A 2018-as nyár kifejezetten forró volt Németországban, ami elhúzódó szárazsághoz vezetett, különösen tavaly augusztusban. Ennek következtében a Rajna vízi forgalma a csökkenő vízszint miatt jelentősen lassult. Ez meglátszott a harmadik és negyedik negyedéves német GDP-növekedésen is, ami intő jel lehet minden fejlett ország számára is – a klímaváltozás következményeit senki sem fogja megúszni.
A Rajna a svájci Alpokból ered, és közel 1300 kilométeren keresztül kanyarog a svájci, német és holland ipari zónákon keresztül, mielőtt Rotterdamnál belefolyna a tengerbe. Így olyan vállalatóriások termelési részlegének fontos útvonala, mint a Daimler, a Bosch, vagy a Bayer. A nyári aszálykor a fémiparral foglalkozó Thyssenkrupp nem tudta elszállítani a nyersanyagait Duisburgba, így például a Volkswagennek készített alkatrészek sem készültek el időben.
A rajnai fennakadások a vegyipari BASF-nak több mint 250 millió eurónyi kárt okoztak, mivel kénytelen volt más szállítási módszereket használni. A vállalat vezérigazgatója ezután arra szólította fel a folyó mentén érintett gyárakat, hogy építsenek ki olyan infrastruktúrát (gátak és zsilipek), amelynek segítségével minden helyzetben biztosítani lehet a zavartalan haladást a Rajnán.
Oliver Rakau, az Oxford Economics német gazdasággal foglalkozó vezető közgazdásza szerint a jelenség egyértelműen a globális felmelegedéshez köthető. Ezt az is alátámasztja, hogy a Rajna vízmennyiségét nagyrészt a gleccserek és az esők pótolják, és az Alpokban a legmerészebb becslések szerint 35 százalékkal csökkent a gleccserek mennyisége az elmúlt 40 évben. A szakértők szerint így nem is kérdés, hogy a jövőben egyre többször fog előfordulni hasonló alacsony vízállás, ez pedig további fennakadásokat jelenthet majd.