Jó évet zárt 2021-ben is a Mezőkövesd-Zsóry focicsapata mögött álló gazdasági társaság, akárcsak 2020-ban. Ez a két év a maguk nemében különlegesek voltak és nagyon érdekes volt látni a beszámolókban, hogy hogyan alakultak a gazdasági folyamatok. 2020-ban a bajnokságokat zömében zárt kapuk mögött tudták lejátszani, míg 2021-ben fordult a helyzet, az oltásoknak köszönhetően a meccsek nagy részét nézők előtt lehetett lejátszani. Értelemszerűen ez a tény nagyban tudja befolyásolni a bevételeket, különösen a jegyek, bérletek értékesítéséből származókat, valamint a szponzori bevételeket.
Az már önmagában is egészen abszurd volt, hogy az NBI-es csapatok többségénél a koronavírussal terhelt 2020 sem okozott nagy nehézséget, sőt! Alig estek vissza a jegybevételek a zárt kapus mérkőzések ellenére, és emelkedtek a szponzori bevételek is. Utóbbit illetően érdemes megjegyezni, hogy Magyarországon főként érdekalapú szponzoráció jellemző. A csapatok mellett álló szponzorok zömében a tulajdonosokhoz, kormánypárti képviselőkhöz közel álló cégek, piaci vagy szimpátia alapon alig-alig zajlik szponzoráció az NBI-ben. Mindezek alapján pedig joggal fogalmazódik meg a gondolat, miszerint a koronavírussal terhelt problémás évben a szponzorok tartották nyereségesen a klubokat.
Hogy a hazai folyamatok mennyire ellentétesek a piaci logikával, arra jól rávilágított az UEFA benchmark kiadványa is. Eszerint ugyanis miközben 2020-ban a nyugati bajnokságokban - akár jelentősen - csökkent a bevétel, addig a magyar bajnokságban 21 (!) százalékkal több pénz áramlott be, mint a megelőző szezonban.
A Mezőkövesd-Zsórynál 2020-ban jelentősen nőtt az árbevétel, ezen belül 19 százalékkal 21-ről 17 millióra csökkent ugyan a jegybevétel, hirdetésekből és reklámokból minden korábbinál több bevétele származott a Kft.-nek. Rögzítsük újra: a zárt kapus meccsek döntő többsége mellett. 2021-ben viszont mikor már alig-alig voltak nézők nélküli meccsek, furcsa történet zajlott a Kft.-nél.
Tavaly ugyanis sokkal nagyobb mértékben zuhant a jegybevétel, mint a coviddal terhelt évben, és a hirdetők sem tartották már annyira vonzónak a Mezőkövesdet, mint a zárt kapus meccsekkel teli időszakban.
Jegyekből és bérletekből 2021-ben 5,7 millió forint bevétele származott a klubnak, szemben az előző évi 17 millióval, vagyis szinte a harmadára zuhant ez a bevételi forrás. A hirdetésekből, reklámokból pedig 83,3 milliója származott, miközben 2020-ban még ennek a duplája, 172,6 millió forint folyt be a kasszába. A számok alakulásának indokára még a kiegészítő melléklet sem világít rá.
Hiába azonban ez a visszaesés, a kék-sárga csapat értékesítésből származó bevételei 1,077 milliárd forintot tettek ki a korábbi 963 millió után. Ezen belül a legnagyobb összeget az MLSZ és MHL jogdíjak jelentették: 766,7 millió forintot. Emellé még 878,8 millió forint egyéb bevételt is elkönyvelhettek (előző évben ezen a soron 633 millió forint szerepelt), melyből
- a legnagyobb tétel, 327 millió forint feloldott, korábban elhatárolt támogatásokat jelent.
- 216,7 millió forintot kaptak értékesített immateriális javak, tárgyi eszközök értékesítéséből,
- 165,6 millió forintot különféle egyéb támogatásként számoltak el,
- az önkormányzattól pedig 91 millió forintot kaptak.
A bevételek növekedésével párhuzamosan a cég kiadásai is növekedtek. Az anyagjellegűek igaz, csak minimálisan, 2 millió forinttal 307,6 millióra, a személyi jellegűek azonban nagyobb mértékben nőttek. 949 millió forint után 1,25 milliárd forintot számoltak el.
A személyi jellegű ráfordítások növekedésének hátterében két ok áll: egyrészt nőtt a foglalkoztatottak létszáma, 52 főről 55-re, másrészt az adatok alapján arra lehet következtetni, hogy a bérek is jelentősen emelkedtek. Igaz, arra nem világít rá a kiegészítő melléklet, hogy az alkalmazottak között hányan vannak a sportolók és hányan az egyéb alkalmazottak. Viszont egy átlagfizetést így is tudunk számolni a bérköltség és létszám alapján.
Az adatok alapján tavaly 24(!) százalékkal nőtt az átlagfizetés a klubnál. A 2020-as havi bruttó 1,45 millió forint után tavaly 1,8 millió forintért dolgoztak a klubnál átlagosan.
A bevételek és a ráfordítások eredőjeként a Mezőkövesd nyereségessége csökkent előző évhez képest. A korábbi 46 millió forintos profit után tavaly 37,4 milliót.