A Szabad Európa cikkéből az derül ki, hogy váratlan izgalmak borzolták a paksi atomerőmű személyzetének idegeit 2023. december 25-én.
" Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) hivatalos közleménye szerint a reggeli órákban az erőmű 2., 3. és 4. blokkja a rendszerirányító (Mavir) kérésére úgynevezett tercier szabályozásokban vett részt, aminek részeként összesen majdnem egyblokknyi (396 MW) termelőkapacitást levett az erőmű a hálózatról. (A tercier szabályozás lényege leegyszerűsítve az, hogy a jellemzően valamilyen javításból, karbantartásból visszatérő termelőegység nincs teljesen szinkronban a hálózati igényekkel, ezért finomhangolni kell a rendszerén.) Igen ám, de a leterhelést követően a Paks 4. blokk 6.42-kor az automatikus védelmi rendszer reakciójára leállt. Az történt – ahogy egy nukleáris ipari szakember fogalmazott –, hogy
'amikor kinyomták a kuplungot, visszakapcsoltak, és óvatosan ráléptek a gázra, a járművet sikerült valahogy lefullasztani'"
- magyarázza el a lap a történteket.
Az erőmű termelését csak december 26-án hajnalban sikerült visszatornázni 1500 MW közelébe, a kieső kapacitásokat pedig a Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. (Mavir) adatai szerint nem sikerült sem gázerőművekkel, sem importból fedezni, így kénytelenek voltak a vésztartaléknak számító olajtüzelésű erőműveket helyezni üzembe.
A lap összeszedi, hogy az utóbbi időszakban hány kisebb-nagyobb üzemzavar, termeléskiesés volt a paksi erőműben, majd arra figyelmeztet, hogy 2024-ben akár komolyabb fennakadások is jöhetnek.
"Február elejétől április közepéig tervezett nagyjavítás lesz a Paks 4. blokkon, május elejétől június elejéig a Paks 2. blokkon, és augusztus végétől szeptember végéig a Paks 3-as blokkon. Ez a hálózat – és a magyarországi áramtermelés – számára minden esetben az adott egység 500 MW-os teljesítményének kiesését jelenti, illetve akár annál is többet, ha a nagyjavítások összecsúsznak, és nem fejeződnek be az eltervezett időpontra. Erre volt már néhány példa korábban, a kockázat pedig csak tovább nő azáltal, hogy a rakoncátlankodó Paks 1. kivételével minden blokk nagyjavítására sort kell keríteni"
- foglalja össze a Szabad Európa. A lap megkérdezte a Mavirt, hogyan készülnek a karbantartások jelentette helyzetre, és azt a választ kapták, hogy az ütemezésben figyelembevették az esetleges csúszásokat is, szükség esetén pedig hazai forrásból és importból is biztosíthatják a fogyasztói igények kielégítését.