3p

Egy dél-koreai cég érdekes módszert dolgozott ki az emelkedő tengerszint ellensúlyozására: úszó várost építenek az óceánon. Jövőre akarják megkezdeni a település építését, amely az ország második legnagyobb városa, Busan partjainál emelkedik ki a vízből. A vízszint  emelkedése nem érinti, hiszen azon lebeg, mindegy, hogy az nő-e vagy sem.

Az Oceanix Busan nevű projekt a világ első fenntartható úszóvárosa prototípusaként fog majd üzemelni. Célja egy, a tengerrel együtt emelkedő, árvíz-álló település és infrastruktúra létrehozása, amely képes lesz saját élelmiszer-, energia- és ivóvízellátásra.

Az ötlet nagyszerű, a technikája is létező, csak éppen igen drága létrehozni. Mégis érdemes belevágni, főleg a klímaváltozás szempontjából, hiszen az egyes partszakaszokon élők csak így tudják kivédeni a tengerek szintjének emelkedését.

Talán a jövőben az ilyen városok jelenthetnek megoldást az éghajlatváltozás egyik legfontosabb hatásainak enyhítésére. 

Köztudott, hogy az emelkedő tengerszint egzisztenciális fenyegetést jelent számos település számára, beleértve a kis szigeteket és az alacsonyan fekvő tengerparti községeket, de némelyik európai várost is. Ez a koncepció új lehetőséget kínál ezeknek a lakóközösségeknek, ahelyett, hogy messze, magasabb területekre kellene költözniük.

Az úszó város négyzetméterenként 10 ezer dollárba kerül majd. Fotó: The Richest
Az úszó város négyzetméterenként 10 ezer dollárba kerül majd. Fotó: The Richest

A város 15,5 hektáron fog egyelőre megvalósulni, három különálló részre osztva. Az egyiken lakóépületek, a másikon közszolgáltatások, például iskolák és színházak, a harmadikon pedig az úszó városokkal kapcsolatos kutatás és fejlesztés áll majd a középpontban. Az egyes területeket hidak kötik majd össze a parttal.

Az Oceanix Busan makettjei nagy, nyitott tereket mutatnak be, tele növényekkel, parkokkal, padokkal és művészi alkotásokkal. A projekt szervezői szerint különleges, innovatív városi mezőgazdaság fogja segíteni a helyi lakosok élelmiszerrel való ellátását, amelyhez az öntöző vagy ivóvízet is helyben szolgáltatják.

Az autós közlekedés ki lesz tiltva. A tervezők célja, hogy mind a lakosság, mind a látogatók kerékpárral vagy gyalogosan közlekedjenek. A projekt szervezői szerint a város eleinte 12 ezer embert tud majd fogadni, de a jövőbeni bővítés akár 100 ezer főre is növelheti a kapacitást.

Az Oceanix nevű, fenntarthatósággal foglalkozó, tervező startup becslése szerint az úszó város négyzetméterenként 10 ezer dollárba kerül majd. A projekt teljes bekerülési költségét jelenleg 627 millió dollárra becsülik.

Az építkezést jövőre fogják elkezdeni, és két évet vesz majd igénybe, így várható,  hogy 2025 előtt nem fejeződik be.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!