Bár Orbán Viktor azt ígérte, hogy 2025 fantasztikus év lesz, az első napok az autósok számára nem ezt vetítik előre. Az inflációkövető adóemelés miatt ugyanis január elsején drágult a benzin, majd a nemzetközi folyamatok miatt szombaton újabb áremelés következett. Így a karácsonyi árakhoz képest a benzinért 14, míg a gázolajért 10 forinttal kell többet fizetni.
Ha a rendszeresen bemutatott uniós összehasonlítást nézzük, akkor előre kell bocsátani, hogy a Weekly Oil Bulletin adatai ezúttal csalókák lesznek, hiszen ennek adatfelvétele december 30. volt. Így a magyar üzemanyagárak is alacsonyabb értékkel szerepelnek az összesítésben, mint amennyiért cikkünk megjelenésekor tankolhatunk.
Így az uniós összevetésben ugyan a magyar benzinár javított a pozícióján, ez vélhetőleg átmeneti lesz, és a következő heti kimutatásban már kedvezőtlenebb képet láthatunk. 2024 végén egyébként hét olyan uniós ország volt, ahol a 95-ös átlagára alacsonyabb volt, mint nálunk.
Az olcsóbb üzemanyagot áruló országok egy része a régióban található, hiszen Bulgária mellett Csehországban, Romániában és Lengyelországban is kevesebbe kerül a benzin, mint nálunk.
A gázolaj árak összehasonlításánál talán még nagyobb kontraszt lesz az év elején végrehajtott áremeléseket követően. A december 30-i adatok ugyanis azt mutatták, hogy az egy héttel korábbi árakhoz képest két helyet javítottunk az uniós összevetésben.
Igaz, ez régiós szinten már nem látszódik, ugyanis két balti államot előztünk meg az év végén.
Nem csak az Mfor Üzemanyagár-figyelő monitorozza az árakat, havi szinten ezt a Központi Statisztikai Hivatal is megteszi. Az általuk készített összefoglaló szerint az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára decemberben 617 forint volt, ami megegyezett a szomszédos országok átlagértékével. A régió országaiban a decemberi átlagár 600 forint volt, ennél a magyar ellenérték 2,8 százalékkal, azaz 17 forinttal magasabb volt. Az előző havi adathoz képest 7 forinttal nőtt a 95-ös benzin átlagára Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag is növekedett, 3, illetve 5 forinttal.
A dízelüzemanyag havi átlagára Magyarországon 633 forint volt, ami 3 forinttal, 0,5 százalékkal alacsonyabb volt a szomszédos országok 636 forintos átlagértékénél. A 612 forintos régiós átlagárat 21 forinttal, 3,4 százalékkal meghaladta a dízelüzemanyag átlagára Magyarországon. Az előző havi adathoz képest 9 forinttal nőtt a gázolaj hazai havi átlagára. A szomszédos országokban megfigyelt átlagár 10, a régiós pedig 11 forinttal növekedett a novemberi adathoz képest.
További drágulás jöhet
Az üzemanyagok árára az adók mellett elsősorban az alapanyag (olaj) és a forint árfolyama hat. A cikkünk elején említettük, hogy az autósokat a magyar kormány újabb adóemeléssel sújtotta. Ha ez nem lenne elég, akkor meg kell említeni, hogy a dollárral szemben az év első napjaiban újabb mélypontot ért el a forint, ráadásul az olaj tőzsdei jegyzése is emelkedett.
Friss árfolyamokat itt találhat, laptársunk, a szintén a Klasszis Médiához tartozó Privátbankár elemzéseit pedig itt olvashatja a témában.
A magyar fizetőeszköz gyengélkedése részben a nemzetközi trendeket követi, hiszen a dollár kisebb erősödéssel indult, ám vannak „helyi sajátosságok” is, hiszen a régiós devizákhoz (cseh korona vagy a lengyel zloty) képest rendre alulteljesítő. Mivel mind az olaj, mind a finomított termékek jegyzése dollárban történik a tőzsdéken, a forint gyengülését a magyar autósok megérzik.
Emellett, ahogy azt fentebb jeleztük, a héten érezhetően nőtt mind az amerikai WTI, mind az Európában irányadó Brent tőzsdei ára. Pénteken ugyan kisebb korrekciót láthattunk, de csütörtökön a tőzsdei ár két hónapja nem látott magasságokba jutott. Ennek hátterében elsősorban az elmúlt napokban bejelentett kínai gazdaságélénkítő intézkedések állnak. A piaci várakozások szerint ezek a következő hónapokban növelik a fogyasztást és megerősítik az olajkereslet növekedését. Nagy kérdés persze, hogy a drágulás mennyire lesz tartós, mert a kínálati oldalon is várható növekedés. A befektetők azt várják, hogy Donald Trump a beiktatása után lazít az amerikai kitermelési szabályokon. De számos fontos kitermelő ország van a szakértők szerint kényszerpályán, a költségvetési nehézségeiket ugyanis az olajbevételekkel próbálják majd megoldani. Így összességében az idei évben tovább növekedhet a kínálat, ami miatt nyomás alá kerülhet az olajár.
A befektetők abban is reménykednek, hogy az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve idén további kamatcsökkentést hajt végre az Egyesült Államokban – erre utalnak az év végén és az idei első napokban csökkenő kötvényhozamok. Ha a kamatvágás valóban megtörténik, akkor az segítheti az amerikai gazdasági növekedést és összességében az olajkereslet növekedéséhez vezethet. Ahogy az is hozzájárulhat ehhez, ha Donald Trump intézkedései folytán a megújuló energia és az elektromos autózás kevesebb támogatást kap és a közlekedésben, valamint az áramtermelésben a fosszilis energiahordozók szerepe növekedne.
Összességében tehát egyelőre az összkép az olaj drágulását vetíti előre, miközben nem látunk érdemi jeleket a forint érezhető erősödésére. Mindezek miatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő prognózisa további drágulást vetít előre a hazai benzinkutakon. Ennek mértéke azonban várhatóan kisebb lesz, mint a január első napjaiban tapasztalt 10 és 17 forintos drágulás.
A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatják, ezek azonban később frissülhetnek.