Az árverésre küldött taszári légibázis kikiáltási ára bruttó 2 milliárd 609 millió 266 ezer forint – derül ki a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. e-árveréseket nyilvántartó oldalán felbukkant hirdetésből. A licitáláson részt vevőknek 652 millió 316 ezer forint árverési biztosítékot kell befizetniük március 7-ig, míg maga az árverés március 9-én reggel 8 órától március 16-án este 9 óráig tart.
A hirdetményből azt is megtudtuk, most kedden 10 és 15 óra között volt, illetve jövő kedden 10 és 15 óra között lesz megtekinthető az egyébként évek óta használaton kívül levő, ráadásul szennyezett ingatlanegyüttes. A kármentesítésről a Honvédelmi Minisztérium idén januárban adott ki közleményt, tájékoztatásuk szerint a munkák ez év végéig fejeződnek be.
A repülőtér sokáig az amerikai légierő bázisaként működött, ám 2005 őszén bezárták. 2009-ben már megpróbálkoztak az értékesítéssel, de a szerződéskötést elutasította a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő.
Az újabb privatizációs kísérlet 2021 őszén kezdődött, a kormány egy határozatban jelölte ki vevőnek a mindössze 5 millió forintos alaptőkével bejegyzett SGF Silu Global Fund Zrt.-t. A határozat szerint az ingatlan kereskedelmi reptérré alakult volna, az ügyletet 2021. december 31-ig kellett volna lezárni. Ám nem sokkal később furcsa dolgok történtek a vevőként kijelölt cég körül. A két tulajdonos, Cseke István és Németh János több nyilatkozatban is jelezte, az újpesti futballklub megvásárlását is tervezik, majd az SGF-ben megjelent kisebbségi tulajdonosként Kovács Zoltán, az egykori újpesti sztárcsatár.
Ezt követően azonban Németh és Cseke kiszállt az SGF-ből, most pedig már többségi tulajdonos a cégben a napelembizniszben utazó Lugos Roland vállalkozása, az Optimum Solar Zrt. A cég nem is rejtette véka alá, hogy napelemparkot telepítene a reptér területére. Mint fogalmaznak,
„Taszár és a légibázis tökéletesen megfelel a naperőmű-fejlesztési követelményeknek: van szabad földterület, rendelkezik hálózatcsatlakozási lehetőséggel, valamint a megvalósítható naperőmű-kapacitás is nagy volument jelenthet”.
Az árverési oldalon közzétett tulajdoni lapokon az látszik, a 2022. február 28-án érkezett tulajdonjog bejegyzése iránti kérelmet a Földhivatal elutasította, ugyanakkor egy tavaly augusztus 18-i széljegyen ismét feltüntették az SGF tulajdonjog bejegyzése iránti kérelmét.
Az előre kijelölt vevővel történő üzletkötés szándékát végül a kormány a hó elején visszavonta, és Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert bízta meg az árveréses privatizáció levezénylésével. Ezzel párhuzamosan az SGF tevékenységi köreiben is változás állt be, a „vagyonkezelés (holding)” helyett a cég főtevékenysége immár „saját tulajdonú ingatlan adásvétele” lett.
Az új kormányhatározatban azonban jelentős változás, hogy míg eredetileg a kormány kereskedelmi, ipari és logisztikai célú hasznosításáról beszélt „kereskedelmi repülőtér kialakítása érdekében”,
az új határozat már nem szól arról, hogy az ingatlankomplexumot repülőtérként kellene hasznosítani.
Valóban, az árverési oldalra feltöltött, 63 oldalas hirdetmény rögzíti is, hogy
„a repülőtér meglévő fénytechnikai rendszere elavult, hiányos és üzemképtelen, bővítése a polgári hasznosítás céljaira nem lehetséges”.
Emellett az irányítótorony és terminál célját szolgáló épület állagromlása is folyamatos, a lapostető több helyen beázik, hullik a vakolat, sőt statikai, szerkezeti repedések is tapasztalhatók. Egyébként ennek az ingatlanrésznek csupán 9/20-ad részében tulajdonosa a Magyar Állam, ugyancsak 9/20-ad részben a kaposvári, míg 2/20-ad részben a taszári önkormányzat is tulajdonjoggal, így elővásárlási joggal is rendelkezik benne.
Ezek alapján elképzelhető, hogy az árverésen mégis részt vesz akár az SGF, akár annak többségi tulajdonosa, az Optimum Solar. Abban azonban szinte biztosak lehetünk, hogy Taszáron egyhamar nem fognak repülőgépek landolni.