4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kormány új, módosított Nemzeti alaptanterve január 31-én éjjel 10 órakor jelent meg a Magyar Közlönyben. A hétvégi időzítés ellenére igen sok reakciót váltott ki a pedagógusokból, az oktatási szakértőkből és a szülőkből. Egyöntetű véleményük szerint a NAT számos helyen nem egy modern pedagógiai dokumentum, sőt, mintha vissza is menne az időben.

A Pedagógus Kar még január 15-i ülésén közleményében fogalmazta meg, hogy ilyen formában a NAT ne kerülhessen bevezetésre 2020. szeptember 1-i hatállyal, mert nem tükrözi a korábbi munka eredményeit, nem mutatható ki érdemi tananyagcsökkentés, nincs biztosítva az intézmények számára az önálló működés lehetősége és az átmenetek zavartalansága. Január 17-én pedig az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatói Grémiuma tiltakozott közleményében a túl korai bevezetéssel kapcsolatban.

A grémium egyik tagja, Békefi Gábor, a Kempelen Farkas Gimnázium igazgatója lapunk megkeresésére kijelentette, bár semmilyen visszajelzést nem kaptak az EMMI-től felhívásukra, de azzal, hogy a NAT kikerült ilyen formában, egyértelmű a válaszuk, mégpedig az, hogy figyelmen kívül hagyták kérésüket. Természetesen továbbra is fenntartják véleményüket, hogy amikor érettségiztetni, felvételiztetni és minden mást kell végezniük a normál iskolai munka érdekében, túl nagy teher az iskoláknak a szeptember 1-jei bevezetés. Április 30-ig kell új helyi kerettantervet csinálniuk az iskoláknak, abban a helyzetben, amikor még nem is ismerik a következő tanév tankönyveit és a kerettanterveket. Véleménye szerint jól átgondoltan ezt nem lehet megcsinálni, csak parancsra.

Felhúzza vagy agyonnyomja a gyereket az új NAT? (Képünk illusztráció - MTI fotó, Máthé Zoltán)
Felhúzza vagy agyonnyomja a gyereket az új NAT? (Képünk illusztráció - MTI fotó, Máthé Zoltán)

A péntek éjjeli sokkból először a Magyar Irodalomtanárok Egyesületének választmánya próbált felocsúdni állásfoglalásával, amely az 1., 5. és 9. évfolyamon, a 2020-2021-es tanévtől felmenő rendszerben életbelépő NAT irodalom és anyanyelvi követelményeit veszi górcső alá. Nem sokat kertelnek, amikor kijelentik, hogy a dokumentum nem nemzeti és nem alaptanterv. Mint írják, nem nemzeti, mert ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható, őket a nemzetből mintegy kirekeszti. És nem alaptanterv, mert a tanítást teljes részletességgel s nem csupán alapjaiban szabályozza, ezért véleményük szerint mélyen gyerekellenes. Közleményük szerint a NAT a kortárs kultúráról tudomást sem vesz, az irodalom folyamatát is az 1970-es években lezárja. Úgy látják, hogy az irodalom tananyag kitüntetett eleme az üldözött magyarság koncepciója, a Trianon fölötti gyász hangsúlyozása és a határon túli magyarsággal való egység deklarálása. Nem tagadva e történelmi trauma miatt érzett fájdalom jogosságát, illetve a magyar irodalom államhatárokon túllépő jellegét, úgy vélik, ezt a fájdalmat az irodalomtörténet vezérgondolatává tenni mélyen irodalomellenes gesztus. Még további érveket felsorakoztatva leszögezik: a most nyilvánosságra került kormányrendelet olyan súlyosan veszélyezteti a nemzet egységét, a nemzeti kultúrát, a diákok fejlődését, a tanári munka szakmaiságát, annyira mérgezi a közgondolkodást, hogy azonnal vissza kell vonni.

Nahalka István oktatáskutató a Népszavában is hasonló véleményen van. A Csépe Valéria akadémikus professzor és csapata által kidolgozott NAT-nak semmilyen ideológiai elkötelezettsége nem volt, a most nyilvánossá vált végleges verzió viszont egyoldalú, nacionalista beállítottságú, egy autokratikus társadalom értékrendjét tükrözi. Miklósi László, a Történelemtanárok Egyletének elnöke ugyanitt kifejti, hogy egyes helyeken a NAT tendenciózusan eltorzítja a történelmet. Véleménye szerint a sok helyen egyoldalú tananyag egy „hagymázas múltszeméléletet” tükröz, amely erősítheti azt a nézetet, hogy mi mindig jók voltunk, nekünk mindig igazunk volt a történelemben.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!