Az olajárak emelkedése a hét elején megállt. A piacok ugyan hétfőn délelőtt még attól tartottak, hogy Donald Trump olyan szankciókat jelent be Oroszországgal szemben, amely gyorsan kihat az energiahordozó kínálatára is, az 50 napos határidő, amelyet az amerikai elnök adott, a piac szereplői számára megnyugvást jelentett. A piaci szereplők többségének ez ugyanis időt hagy a felkészülésre. Más kérdés, hogy ha tényleg életbe lépne ez fenyegetés, úgy a magyar gazdasági hatásai mennyire lennének súlyosak.
A stabil olajáraknak köszönhetően a héten a benzin ára nem változott, a gázolaj pedig a magyar benzinkutakon pár forinttal olcsóbb is lett. Így a két üzemanyagfajta között a különbség némileg szűkült, a benzin jellemzően literenként 590 forintos áron kapható, míg a gázolajért 600 forint feletti összeget kell fizetni a töltőállomásokon.
Az uniós országok többségében a magyarországihoz hasonló ármozgásokat láthattunk. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő elemzéséhez szolgáló Weekly Oil Bulletin adatai szerint az aktuális összesítésben nem volt érdemi átrendeződés. Ennek megfelelően a magyar árak pozíciója sem változott. A friss rangsorban is 10 olyan országot találunk, ahol az átlagárak alacsonyabbak a magyarországinál.
Ahogy az uniós rangsorban, úgy a régiós összehasonlításban sem változott a magyar pozíció. Ezen a héten is öt olyan ország volt, ahol olcsóbb és csupán három, ahol drágább volt a benzin, mint Magyarországon.
A gázolaj esetén viszont már sokkal rosszabb az összkép magyar szempontból. A magyar árak pozíciója annak ellenére jelentősen romlott, hogy a héten a gázolaj ára itthon még csökkent is. Valószínűsíthető azonban, hogy más országokban a forgalmazók előbb léptek, így a nálunk a hét második felében realizálódott árcsökkenés még nem érvényesült a Weekly Oil Bulletin adataiban.
A régiós összevetésben így a gázolaj esetén még eggyel kevesebb olyan országot találhatunk, ahol a hazainál drágább lenne a tankolás. Így a friss rangsor szerint csupán az osztrák kutak átlagárai haladják meg a magyar töltőállomásokét.
Az újabb szankciók miatt aggódnak az olajpiacon
Ahogy azt cikkünk elején említettük, a piacok megnyugvással fogadták azt, hogy az orosz olaj vásárlóit fenyegető, Donald Trump által belebegtetett büntetővám nem lépett azonnal életbe, az EU újabb szankciói miatt viszont ismét aggódni kezdtek. A hét elején még reálisnak tűnt, hogy Szlovákia és Magyarország miatt akadályokba ütközik az intézkedések elfogadása. Ám miután Robert Fico mégsem vétózott, sikerült elfogadni az oroszok elleni 18. szankcióscsomagot.
Fotó: Depositphotos
Emiatt a nyersolaj határidős árfolyama pénteken kisebb mértékben emelkedett és 70 dollár körül mozgott. Az autósok számára nem ez, hanem a gázolaj határidős tőzsdei árfolyamának megugrása adhat okot az aggodalomra. Ez ugyanis 17 hónapos csúcsra jutott a héten, mivel a befektetők attól tartanak, hogy az Oroszország elleni új európai uniós szankciók miatt kevesebb finomított orosz olajtermék kerülhet majd a nemzetközi piacra. Az esetleges kisebb kínálatra pedig az árak gyorsan reagáltak.
A Reuters beszámolója szerint az alacsony kéntartalmú gázolaj határidős árfolyamának felára a Brent nyersolajhoz képest 3,50 dollárral, 27,27 dollárra emelkedett, ami közel 15 százalékos növekedést jelentett. Emiatt 2024 februárja óta a legmagasabb szintre emelkedett ez a különbség.
Az áremelkedés hátterében a kommentárok szerint a 18. Oroszország elleni szankciócsomag – már említett – elfogadása áll. Ez pedig olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek további nehézséget okoznak az orosz olaj- és energiaiparnak. A legújabb szankciócsomag a G7-országok orosz nyersolajár-plafonját 47,6 dollárra csökkenti hordónként, közölték diplomaták a Reuters hírügynökséggel.
Kaja Kallas, az EU külpolitikai főképviselője az X-en azt is jelezte, hogy az EU az intézkedések részeként India legnagyobb, a Rosneft olajfinomítójából származó termékre is figyel.
A magasabb gázolaj határidős árfolyamokat az orosz nyersolajból származó üzemanyagok importjára vonatkozó uniós tilalom, valamint az északnyugat-európai alacsony készletek vezérelhetik. Az EU idén eddig napi 479 000 hordó finomított üzemanyagot importált Indiából és Törökországból, amelynek nagy része dízelolaj, gázolaj, sugárhajtómű-üzemanyag és fűtőolaj volt. Ennek esetleges kiesését az uniós piacon pótolni kell, ami a spekulációk szerint csak magasabb áron tud majd megvalósulni.
Miközben az olaj, illetve ahogy jeleztük, a finomított termék miatt drágulás várható, a dollár esése ezt némileg ellensúlyozhatja. Elterjedt ugyanis a héten egy olyan, később cáfolt hír, amely szerint Donald Trump menesztené az amerikai jegybank elnökét. A piacok egy ilyen jogilag és gazdaságilag is megkérdőjelezhető lépés miatt további bizalomcsökkenéssel reagáltak, ami többek között a dollár gyengülésében öltött testet.
A fenti, egymással ellentétes hatások miatt a következő napokban jelentős ármozgást nem várunk a magyar benzinkutakon. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő előrejelzése szerint ugyanakkor az áremelkedés irányába ható tényezők erősebbnek látszanak, így könnyen lehetséges, hogy a hét második felében ismét emelkedő üzemanyagárakat láthatunk majd.
A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.