3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az iskola feladata megtanítani a gyermeket írni, olvasni, számolni. Ezek közül talán a legizgalmasabb, mikor a gyermek bepillantást nyerhet az olvasás rejtelmeibe. Megismerheti a betűket, amelyek később szavakat, mondatokat, majd szöveget alkotva vezetik be őt az olvasás csodálatos világába. Előfordulhat azonban az is, hogy hiába tanul meg a gyermek olvasni, nehezen érti vagy egyáltalán nem is érti azt, amit olvas. Ahhoz, hogy ezt fejleszteni tudjuk, az első teendő megtudni, hogy mi áll a probléma mögött.

Mi áll a háttérben?

Ha a szülők azzal szembesülnek, hogy gyermekük nem érti az olvasott szöveget, akkor általában diszlexiára gyanakszanak. Azonban egyáltalán nem biztos, hogy ez az oka a gyenge szövegértésnek. De azért célszerű megfigyelni, hogy van-e erre utaló jel, például betűcsere, betűkihagyás, betoldás. De előfordulhat az is, hogy csupán csak a betűismeret nem rögzült még teljesen, így kicsit több időre és gyakorlásra van szükség.

Azonban a bizonytalan betűismeret értelemszerűen akadályozza a szövegértést is. A nem megfelelő olvasástechnika miatt a gyermek nem képes a szöveg értelmére figyelni. Ha viszont ez már nem okoz neki nehézséget, akkor bizonyos, hogy javulást figyelhetünk majd meg a szövegértésben is. A betűismeret erősítéséhez számos játék áll rendelkezésre, például kitalálhatja a hátára írt betűt, vagy játszhat TAKUGA játékkal is.

Az is előfordulhat, hogy nincs diszlexiára utaló tünet, de a gyermeknek mégis nehezen megy a szövegértés. Ez esetben az emlékezet vagy a gyenge munkamemória lehet az ok. Erről leginkább a tartalommondás szokott árulkodni. A memóriát legkönnyebben verstanulással fejleszthetjük.

Ha azonban szeretnénk egy kis játékot is csempészni a fejlesztésbe, akkor játsszunk a gyermekkel szóláncjátékot vagy bővülő mondatokkal papagájjátékot. De ezen felül kaphatók memóriafejlesztő társasjátékok is a Játékligetnél, így ez valódi móka lehet. 

Viszont előfordulhat az is, hogy a gyermek az olvasott szöveget szinte hibátlanul visszamondja, a kérdésekre válaszol, de ennek ellenére a szövegértéssel kapcsolatos írásbeli feladatok mégsem sikerülnek neki. Ekkor meg kell bizonyosodni arról, hogy a gyermek megfelelően látja-e át az összefüggéseket, és képes-e elvonatkoztatni az olvasottaktól. Ha ezek nehézséget okoznak, akkor a találós kérdések, szólások, közmondások fognak segíteni a probléma megoldásában.

A szövegértés alapja a szókincs

A legfontosabb azonban az, hogy a gyermek rendelkezzen gazdag szókinccsel. Ha a gyermek tisztában van a szavak jelentésével, akkor könnyebben és gyorsabban is fog boldogulni a szövegértéssel. Ugyanis ilyenkor nincs szüksége arra, hogy a szöveg környezetéből találja ki az adott szó jelentését. A szókincset legegyszerűbben hétköznapi beszélgetésekkel és esti mesék olvasásával lehet fejleszteni.
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!