjuk az ügyfeleket az adategyeztetési kötelezettségükről, valamint ügyfélszegmensekre specializált GYIK-összeállítást közlünk-

Az elektronikus csatornákon nem elérhető ügyfelek részére az MKB ajánlott postai küldeményt állított össze, amelyet a nyomdának és a nyomdán keresztül a Magyar Postának szintén átadott a törvény adta határidőn belül.

OTP:

Az érintett ügyfelek értesítése rendben megtörtént.

Raiffeisen:

Valamennyi érintett ügyfél kiértesítése megtörtént, fennakadások nem voltak tapasztalhatóak. 

UniCredit:

Az azonosításban/ügyfél-átvilágításban még továbbra is érintett ügyfeleink értesítését a törvénymódosításban előírt határidőn belül teljesítettük.