4p

Újabb statisztikák világítanak rá, hogy az üzemanyagok esetén is problémát jelenthet a hatósági ár. A kvázi megszűnő import és a 480-as árszint miatt brutálisan felpörgő fogyasztás mellett vagy ellátási problémák lesznek, vagy a rezsicsökkentéshez hasonlóan itt is el kell törölni az árkorlátot.

Az elmúlt hét egyik legforróbb témája a rezsicsökkentés kivezetése volt. A részletszabályokat ugyan nem ismerjük, így továbbra sem tudjuk, hogy végül ki és mennyit fog majd pluszban fizetni, ám a mozgatórugók viszonylag egyértelműek. Egyrészt a költségvetés jelenlegi helyzete mellett finanszírozhatatlan a piaci árak töredékéért adott földgáz és villamosenergia. Másrészt a kormány is szembesült azzal, hogy a nyomott ár nem ösztönzi a lakosságot arra, hogy mértékletesen fogyasszon, esetleg energiatakarékosságra költsön. A piaci áraktól tehát azt is lehet remélni, hogy belátással használjuk az energiát és összességében kevesebbet fogyasztunk majd.

Mindezt azért is érdemes megjegyezni, mert a statisztikák azt mutatják, hogy a környező országoknál érezhetően alacsonyabb magyar hatósági ár miatt a fogyasztók továbbra is rendkívül sokat tankolnak az „olcsó” üzemanyagokból. Ráadásul a mondhatni túlzott fogyasztás nem csak abban az időszakban volt kimagasló, amikor azt a tranzitforgalom vagy a benzinturizmus megdobta.

A jövedéki statisztikákat elemezve az első félév is rekordot hozott, és az egyes hónapok külön-külön is kimagasló értékeket mutattak. Igaz ez az idei évet a pandémia előtti utolsó békeévvel, 2019-cel összevetve, vagy az elmúlt két évvel összehasonlítva is.

A rendkívül magas fogyasztás a magas környezetterhelésen túl felveti az ellátásbiztonság kockázatát is. A nagykereskedelmi árstop miatt ugyanis azok a kúthálózatok, amelyek korábban nem a Moltól vásároltak, hanem maguk importálták az üzemanyagot, elvesztették a beszállítójukat. Ami persze valahol logikus, hiszen melyik vállalat akarna Magyarországra veszteséggel eladni benzint vagy gázolajat.

A szabályozás és a piaci logika miatt tehát a korábbi években kialakult a hazai előállítás és az import közötti 70-30 százalékos arány teljesen felborult, és jelenleg információink szerint az OMV hálózatát látják el a határon túlról, egyébként kizárólag a Dunai Finomítóból kikerülő kőolajszármazékok kaphatóak a hazai üzemanyagtöltő állomásokon. A nagy képhez hozzátartozik, hogy közben a Százhalombattán található egység kibocsátása korlátos, a fogyasztás viszont a korábbi évekhez képest 20-30 százalékkal megugrott. Mindez azzal fenyeget, hogy még problémamentes működés esetén sem lesz képes egy idő után a finomító egyedül kielégíteni a hazai igényeket.

Ráadásul számolni kell nehézségekkel is, hiszen a közelmúltban felmerült, hogy a schwechati finomító karbantartása miatt az OMV magyarországi kútjait be kell zárni, mivel ezeket végképp nem tudja ellátni a Mol. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az eddig az osztrák láncnál tankolóknak ne kellene benzin, tehát végső soron ezek az autósok is a Molnál próbálnak majd tankolni (vagy olyan kútnál, amit a Mol nagykereskedelmi részlege lát el).

Meddig marad 480? Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Meddig marad 480? Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Ugyanakkor nemcsak az OMV finomítójában kell ütemezett karbantartást végezni, hanem a százhalombattai üzemben is. Korábban a fokozott piaci kereslet miatt ugyan a tavaszi karbantartási munkákat az ütemezett időponthoz képest kitolták, ám Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a közelmúltban a portfolio.hu-nak azt nyilatkozta, hogy augusztusban és októberben is lesznek tervezett leállások. A nyári például 65 százalékos csökkenést jelent a magyar dízeltermelésben augusztusra.

A potenciális kockázatokra egyébként az elmúlt időszakban Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója is többször figyelmeztetett. Ugyanakkor nemcsak ő „riogatott”, hanem a független kutasok is arra figyelmeztetnek, hogy az alacsony árak és a korábbinál sokkal magasabb fogyasztás vége áruhiány lehet. Korábban egy írásunkban egyébként azt elemeztük, hogy a hazai finomítói kapacitás a publikus számok alapján a megnövekedett kereslet kielégítésére nem is elegendőek, így teljesen reális alternatíva, hogy vagy a tankolható mennyiség fog csökkenni, vagy a kedvezményes árra jogosultak körét szűkítik majd érezhetően. A harmadik út pedig, amit jelen cikkünkben is felvetettünk, hogy eltörlik az ársapkát, és teljesen piaci áras lesz az üzemanyag.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!