2020. február 26. 19:23

A hazai középiskolai rangsor első helyén álló veszprémi Lovassy László Gimnázium 57 tanárából 48 pedagógus írta alá azt az állásfoglalást, melyben azt jelzik, hogy az új NAT bevezetését célszerű lenne egy évvel elhalaszani. Levelüket ezen héten juttatták el Maruzsa Zoltánhoz, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkárához, s bíznak benne, hogy választ is fognak kapni.

Az ország első helyén álló gimnázium tanárai a Magyar Narancshoz eljuttatott közleményükben kijelentik, aláírásukkal támogatják, hogy a következő állásfoglalást eljuttatják a közoktatás irányítóihoz és a közvéleményhez. Úgy látják, a szakmai közvélemény megosztott, s a többség – a jelek szerint -, a NAT újragondolását szorgalmazza. A Lovassy László Gimnázium tanári karának 84 százaléka gondolja úgy, hogy a magyar közoktatás nagyon rászorul egy mély, stratégiai korszerűsítésre, ez az Alaptanterv azonban – véleményük szerint – nem orvosolja, néhány szempontból inkább súlyosbítja a problémákat. Ennek okát az új Nemzeti Alaptanterv erőltetett ütemű létrehozásában, és éppen emiatt a mély, érdemi szakmai konzultáció elmaradásában látják, de véleményük szerint ezek a hiányosságok orvosolhatók. Az állásfoglalást aláíró pedagógusok azt javasolják a döntéshozóknak, hogy a NAT bevezetését legalább egy évvel halasszák el, és az így nyert időt olyan szakmai egyeztetésre használják fel, ami nyitott a NAT új változatától különböző szemléletmódok és tartalmak befogadására is. Ebben az egyeztetésben – sokezer tanártársukkal együtt az országban – ők maguk is szívesen részt vesznek.

Az ország első számú gimnáziuma is elhamarkodottnak tartja az új NAT-ot. Fotó: wikipedia.hu Az ország első számú gimnáziuma is elhamarkodottnak tartja az új NAT-ot. Fotó: wikipedia.hu

Katanics Sándor, a Lovassy László Gimnázium matematikatanára, a közalkalmazotti tanács tagja lapunk megkeresésére megerősítette, hogy a szakmai viták nem mellőzhetőek és nem halaszthatóak, ezért kérték a legalább 1 éves halasztást. Arra a kérdésünkre, hogy elkezdték-e kidolgozni a helyi kerettanterveket, vagy kivárnak, azt válaszolta, hogy bár az ígéretekkel szemben még csak múlt hét péntek óta állnak rendelkezésre az Oktatási Hivatal honlapján a keret tantervek, természetesen már olvasgatják. Mint mondja, ez a pár nap alig volt elég, hogy tüzetesen átnézzék, de ha egyértelművé válik, hogy nem halasztja el a kormány az új NAT bevezetését, akkor nagyon embert próbáló munka elé néz az egész magyar pedagógustársadalom.

Kapkodni nyilván nincs okunk, és nem is tudunk, hiszen évközben rengeteg más dolgunk is van, nem csak dolgozatjavítás vagy tanítás. A matematika munkacsoportról tudok nyilatkozni, mi nyilván le fogunk ülni és ötletelünk, de annyira nem volt még időnk erre, hogy még a határidőt sem tudjuk, mikorra kéne elkészülni a helyi kidolgozásokkal - mondja a Lovassy pedagógusa.

Annak ellenére reménykednek abban, hogy választ kapnak levelükre, hogy januárban az Élenjáró Gimnázium Grémiuma (melynek a Lovassy László Gimnázium is tagja) az EMMI-hez eljuttatott levelét sem méltatták válaszra az új NAT-ot illetően.

"Naívan reménykedünk a válaszban.  Mert összeségében sok tucat intézmény és a pedegagógustársadalom jelentős része jelezte valamilyen formában, hogy a NAT-ot  elhamarkodottnak és nem átgondoltnak, sőt, inkább kárt okozónak tartja, ezért bízunk abban, hogy van lehetőség visszafordulni. De furcsállom azt, hogy egy ilyen komoly intézmény ezeket a nevelőtestületeket válaszra sem méltatta. Azt gondolom, hogy a hivataloknak ma úgy kéne működniük, levelezniük, hogy a felvetésekre jogszabályi feltételek alapján válaszolniuk kell".

Arra a felvetésünkre, miszerint az ország legjobb gimnáziumaként lökést adhatnak-e a többi iskolának (a már tiltakozó iskolák mellett), azt mondja, ezért is juttatták el állásfoglalásukat a sajtóhoz, de azt is látják, hogy ma sok pedagógus apatikus annak ellenére, hogy nem gondolnak mást, mint ők és a többi, szavukat felemelő oktatási intézmények.

„Várjuk, hogy egyszerre akár mindenki is képes legyen mozdulni, de nehéz megmondani, mi indíthatja el ezt a folyamatot. Bízunk abban, hogy a közoktatás irányítói is belátják, hogy ez rossz irány. Lehet papíron megvalósítani valamit, de ez a cseberből vederbe folyamatát fogja megvalósítani, ha bevezetésre kerül a NAT.”