6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Újra hófehér annak a tihanyi galériának a fala, amelyre az óriásfestmények hazai graffitiművésze, Taker csodálatos hattyút varázsolt. Lapunk kérdéseire válaszolva azt mondja, furcsamód épp erről a graffitijéről gondolta leginkább, hogy milyen jól illeszkedett a környezetébe.

Múlt héten a Telex számolt be először arról, hogy a graffitiművész egy tihanyi galéria falára a Balaton témájához illeszkedő óriási hattyút festett, amelyről a polgármester és a főépítész a településképi rendeletre hivatkozva úgy döntött, hogy le kell festeni, és vissza kell állítani az eredeti hófehér falat.

Tihany világörökség várományos területén – az ősközségi lakóterületen, 72 műemlék környezetében – nem kívánunk homlokzati falfestményeket engedélyezni sem most, sem a jövőben” – írta az üggyel kapcsolatos levelében a község főépítésze.

A hattyút már lefestették. Fotó: Facebook
A hattyút már lefestették. Fotó: Facebook

Kérdéseinkkel megkerestük Takert, a jelenleg épp Magyarországon tartózkodó művészt, hogy érintették a történések.

Volt tihanyi hattyú, nincs tihanyi hattyú. Az eszmei értékén túl lehet-e forintosítani a falfestményt, amit a Balaton-parti községvezetés lefestetett a téged megbízó galériával?

Tekintettel egy megrendelés kétoldalúságára, a hattyú konkrét árát nem áll módomban megadni, hiszen a másik fél pénzügyeiről, költéseiről nem nyilatkozhatok, nem az én hatásköröm. Egyébként minden munkám egyedi árszabással történik, tehát emiatt egyébként sem lenne ez feltétlenül releváns adat mások számára.

A világ számos pontján készítettél már giga-graffitiket, azok költségvetéséről azért lehet-e tudni valamit, csak hogy képbe kerüljünk, milyen anyagi vonzata van egy-egy ilyen óriásműnek?

Egyrészt elég sok tényező befolyásolhatja a végső árajánlatot, másrészt művészeti szolgáltatás lévén nem olyan egyértelműen beárazható tevékenység ez. Ilyen befolyásoló tényező lehet például a festendő felület mérete, ami pár 10 négyzetmétertől akár több százig is terjedhet, vagy a festés helyszíne, ami lehet egy szomszédos kerület, de egy másik földrész is. Számít a művészi szabadság mértéke, illetve az adott látványterv bonyolultsága, így nincs igazán felső határ. Azt is nehéz megmondani, hogy melyik festményem elkészítése került a legtöbb pénzbe, mert külföldi munkák esetén például joggal számolható hozzá a kiadásokhoz az utazásom és a szállásom költsége, illetve az is valószínű, hogy New Yorkban egy emelőgép bérlése és közterületen való használatának feltételei máshogy vannak beárazva, mint kevésbé híresen drága városokban. Ráadásul ennek nem is én szerveztem a bérlését, nem is tudom valójában, hogy milyen árban lehetett.

A kutyus Pécset díszíti. Fotó: Facebook
A kutyus Pécset díszíti. Fotó: Facebook


Történt-e a világon veled hasonló a festményeid utóéletével kapcsolatban, mint Tihanyban?

Korábbi megrendeléseim során még soha nem volt probléma az engedélyek kapcsán, és eddig szerencsére mindig kellő alapossággal járt el minden megbízóm. Az biztos, hogy a tihanyi tapasztalat után minden esetben felhívom majd a leendő megrendelőim figyelmét, hogy erre a szempontra is figyeljenek oda.

Megtennéd, hogy besorolod az alkotásaidat "leg"-ekbe? Erre vagy a legbüszkébb/ez tartott a legtovább megfesteni/valamiért ez a legkülönlegesebb/erre volt az engedélyeket a legnehezebb megszerezni/ez áll hozzád a legközelebb?

