A BKV utasait évek óta nem védi a jegybe épített utasbiztosítás, miután az erre vonatkozó szerződést még 2012 januárjában felmondták, még az előtt, hogy a BKK átvette volna a feladatok jelentős részét, arra hivatkozva, hogy 50 millió forint biztosítási díj megspórolható ezzel – azóta lényegesen nehezebb dolga van azoknak az utasoknak, akik behajtanának egy esetleges baleseti kártérítést a cégtől – írja a Népszava. A cikk ugyanakkor kiemeli, hogy a társaság a biztosítás felbontása óta is felel az általa szállított utasok testi épségéért, s ha megsérül valaki és jogosan kér kártérítést, azt ki kell fizetnie.
A BKV a Népszava utasbiztosítással kapcsolatos kérdésére azt közölte, hogy a cég „hatályos felelősségbiztosítással rendelkezik, amely a jogszabályban meghatározott kártérítési fedezet mértékéig biztosít minden olyan kárra, amelynek keletkezésében a magyar jogszabályok alapján a BKV felelőssége megállapítható”.
A kártérítési igénnyel kapcsolatban azt közölték, hogy
a kártérítési igény érvényesítéséről és annak módjáról a károsult utas jogosult dönteni. Társaságuknak nincs ráhatása arra, hogy a károkozások kapcsán mennyi peres eljárás indul, egyetlen kártérítési vitát sem terel bírósági útra, erre kizárólag a károsult jogosult.
Nem sokan pereskednek
A Népszava által megszerzett adatok szerint a pereknek nem sokan ugranak neki, 2013 és 2015 között a BKV adatai alapján még ezer utas nyújtotta be kárigényét a társasághoz, ám bírósági szakaszba csak valamivel több, mint húsz eset jutott el. A perekben a bíróság által megítélt legalacsonyabb összeg 355 ezer forint, míg a legmagasabb tízmillió forint felett volt, amelyet a biztosító fizetett. A magas kárigényszám és az alacsony perszám jól mutatta, hogy a bírósági procedúrát kevesen vállalták, mert kétséges volt a kimenetele.
Az azóta eltelt években azonban úgy tűnik, hogy még kevesebben szánják rá magukat az akár jogos kárigényük behajtására. A BKV a lapnak azt írta: „az elmúlt három évben mindössze három olyan peres eljárás indult, amelyet a cég valamely járművén elszenvedett káresemény következtében indítottak a károsult utasok. Ezekben a BKV biztosítója is részt vett. A peres eljárások mindegyike lezárult. Egy esetben a BKV nyert, egy esetben a pert megszüntették, egy esetben pedig a BKV biztosítója a kárigényt peren kívül rendezte. A felsorolt ügyeken túl további két olyan peres eljárás indult az elmúlt három évben, amelynek tárgya a közlekedési cég valamely járművén történő utazás kapcsán keletkezett kárigény érvényesítése volt, és a BKV biztosítója a perben nem vett részt. Ezen két per összértéke 300 ezer forint volt”.
(Népszava)