5p

Az elmúlt hetek meredek áremelkedését követően a benzinkutakon az elmúlt napokban már nem láttunk komoly változást. Ráadásul arra is van remény, hogy az előttünk álló héten sem lesz drágulás - derül ki a friss Mfor Üzemanyagár-figyelőből.

Ha megnézzük az elmúlt hetek folyamatait, akkor egyértelműen látszik, hogy majd minden országba begyűrűzött az olaj árának az elmúlt két és fél hónapban látott komolyabb áremelkedése. Július elején az Európában irányadó Brent olaj még 75 dollár alatt forgott, szeptember közepére viszont 95 dollár feletti szinteket is láttunk.

A forint mozgása érezhető hatással lehet majd arra, hogy mennyiért tankolunk. Fotó: Depositphotos
A forint mozgása érezhető hatással lehet majd arra, hogy mennyiért tankolunk. Fotó: Depositphotos

Nem meglepő, hogy ilyen drasztikus olajár változás esetén a finomított termékek is folyamatosan drágulnak, vagyis akár a gázolaj, akár a benzin árát nézzük, ezek jelentősen emelkedtek Európa-szerte az utóbbi hónapokban. Ahogy az alábbi ábrán látszik volt egy kakukktojás, Lengyelország, ahol annak ellenére olcsóbb lett a gázolaj, hogy a fizetőeszközük, a zloty gyengült a főbb devizákhoz képest.

A többi uniós országban ugyanakkor a lengyellel szemben az autósok nem úszták meg a drágulást, és csak annak a mértéke volt kérdéses. Ennek megfelelően a magyar gázolajárak továbbra is az európai középmezőnyben találhatóak. Ez abból a szempontból mindenképpen elszomorító, hogy közben a hazai életszínvonalat csak a bolgár múlja alul az EU-ban.

Az üzemanyagok tehát a magyar vásárlóerőhöz képest sokba kerülnek ennek hátterében pedig a kormányfő által behasalt tranzitdíj emelés csak minimális szerepet játszik, annál sokkal fontosabb a magyar állam szerepe. Nálunk ugyanis a legmagasabb az áfa kulcsa, amit további különadók is súlyosbítanak.

A benzin esetében kicsit jobb a helyzet, ott elég markánsan kialakult az árkülönbség a keleti és a nyugati országok között. Így a teljes európai összehasonlítást tekintve a magyar árak az alacsonyabbak között vannak.

Ugyanakkor a régiós körképet nézve már nem ennyire jó a helyzet, az alacsonyabb hazai vásárlóerő közép-európai összevetésben már nem érvényesül. A magyar árak – a gázolajnál leírt okok miatt - az osztrákhoz sokkal közelebb vannak, mint a románhoz vagy a bolgárhoz.

A heti hazai árváltozás már jelezte, hogy az olaj áremelkedése megtorpant. Hétfőn ugyan a korábbi folyamatok miatt még volt egy érezhető emelés, ám szerdán már kisebb korrekciót láthattunk a hazai kutaknál, ha a forintban meghatározott árakat nézzük.

Sőt, az olaj ára annak ellenére sem emelkedett érdemlegesen, hogy az oroszok mindent megtesznek azért, hogy fentebb tornázzák az árakat. A mostani forgatókönyv némileg hasonlít a tavaly a gázpiacon látott folyamatokhoz, azzal a nagy különbséggel, hogy akkor az európai országok egy jelentős része teljesen felkészületlen volt az orosz zsarolással szemben. Ráadásul az olajpiac a gázzal szemben jóval kompetitívebb, több beszállító verseng egymással és az infrastruktúra is rendelkezésre áll, ha valaki új forrásból szeretne olajat venni.

Ennek ellenére a szakértők szerint akár további áremelkedést hozhat az az orosz lépés, amely szerint Oroszország a finomított termékekre, vagyis az üzemanyagokra kiviteli tilalmat rendelt el. Egyelőre viszont az elmúlt napokban nem láttunk érdemi emelkedést, a kínálati aggodalmakkal szemben ugyanis ott áll a kereslet kapcsán felmerülő számos bizonytalanság. Ezek közül a héten új elemnek számított az, hogy szerdán ugyan nem nyúlt a kamatszinthez az amerikai jegybank, a Fed, ám várhatóan egy emelésre még így is kell számítani tőlük. A magasabb kamatlábak pedig visszafoghatják a gazdasági növekedést, ami miatt értelemszerűen kevesebb olajra lesz szükség.


Az olajárak pénteken minimálisan emelkedtek, a Brent határidős jegyzése 94 dollár felett volt, és az amerikai könnyűolaj, a WTI árfolyama is felfele ment. Ennek ellenére a teljes képhez hozzátartozik, hogy a héten mindkét referenciaindex viszonylag stabil volt.

Az olaj és üzemanyag piac szempontjából nagy kérdés, hogy mivel jár majd az oroszok lépése, akik nem csak fenyegetőztek, hanem pénteken a Transneft fel is függesztette a gázolaj szállítását a kulcsfontosságú balti és fekete-tengeri terminálokba, Primorszkba és Novorosszijszkba. Tették ezt annak a jegyében, hogy Oroszország azonnali hatállyal ideiglenesen betiltotta a benzin és a gázolaj exportját a négy volt szovjet államból álló körön kívüli minden országba, hogy stabilizálja a hazai üzemanyagpiacot - közölte csütörtökön a kormány. A szakértők kiemelik, hogy a tilalom új bizonytalanságot hoz a már amúgy is szűkös globális finomított ellátási helyzetbe.

Az elmúlt hetekben az olajpiacon a kínai gazdaság gyengélkedése okozott a termelőknek fejfájást, ám úgy tűnik Európa miatt is lehet majd aggódni. Az eurózóna gazdasága a pénteken közzétett beszerzési menedzserindex (PMI) adatok szerint a harmadik negyedévben is valószínűleg zsugorodik, pedig sokan már a recesszió végét várták előzetesen.

Mindezek alapján az euróban számolt üzemanyagárak a jövő héten inkább kis mértékben csökkenhetnek. Csütörtökön ugyanakkor a forint komoly gyomrost kapott és a magyar gazdaság megingása, továbbá a Varga Mihály által kilátásba helyezett megszorítások miatt jelentősen gyengült. Ezek miatt a hazai kutaknál nagy árcsökkenésre aligha lehet számítani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!