Laptársunk, a Privátbankár.hu Árkosár-felmérése hónapok óta 30 százalék fölötti éves áremelkedést mutat ki a hazai hipermarketekben arra a 30 termékből álló minta-élelmiszerkosárra, ami egy átlagos magyar család havi nagybevásárlását hivatott leképezni.
Legfrissebb, októberi felmérésük szerint
35,9 százalékra gyorsult az éves áremelkedés mértéke a hazai hipermarketekben.
Ez nemcsak óriási csúcsot jelent a felméréssorozat 15 éves történetében, hanem akár úgy is olvasható: az éves átlagos élelmiszerár-emelkedés szintje immár közelebb van a 40 százalékhoz, mint a 30-hoz.
A Privátbankár.hu által vizsgált három lánc közül az Auchan 33,8 százalékkal lett drágább, a Tesco 35,6-tal, az Intersparban pedig 38,4 százalékkal kerül többe a nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt. Ez forintosítva annyit jelent, hogy most 8 619 forinttal többet kell a kasszánál hagyni a nagybevásárlásnál, mint tavaly októberben.
Hogy mi és mennyivel drágult? A vizsgált termékek közül a kenyér például 111 százalékkal kerül többe, mint egy éve, a 1,5 százalékos, nem árstopos tej 116 százalékkal drágult, a tejföl ára 105 százalékkal, a tojásé 102 százalékkal emelkedett egy év alatt.
A cikk egyúttal megjegyzi: még sosem fordult elő a felméréssorozatban, hogy a 30-ból 4 termék ára megduplázódjon egyetlen év alatt.