7p

Mi az? Csillogó, ünnepi, édes – igen, a szaloncukor. A világon sehol másutt nem létezik olyan édesség, amely egyben dísz, ajándék, desszert, dekoráció – ez hungaricum. Az árak soha nem voltak annyira különbözők, mint idén: 5 ezertől 20 ezer forintiig terjed, márkától, bolttól és csomagolástól függően, a skála.

Kenyértéglából és ibolyasziromból

A szaloncukor már 100 évvel ezelőtt is annyira hozzá tartozott a magyar karácsonyhoz, hogy a háborús fronton a katonák száraz kenyértéglácskákat csomagoltak be kirojtozott papírba és rákötözték faágakra. Hogy miért szalon? Mert valaha a nagypolgári lakások szalonjában állították fel a fenyőfát, amelynek ágaira házilag főzött fondant darabokat akasztottak fel, mintás papírkákban, némi cérna segítségével. Akkortájt cukkedlinek is nevezték.

Az úri háztartások XIX. századi szakácskönyvei számos receptről tanúskodnak. A legillatosabb bizonyára a kandírozott ibolyaszirmos lehetett, amely Sisi tetszését is elnyerte volna, hiszen tudjuk, hogy minden tekintetben imádta az ibolyát és általában a lila színt. Talán meg is kóstolta e csemegét, pedig az anorexia határáig fogyókúrázott.

Később már vásárolni is lehetett a cukrászdákban kész szaloncukrot, de nem a mostani változatot, hiszen nem találták még fel az alufóliát és a celofánt. Az Osztrák-Magyar Monarchia területén terjedt el eredetileg, de Ausztriában nem vált szerves részévé az ünnepi hagyománynak.

A zselés lett a sztár

A cukor mindig drága volt – emlékezzünk azokra a régi magyar filmekre, ahol a háziasszony övén ott lóg a kamra kulcsa és kiszámolja a kis cseléd előtt a kockacukrot. A szövőlány cukros ételekről álmodott, a költő Kuglerekről… Az édesség, amely a XXI. század veszélyes, egészségtelen - de demokratikus, mindenki által elérhető - kábítószere lett, akkor még luxus volt. Ezért sem volt régen sok elhízott ember!

A cukkedli. Fotó: Pixabay
A cukkedli. Fotó: Pixabay

Míg régen csupán néhány nagyüzem ontotta a szaloncukrot, mára a csokoládégyárak mellett több kisebb-nagyobb manufaktúra, valamint cukrászat is előrukkol vele. Ez utóbbi fajtákat akár kézművesnek is nevezhetnénk, bár azért a gépeket nem lehet teljesen kiiktatni ma már ebből a folyamatból.

Úgy fél évszázada csupán a „konzum” létezett, aztán megjelent a krémszalon – ez finomabb, harmonikusabb zamatú volt – és bővült az ízválaszték is. Aztán jött a zselés, amely meglepő módon kedvelt lett, olyannyira, hogy az eladásra kerülő szaloncukrok fele ma is ilyen.

Mára elképesztő íz, ár és fajtakínálat köszöntött be a hipermarketekben és a márkaboltokban, miközben a szaloncukor drága mulatság lett – még a kimért is. Mostanság egyre kevesebben díszítenek vele karácsonyfát, - egyébként is, évente változik a dekorációk divatja - inkább egy szép tálban az asztalra teszik, másfajta, bonbonnal, gyümölcsökkel együtt kínálják. 

Paleo, vörösáfonyás, tojáslikőrös

Az egyik legnagyobb gyártó ma a Szerencsi Bonbon Kft. Az itteni csokoládégyártásnak Magyarországon több mint 100 éves múltja van, de a jelene is biztató. A Nestlé, amely a rendszerváltás után megvásárolta a gyárat, a márkanevek használati jogát pár éve visszaadta a gyárnak. Ünnepi termékskálájuk változatlanul széles, de ma már inkább a minőség, a tartalom a fontos.

Pár éve nagy sikerű újdonság volt a paleo szaloncukor, amely nem tartalmaz hozzáadott cukrot és 70 százalék kakaótartalmú étcsokoládéval készül. Manapság a jó minőségű szaloncukrok inkább finom bonbonok. Kedvelt a tojáslikőrös, a vörösáfonyás-marcipános, az alkoholos-meggyes, a narancsos, a sárgabarackos, a rumos-kakaós, a vajkaramellás, a kókuszos. A minap az egyik plázában lévő elegáns édességboltban 26 félét számoltam össze, igaz, ebből csak néhány szemet vesznek azok a milliók, akik átlagfizetésből élnek.

