Mi áll a háttérben?
Ha a szülők azzal szembesülnek, hogy gyermekük nem érti az olvasott szöveget, akkor általában diszlexiára gyanakszanak. Azonban egyáltalán nem biztos, hogy ez az oka a gyenge szövegértésnek. De azért célszerű megfigyelni, hogy van-e erre utaló jel, például betűcsere, betűkihagyás, betoldás. De előfordulhat az is, hogy csupán csak a betűismeret nem rögzült még teljesen, így kicsit több időre és gyakorlásra van szükség.
Azonban a bizonytalan betűismeret értelemszerűen akadályozza a szövegértést is. A nem megfelelő olvasástechnika miatt a gyermek nem képes a szöveg értelmére figyelni. Ha viszont ez már nem okoz neki nehézséget, akkor bizonyos, hogy javulást figyelhetünk majd meg a szövegértésben is. A betűismeret erősítéséhez számos játék áll rendelkezésre, például kitalálhatja a hátára írt betűt, vagy játszhat TAKUGA játékkal is.
Az is előfordulhat, hogy nincs diszlexiára utaló tünet, de a gyermeknek mégis nehezen megy a szövegértés. Ez esetben az emlékezet vagy a gyenge munkamemória lehet az ok. Erről leginkább a tartalommondás szokott árulkodni. A memóriát legkönnyebben verstanulással fejleszthetjük.
Ha azonban szeretnénk egy kis játékot is csempészni a fejlesztésbe, akkor játsszunk a gyermekkel szóláncjátékot vagy bővülő mondatokkal papagájjátékot. De ezen felül kaphatók memóriafejlesztő társasjátékok is a Játékligetnél, így ez valódi móka lehet.
Viszont előfordulhat az is, hogy a gyermek az olvasott szöveget szinte hibátlanul visszamondja, a kérdésekre válaszol, de ennek ellenére a szövegértéssel kapcsolatos írásbeli feladatok mégsem sikerülnek neki. Ekkor meg kell bizonyosodni arról, hogy a gyermek megfelelően látja-e át az összefüggéseket, és képes-e elvonatkoztatni az olvasottaktól. Ha ezek nehézséget okoznak, akkor a találós kérdések, szólások, közmondások fognak segíteni a probléma megoldásában.
A szövegértés alapja a szókincs
A legfontosabb azonban az, hogy a gyermek rendelkezzen gazdag szókinccsel. Ha a gyermek tisztában van a szavak jelentésével, akkor könnyebben és gyorsabban is fog boldogulni a szövegértéssel. Ugyanis ilyenkor nincs szüksége arra, hogy a szöveg környezetéből találja ki az adott szó jelentését. A szókincset legegyszerűbben hétköznapi beszélgetésekkel és esti mesék olvasásával lehet fejleszteni.