3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Budapesti Közlekedési Vállalat már kétmilliárd forint hitelt kénytelen felvenni a szolgáltatások fenntartásához Tiborcz István bankjától. 

A cég Orbán Viktor kormányfő vejének, Tiborcz Istvánnak az új szerzeményétől, a Gránit Banktól vehet fel folyószámlahitelt február végén. A BKV hatályos szerződéslistája szerint az 5+5 milliárd forintos folyószámla-hitelkeret szerződést még tavaly decemberben írta alá a fővárosi közlekedési cég a Gránit Bankkal, amelynek 57 százalékos tulajdonrészét éppen abban a hónapban vette meg Tiborcz István cége, a BDPST Zrt - írja a Népszava

Tőlük vesz fel hitelt a BKV. Fotó: granitbank.hu
Tőlük vesz fel hitelt a BKV. Fotó: granitbank.hu

De létezik három másik hitelkeret-szerződés is, amelyeket az OTP, a K&H és a Gránit Bankkal írt alá tavaly a BKV. Attól a pénzintézettől veszik fel az előre láthatóan kétmilliárdos kölcsönt, amelyik a legjobb feltételeket ajánlja.

"Korábban soha nem kötöttünk ekkora összegű folyószámlahitel-szerződést, mint ahogy az sem fordult elő, hogy már februárban hozzá kellett nyúlni a kerethez" – ismerte el a Népszava kérdésére Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója.

A cégvezető azzal magyarázta az üres kasszát, hogy a társaság működését jelenleg nem a valós teljesítmény, illetve a szolgáltatás költsége alapján, hanem az annál alacsonyabb szinten, a tavaly rögzített elszámolási képlet alapján finanszírozza a Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül a fővárosi önkormányzat.

A márciusban a Fővárosi Közgyűlés elé kerülő üzleti terv is tartalmazza majd a 10 milliárd forintos hitelt, mivel csak ezzel együtt hozható egyensúlyba a kiadási és bevételi oldal – ismerte el a Népszavának Bolla Tibor vezérigazgató. A folyószámla-hitelt az év végéig vissza kell fizetni. Csakhogy az előzőleg benyújtott üzleti terv nem tartalmazott erre fedezetet. Erre mondták az akkori javaslatot visszautasító igazgatóság és felügyelő bizottsági tagok, hogy a „javaslat súlyos kockázati elemeket tartalmaz”, mivel semmi garancia nincs arra, hogy a hitelt a BKV vissza tudja fizetni. Ha viszont nem lesz meg rá a pénz, csődeljárás indítható a cég ellen. A BKV a Népszavának akkor azt írta, „ a hitel visszafizetéséhez szükséges forrást a tulajdonosnak szükséges biztosítania”.

„A tavalyi évet 13,8 milliárdos veszteséggel zárta a cég” – válaszolta a lap kérdésére Bolla Tibor, aki azonban hangsúlyozza, hogy ez főként az amortizációból jön össze.

Ez a számviteli veszteség nem tükrözi hűen a cég állapotát, mert ennél azért jobb a cég pénzügyi helyzete. Bár idén is veszteséggel számolnak. Ebben jelentős szerepet játszik az energiaár-robbanás, ami 14 milliárd forintos extra kiadást jelent a társaságnak. Ezt a fővárosnak vagy a kormánynak kompenzálnia kell, mivel BKV ezt nem tudja önerőből kigazdálkodni – tette hozzá a közlekedési cég vezetője.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!