3p

Négy év alatt 13 százalékkal lett több autó a fővárosban, a garázspiac pedig szépen le is reagálta a megnövekedett igényeket.

A fővárosi garázspiac is részt vesz az ingatlanpiaci boomban, a kereslet fokozódik az árak pedig meredek emelkedést mutatnak többéves távlatban is - derül ki az ingatlan.com legfrissebb elemzéséből, amely a hivatalos KSH-adatok alapján vizsgálta a fővárosi autóállomány növekedését kerületenként és a garázsok helyzetét. Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője elmondta: “A garázsok iránti kereslet érthető, 2014 óta ugyanis jelentősen nőtt a budapesti személyautók száma, a drágulás pedig a viszonylag szűk kínálattal magyarázható. Nem csak az eladó, hanem a bérelhető garázsok ára is emelkedett.” 

Csúcsra futó kereslet, nehezebb és drágább parkolás

Az ingatlan.com elemzése szerint a múlt év végén a hivatalos adatok szerint 660 ezer autót volt a fővárosban, ez éves összevetésben 4,1 százalékos, 2014-hez viszonyítva pedig 13 százalékos bővülésnek felel meg. “A nagyobb autópark miatt egyre nagyobb az igény a garázsokra: az ingatlan.com statisztikái szerint az egy garázshirdetésre jutó érdeklődések alapján mért kereslet 2019-ben négyéves csúcsra nőtt és duplája volt a tavalyinak” - tette hozzá Balogh László. 

Az autók számának bővülése és a fokozott kereslet megmutatkozik az árakban. Áprilisban egy budapesti garázst átlagosan 4,1 millió forintért hirdettek az eladók, ez a tavaly januári szinthez képest 36 százalékos drágulást jelent, a négy évvel korábbi 1,9 millió forintos átlagnak pedig több mint a kétszerese. A kiadó garázsok havi bérleti díja pedig éves összevetésben párhuzamosan 15 százalékkal 23 ezer forintra emelkedett. Az ingatlan.com szakembere szerint ennek oka, hogy a kínálat nem tudja tartani a lépést a kereslettel. A budapesti autók száma havonta átlagosan 1500-2000 darabbal nő, viszont eladási céllal havonta csak 70-80, kiadásra pedig 150-200 garázst hirdetnek meg a fővárosban.

Különbségek, XIII. kerületi autóboommal

A fővároson belül azonban jelentősek az eltérések. A XIII. kerület több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből. Ebben a városrészben nőtt a legnagyobb mértékben az autók száma: 2014 óta 36 százalékkal. 2018 januárjához képest pedig 11 százalékkal így a múlt év végén ebben a városrészben már 61 ezer autó volt. 

Ennek megfelelően a garázsok ára is megugrott, a XIII. kerületi garázsokat idén áprilisban már 3,9 millióért árulták, ami 34 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árszintet, a 2014-es átlagárnak pedig a duplája. Balogh László példaként felhozta, hogy 2015 januárjában a XIII. kerületben még átlagosan 1,7 millióért adtak egy garázst. 

Mire számíthatnak az autósok?

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint az elmúlt években megjelentek a közautó-szolgáltatók, ami némiképp enyhítheti a parkolási problémákat, de áttörést még nem hozott. A szóban forgó közautós cégek autóflottája összesen ezres nagyságrendű, ami a 660 ezres fővárosi autóállományhoz képest egyelőre szerény 0,1 százalékos részesedést jelent. 

Az ingatlan.com szakembere szerint a fővárosi autóállomány további bővülése további áremelkedést eredményezhet a fővárosi eladó és kiadó garázsok és zárt parkolóhelyek piacán, amelyen eleve viszonylag szűk a kínálat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!