Nem igazán szoktam ilyesmin gondolkodni, még azt is nehéz kiemelnem, amire a legbüszkébb vagyok, mert ennek is vannak különböző szempontjai, de ha muszáj valamit mondanom, mégiscsak a New York-ban lévő elefántos mural az, ami ezt a pálmát viszi. Óriási megtiszteltetés volt a "graffiti szülőföldjén" elkészíteni az eddigi egyik legnagyobb, legjelentőségteljesebb munkámat. Legizgalmasabb felületként még meg tudom említeni a betontároló silókat, amelyekre tavaly festettem a mókust Erdőtelken. Ezekre ugye azért volt érdekes feladat festeni, mert a bizonyos szögből egybeálló eredmény hat darab hengerre van felfestve, így kompenzálni kellett a nem sík felületi formát az alkotás elkészülése közben.

Egy új-zélandi minimál ház falát is ő festette meg. Fotó: Facebook
Egy új-zélandi minimál ház falát is ő festette meg. Fotó: Facebook

A tihanyi hattyúra is tudnál valamilyen jelzőt mondani esetleg?

Akármennyire is furcsának ható válasz ez az események tükrében, talán a legjobban a környezetébe illeszkedő volt. Pedig a munkáimnál alapvetően pont nem a környezetbe illesztés a célom, hiszen úgy nehéz lenne figyelemfelkeltő, látványos alkotásokat készítenem.

Hogy találnak meg a munkák, ajánlásra dolgozol?

Minden bizonnyal ajánlással is "terjedek", sokszor viszont úgy alakul, hogy már egy ideje figyelemmel kísérik a munkásságomat, és aztán megkeresnek, amikor aktuálissá válik egy közös munka.

Szintén Új-Zélandon valahol ... Fotó: Facebook
Szintén Új-Zélandon valahol ... Fotó: Facebook

A falfestmények méretéből adódik a kérdés: teljesen egyedül, vagy team-mel dolgozol?

A konkrét festést egyedül végzem, ám fontos megemlíteni, hogy adott esetben rendkívüli idő- és energiabefektetés egy-egy komolyabb projekt leszervezése is, aminek oroszlánrészét gyakran mások végzik, pláne, ha külföldi festésről van szó. De itthon is rengeteg kedves segítséget kapok akár önkormányzatok részéről (igen, van jó példa is), akár barátoktól.

Mi a következő állomás, lehet-e tudni, hogy ott mi készül majd?

Gyakran hónapokig, néha évekig húzódik, míg egy-egy projekt megvalósul, ha egyáltalán. Így tipikusan csak akkor tekintek egy projektet biztosnak, amikor festékkel a kezemben az adott felület előtt állok. Sajnos a világjárvány engem is erősen korlátoz az utazás terén, több kiváló külföldi projektem is hosszabb ideje várakozó státuszban van emiatt. Jelen pillanatban nagyon bízom egy egyesült államokbeli hatalmas fal festésében ősszel, ez a koronavírus miatt már csúszik egy ideje, de remélem, most már sikerül összehozni. Persze ez nem azt jelenti, hogy addig már nem várható tőlem semmilyen alkotás, szerencsére itthon is érdekes együttműködések vannak kilátásban, ezeknek hála biztosan nem fog eseménytelenül telni a nyár.

Visszavetheti-e egy ilyen esemény például a magyar street artot, egyáltalán mi a véleményed annak magyar helyzetéről, mennyire vagyunk lemaradva a fejlettebb országoktól?

Nem hinném, hogy ez az esemény bármit is visszavetne, sőt, most igencsak nyilvánvalóvá vált az emberek igénye a magas színvonalú street art iránt a környezetükben. Ha lesz hatása ennek a hazai street artra, az lenne az ideális, ha a döntéshozók felismernék, hogy itthon is sokkal jobban ki kellene használni ennek a műfajnak az előnyeit környezetünk színesítésére. Jelen pillanatban ugyanis az az igazság, hogy jelentősen le vagyunk maradva nemcsak a nyugathoz képest, de mostanra az északhoz, délhez, sőt kelethez képest is, tehát akármelyik égtáj is legyen valaki számára az etalon, mindenképp lenne hova felzárkóznunk.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!