Exportálni kellene, de nehéz

Milyen lesz az idei szaloncukor forgalom? - kérdeztem Molnár Páltól, a gyár kereskedelmi igazgatójától.

Kis visszatekintéssel kezdve, a 2021-es szezonról két dolog jut röviden eszembe: ígéretes volt és változatos, mert 2020-nál sokkal jobban és kiszámíthatóbban alakult, bár sok bizonytalansággal vágtunk neki. Ígéretes pedig azért volt, mert 2022-re még többet vártunk, a rendelkezésünkre álló előrejelzések és piaci információk alapján.

A szokásos problémával újra és újra szembesülünk: vagyis azt tudjuk, mire tart igényt a kiskereskedelem, de azt már kevésbé, hogy mire a vásárló. (Vagyis a „sell-in”t ismerjük, de a „sell-out”-ot nem is sejtjük. Ez az áraktól és világpiaci hektikusságtól mentes időszakokra is érvényes, most pedig különösen.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

Kérdezhetnénk, mi köze van egy globális problémának a lokális szaloncukor-fogyasztáshoz? Hiszen világviszonylatban kevesen fogyasztják ezt az édességet. A jó válasz: a fogyasztó pénzéért a verseny fokozódik, a nemzeti valuták csökkenő vásárló ereje mellett. Úgyis fogalmazhatnék, hogy az euro és a dollár árfolyama a forinttal szemben egyre növekvő költségeket indukál. Ezt az export növelésével kellene balanszírozni, de a szaloncukor kivitele nem könnyű feladat. Leginkább ott keresik külföldön, ahol magyarok nagyobb számban élnek.

Vágyunk a kényeztetésre

Egyre nagyobb és reálisabb veszély az elszabadult rezsi-költség, illetve az esetleges energia-korlátozás miatt bekövetkező, kényszerű termelés-leállítás. Az infláció, mint azt mindnyájan tudjuk, megnehezíti a családok hétköznapjait. Ugyanakkor az is igaz, hogy a fogyasztás tendenciák esetünkben nem adnak okot borúlátásra, mivel az emberek megszerették a magas minőségű, stílusos és tradicionális finom édességeket. A COVID-fenyegetettség halványulásával a fogyasztók vágynak a jó értelemben vett kényeztetésre.

A Szerencsi esetében – de általában véve is – a karácsony legnagyobb száma mindig a szaloncukor, e mellett a desszertek és a táblás csokik kerültek előtérbe a forgalom és a fejlesztések terén egyaránt. Egyre növekvő a hazai fogyasztásban a minőségi étcsokoládé és az egészségtudatos csokoládé aránya, visszatért az ajándékozási kedv és hajlandóság, a keresletben egyre fontosabb a minőség.

Ezt egyelőre nem akasztotta meg – sőt, bizonyos értelemben tovább fokozta - az áremelkedés, hiszen igazán olcsó édességet már nem lehet találni. Sem a nagy, patinás gyárak, sem a sajátmárkás termékek esetében nem lehet egyszerre olcsó és jó minőségű alapanyagokhoz jutni, egyre drágább tehát a termelés.

Közben tekintettel kell lenni a piaci trendekre is, ilyen az egészség-megőrzés és -tudatosság, valamint a glutén-mentesség.

DIY, kikapcsolódásképpen

Általános tendencia, hogy a szaloncukor fogyasztás mennyiségben csökken Magyarországon, és ez nemcsak a növekvő áraknak tudható be. Mivel sokan elutaznak az ünnepek idején, nem is állítanak fát, vagy néhány ággal, dekorációval beérik.

Egy másik trend, hogy a süteménykészítés és a csokoládégyártás hobbivá alakul: sok fiatal nő, aki egész évben keményen dolgozik a munkahelyén, kikapcsolódásképpen süt, nem úgy, mint nagyanyáink, akiknek ez volt a fő „foglalkozása”

Ezért is találták ki Szerencsen a Konyhatündér almárkát, amely „alkatrészeket” kínál, a bevonóktól a darákon át a pasztillákig. A korábbi állami vállalat által forgalmazott „Cicás” kakaóport most vezette vissza a piacra a gyár. A termék régi ízeket idéz fel, újra teremtve ezt a fajta sütési kakaópor kategóriát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!